۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
پیش‌بینی آینده بازار بورس

در حالی نیمه دوم امسال با ریزش بازار بورس روبرو است که برخی کارشناسان معتقدند بازار سهام دوباره برمدار صعود حرکت خواهد کرد و نقدینگی بیشتری وارد بازار شود هرچند ورود این نقدینگی وابسته اعتماد دوباره مردم است.

به گزارش ایمنا، نگاهی به آمار معاملات انجام گرفته در بازار بورس نشان می‌دهد که سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس به دلیل تردید نسبت به آینده بازار، مانند گذشته تمایلی به ورود سپرده‌های خود به این بازار را ندارند.

با خارج شدن سرمایه‌ها از بورس، تعداد مشتریان بازارهای موازی دیگر، افزوده شد؛ واقعیت آن است که با ریزش بازار بورس، علاوه بر از دست رفتن سرمایه عده‌ای از مردم، اعتماد مردم نیز از دست رفت و جبران آن اگر غیرممکن نباشد، آسان نیست؛ سرمایه گذران با سرعتی بیشتر از آنچه که نقدینگی خود را وارد بورس کردند پول خود را خارج کردند از این رو بی شک، اعتمادسازی دوباره چندان آسان نباشد.

به گفته کارشناسان، بورس بعد از رشد بسیار شتابانی که در شش ماه نخست سال تجربه کرد، این روزها در مسیر اصلاح قرار دارد اما نکته مهم در معاملات بازار سهام این است، ترس فعالان بازار مانع ورود نقدینگی به بورس می‌شود.

آینده مبهم بازار بورس

کاهش مداوم شاخص بورس، موجب خروج ده‌ها میلیارد تومان پول از این بازار به مقصد بازارهای موازی شد که این روند، تلاطم قیمتی شدیدی را در این بازارها ایجاد کرد.

پس از یک دوره ۳ ماهه که بازار سرمایه ایران به دلایل مختلف وارد فاز اصلاح شده بود، از هفته آخر آبان ماه روند تقریباً مثبتی در بورس وجود داشته است که بسیاری از تحلیلگران بازگشت اعتماد به بورس را دلیل این مسئله می‌دانند. ضمن آنکه می‌توان ریسک بالای سایر بازارها مانند طلا و ارز و رکود همراه با کاهش قیمت در بازار خودرو و رکود عمیق در بازار مسکن را نیز بر این مسئله تأثیرگذار دانست؛ زیرا افراد حاضر در سایر بازارها با توجه به شرایطی که در این بازارها حاکم است، وارد بورس شده‌اند.

برخی معتقدند در صورتی بورس مانند نیمه نخست سال بر مدار صعود حرکت خواهد کرد که نقدینگی بیشتری وارد بازار شود؛ البته در شرایط فعلی باید منتظر بود واکنش سرمایه‌گذاران بود؛ از سوی دیگر به دلیل رشد بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار سرمایه، به نظر می‌رسد ورود نقدینگی جدید همراه با مقداری ریسک خواهد بود.

بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است

مرتضی سامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا با تأکید بر اینکه بهترین بازار برای ورود سرمایه‌های سرگردان مردمی بورس است، می‌گوید: با رونق بازار بورس مردم نیز استقبال بسیار خوبی از این بازار داشتند اما متأسفانه مدیریت‌های نادرست دولت و فعالان بازار بورس که بعضاً حباب‌ساز بود باعث مشکلاتی در این بخش شد که پیامد آن خروج نقدینگی‌ها از این بازار شد.

وی می‌افزاید: بر این اساس بازگشت اعتماد به این بازار به این زودی انجام‌پذیر نخواهد بود چون بورس مترادف با اعتماد است؛ به عبارتی زمانی که ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش یابد مردم هم این بازار را می‌پذیرند اما هم اکنون بورس با شرایط ریسک‌پذیری همراه شده که اعتماد به آن، دشوار است.

این استاد اقتصاد تصریح می‌کند: بازار بورس متصل به تولید است اگر تولید دو برابر شود به طور منطقی باید شاخص بورس نیز دو برابر شود؛ در این صورت مشکلی ایجاد نمی‌شود اما مسئله آن است در زمانی که تولید کشور افزایش نیافته بود شاخص بورس یک باره به دو برابر افزایش یافت که باعث ریزش ناگهانی بازار شد.

سامتی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد بورس پس از یک دوره افت شدید، اکنون در حال یافتن روال منطقی خود است؛ بورس همچنان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است حتی اگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود.

بازگشت اعتماد زمان‌بر است

محمدرضا شهنام پور، تحلیل‌گر اقتصادی، در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: متأسفانه اعتماد مردم از دست رفته است؛ زیرا در زمان اوج این بازار عواملی باعث بی نظمی آن شد.

وی در رابطه با بازگشت رونق به بازار بورس تصریح می‌کند: تا زمانی که نرخ دلار و طلا افزایشی است سرمایه‌های مردم هم به طرف این بازارها روانه می‌شود و با وجود نا اطمینانی مردم نسبت به بورس، این بازار همچنان راکد می‌ماند؛ اما به محض توقف یا کاهشی شدن قیمت دلار یا طلا، بازار بورس دوباره رونق خواهد گرفت.

این کارشناس بازار بورس اظهار می‌کند: به تدریج آن عده که سرمایه‌گذاران واقعی و قدیمی هستند نقدینگی خود را وارد این بازار می‌کنند و بازار به آهستگی سیر صعودی به خود خواهد رفت، نباید به هیچ وجه در کوتاه‌مدت انتظار روند پرسرعتی را از بازار بورس داشت. واضح آنکه اکنون با توجه به تمام متغیرهای موجود نباید انتظار روند تند و پرشتابی را از شاخص بورس داشته باشیم.

شهنام پور ادامه می‌دهد: افرادی که درخواست سود در کوتاه‌مدت را دارند فعلاً از ورود به بازار بورس دوری و سرمایه خود را ترجیحاً وارد یکی از بازارهای موازی دیگر کنند زیرا بازار بورس برای بازگشت به تعادل و سوددهی نیازمند گذشت مدت زمانی طولانی است.

وی می‌افزاید: عده‌ای که قصد ورود به این بازار را دارند در گام نخست اطلاعات خود را از این بازار افزایش دهند و در صورت عدم اطلاعات کافی، از مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند چون هر اشتباهی می‌تواند ضرر غیرقابل جبرانی را برای آن‌ها به وجود بیاورد.

دولت چه اقدامی کرده است

سازمان بورس در کنار تصمیم‌های اتخاذشده برای کاهش هیجان کاذب در بازار، اقدام‌هایی را در راستای افزایش سلامت معاملات و مقابله با متخلفان در دستور کار قرار داده است که به گفته کارشناسان این اقدامات می‌تواند در بهبود وضعیت معاملات بورس تأثیرگذار باشد.

اخیراً سازمان بورس در ادامه نظارت و پیگیری اجرای مقررات بازارگردانی و حمایت از سهامداران اقدام به برخورد قاطع با افرادی کرده است که با سهل‌انگاری‌های خود نظم بازار را برهم ریخته‌اند و مانع از بازگشت دوباره اعتمادها به بازار شده‌اند؛ همچنین قرار است این سازمان در صورت عدم اجرای مقررات بازارگردانی و ابزارسازی توسط اشخاص حقوقی که با محکومیت انضباطی مواجه شده‌اند، پرونده این اشخاص حقوقی را به قوه قضائیه ارسال کند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 461594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.