مداخلات موقت؛ سهم مردم در طراحی شهری

مقامات ارشد فورتالزا، کلانشهری در برزیل، به منظور برآورده کردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، به عنوان پیشرو در بهبود امنیت جاده‌ای در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان ملل متحد کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای را به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته است که در این راستا، کلانشهر فورتالزا اقداماتی بسیار کارآمد کرده است. در واقع، نرخ مرگ‌های ناشی از سوانح جاده‌ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از ۹. ۱۴ در سال ۲۰۱۰ به ۴. ۷ درصد در سال ۲۰۱۹ رسید، با این حال مقامات محلی شهر اقدامات خود را جدی‌تر از قبل دنبال کرده‌اند تا به نتایجی حیرت‌انگیز دست یابند. در سال ۲۰۱۹ گروهی از معماران به پیاده‌سازی اولین مداخله تبدیل موقت خیابان‌ها در شهر پرداختند تا از این طریق امنیت خیابانی را برای تمام کاربران، به خصوص دانش‌آموزان مدارس اطراف فراهم آورند.

مقامات محلی فورتالزا نیز در اجرای طرح فوق نقش مهمی ایفا کردند به این صورت که به بررسی وضع خیابان‌های سراسر شهر و تحلیل داده‌های مربوط به سوانح جاده‌ای پرداختند تا بهترین مکان را برای پیاده‌سازی مداخله موقت انتخاب کنند. جالب است بدانید که اغلب خیابان‌هایی که بیشترین تصادفات و در نتیجه مرگ و میرها در آن‌ها اتفاق افتاده بود در حاشیه شهر بود.

تردد دانش‌آموزان در این خیابان‌ها بسیار زیاد بوده که همین امر منجر به بروز سوانح بیشماری در آن‌ها و پایان عمر بسیاری از کودکان شده بود. سکونتگاه‌های غیررسمی و زاغه‌نشین‌های شهر جزء مناطقی با بیشترین سوانح جاده‌ای قرار گرفت که در نهایت یکی از خیابان‌های حاشیه شهر، در پنج کیلومتری غرب فوتالزا به عنوان خیابانی با بیشترین میزان تصادفات جاده‌ای انتخاب شد.

اطراف این خیابان را مدارس مختلف و مکان‌های عمومی زیادی احاطه کرده است که روزانه بیش از سه هزار دانش‌آموز و چهار هزار شهروند از طریق آن تردد می‌کنند. معماران فوق با همکاری مقامات محلی توانستند از طریق اجرای طرح خود میزان تصادفات جاده‌ای را در خیابان فوق به حداقل برسانند و دستاوردی بزرگ برای شهر به ارمغان آورند.

پس از آن، مقامات محلی تصمیم گرفتند تلاش‌های خود را ادامه دهند و خیابان‌های بیشتری از شهر را برای پیاده‌سازی طرح مشابه انتخاب کنند. این کار دو پیامد بسیار مهم داشت؛ اول اینکه در تغییر طراحی خیابان‌ها، ساکنان منطقه با اشتیاق زیاد مشارکت می‌کردند و خواسته‌های خود را از خیابان‌های عمومی اطراف محل سکونت خود با طراحان مطرح می‌کردند. دوم، مقامات محلی از مواد کم‌هزینه برای پیاده‌سازی طرح‌های خود بهره می‌بردند تا در صورت مشاهده پیامدهای مثبت در کوتاه مدت، خیابان‌ها را برای همیشه تغییر دهند.

پیاده‌سازی چنین طرحی‌هایی در سکونتگاه‌های غیررسمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود چرا که تا پیش از این، چنین مکان‌هایی از دید مقامات شهری پنهان مانده و در نتیجه سراسر خیابان‌ها را سطحی ناهموار پوشانده بود که امکان تصادفات خیابانی را چند برابر می‌کرد. بنابراین، مقامات تصمیم گرفتند با کمک خود مردم ساکن محله، به بهبود وضعیت خیابان‌ها بپردازند تا امنیت و قابلیت دسترسی آن‌ها را برای همه کاربران فراهم آورند.

از آنجا که ساکنان چنین مناطقی لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر از سوانح خیابانی در محل سکونت خود متحمل شده بودند، با اشتیاق تمام با مقامات همکاری کردند. در نتیجه، سطح خیابان‌ها با پوشش جدید هموار شد، وضعیت پیاده‌روها به طور چشمگیری بهبود یافت و خطوطی برای تردد عابران پیاده در فاصله‌های نزدیک خیابان‌ها نقاشی شد. علاوه بر این، در یکی از خیابان‌ها، سطح آسفالت کاملاً برداشته شد و پوششی نرم جای آن را گرفت و خیابان به فضایی ایمن برای بازی کودکان تبدیل شد. در مجاورت خیابان فوق نیز، مسیری برای تردد ایمن وسایل حمل و نقل عمومی به وجود آمد تا مردم نیز به راحتی به امور روزمره خود بپردازند.

کد خبر 461618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.