تغییرات اقلیمی از دید بایدن و ترامپ

دوگانگی در ایالات متحده آمریکا روز به روز در حال افزایش است و هر روز عقاید سران سیاسی کشور از یکدیگر فاصله بیشتری می‌گیرند. در این بین، جو بایدن و دونالد ترامپ طی دوران کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری به حدی متفاوت عمل کردند که گویی از دو سیاره متفاوت به کره خاکی سفر کرده بودند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری به گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی قصد داشت شهروندان آمریکا را به فروش خودروهای شخصی و سرمایه‌گذاری در نیروی باد سوق دهد این در حالی بود که از نظر ترامپ استفاده از سوخت‌های فسیلی کاری نامعقول به نظر نمی‌رسید و همین طرز تفکر همگان را به تأمل در مورد این مسئله واداشت که آیا رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به تغییرات آب و هوایی باور دارد یا نه؟

در واقع بایدن و ترامپ در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیمی نگرش‌هایی کاملاً متفاوت داشتند و به نظر می‌رسید که بایدن قصد دارد برای کاهش تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست اهدافی جدی را در پیش بگیرد.

نیاز فوری به کاهش تغییرات اقلیمی

تفاوت عمده‌ای که بین دو کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص محیط زیست وجود داشت، تاکید بایدن بر حل مشکلات اقلیمی بود در حالی که ترامپ هیچ توجهی به این مسئله نداشت. البته پیش از شروع انتخابات نیز، بایدن اقدامات زیادی برای حفظ محیط زیست انجام داده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وضع قانون جهانی حفاظت از آب و هوا اشاره کرد.

این اولین لایحه‌ای بود که در زمینه محیط زیست به مجلس آمریکا ارائه شده بود و بایدن در آن زمان، به عنوان معاون باراک اوباما، قانون بهبود و سرمایه‌گذاری مجدد آمریکا ۲۰۰۹ را مدیریت کرده و مبلغ ۹۰ میلیارد دلار نیز برای انرژی پاک هزینه کرد. جو بایدن هدف خود را به عنوان معاون رئیس جمهور، مقابله با تغییرات آب و هوایی معرفی کرد و امضا توافقنامه پاریس (پیمان‌نامه‌ای با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده) توسط اوباما را مورد حمایت قرار داد.

از سوی دیگر، ترامپ در سال ۲۰۱۵ فوراً از عهدنامه پاریس کناره‌گیری کرد و رویکردی مخالف علم برای محیط زیست در پیش گرفت. از دیگر اقدامات واضحی که ترامپ علیه محیط زیست انجام داد، پایان دادن به فعالیت گروهی از دانشمندان بود که با هدف کاهش سطح آلودگی هوا در تلاش بودند. همچنین ترامپ محدودیت‌های مربوط به انتشار متان را کاهش داد، قوانین زیست محیطی در دوران همه‌گیری کرونا را لغو کرد، استفاده از سوخت فسیلی را ضروری دانست و به اقدامات در حال انجام برای حفاظت از آب خاتمه داد.

سوخت‌های فسیلی

توجه به تامین سوخت‌های فسیلی یکی از مهم‌ترین تدابیر برای به قدرت رساندن مقامات سیاسی به شمار می‌رود. اگرچه اغلب سیاستمداران به این نتیجه رسیده‌اند که آینده حمل و نقل باید بر پایه انرژی تجدیدپذیر استوار باشد، اما همچنان انرژی حرکتی اغلب خودروها، هواپیماها و سایر وسایل حمل و نقل از سوخت‌های فسیلی است.

با وجود اینکه بایدن تا کنون موفق به جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی با انرژی پاک نشده است، اما از زمان‌های دور، بر هزینه نکردن پول برای تامین این سوخت‌ها تاکید کرده است؛ از همه مهم‌تر اینکه، رئیس جمهور جدید ایالات متحده متعهد شده پرداخت هر گونه یارانه و کمک مالی به کمپانی‌های سوخت فسیلی را قطع کند.

ترامپ در ادعاهای خود هیچ مشکلی با سوخت‌های فسیلی نداشت و بارها مدعی شد که خبر رو به اتمام بودن انرژی کشور یک شایعه است و چیزی جز یک دروغ بزرگ نیست. حتی وی در دوران حکومت خود استفاده از سوخت فسیلی بیشتر را ترویج داد و به خصوص بر مصرف بیشتر زغال سنگ تاکید کرد.

انرژی‌های پاک

جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری به طور مکرر از دستیابی سراسر ایالات متحده آمریکا به ۱۰۰ درصد انرژی پاک خبر داد و هدف خود را ذخیره‌سازی انرژی در شبکه توزیع معرفی کرد که به ادعای وی ۱۰ برابر کمتر از باطری‌های یون لیتیوم هزینه در بر خواهد داشت.

همچنین بایدن مدعی شده است که تا سال ۲۰۳۰، سراسر آمریکا را راکتورهای هسته‌ای مدولار کوچک، ساختمان‌هایی با مصرف انرژی شهری صفر، سازه‌هایی با مواد فاقد کربن و سواحلی با تولید دو برابر انرژی بادی فرا خواهد گرفت؛ این در حالی است که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، طرح انرژی پاک باراک اوباما را لغو کرد و تمایلی به افزایش تولید باد سواحل دریایی از خود نشان نداد.

برابری زیست محیطی

بایدن در اظهارات خود به طور مرتب بر نابرابری دسترسی مردم به فضاهای سبز و هوای پاک اشاره کرده است. وی بارها ادعا کرده است که ساکنان مناطق فقیرنشین و جوامع غیر سفیدپوست بیش از سایر مردم آمریکا تحت تأثیر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند و باید شرایط زیست محیطی در سراسر کشور به گونه‌ای تغییر کند که نوعی برابری در میان مردم برای دسترسی به هوای پاک وجود داشته باشد این در حالی است که دونالد ترامپ طی دوران ریاست جمهوری خود نه تنها هیچ‌گاه سخنی از نابرابری زیست محیطی به میان نیاورد، بلکه تبعیض نژادی نیز در حضور وی بیش از پیش افزایش یافت.

کد خبر 461730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.