تخلف در روز روشن

در حالی که اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌کل راه و شهرسازی، استانداری و حتی دادستانی اصفهان بر غیرقانونی بودن و لزوم توقف ساخت و ساز در حریم خانه بروجردی‌ها تاکید دارند، اما همچنان شهرداری کاشان مانع این ساخت و ساز نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که حریم خانه بروجردی‌ها در تهدید قرار گرفته و خطر سربرآوردن ساختمان‌های چند طبقه در حریم بافت تاریخی وجود دارد. یکی از پرحاشیه‌ترین این ساختمان‌ها نبش خیابان علوی قرار دارد که با زیربنای هزار متری در حریم درجه یک عروس خانه‌های تاریخی ایران قرار گرفته است. این ساختمان با مجوز شهرداری کاشان در حال ساخت است.

از طرفی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادعا می‌کند که برای اعطای مجوز ساخت، برخلاف قانون از این اداره‌کل استعلام گرفته نشده است. از طرفی مسئولان اداره کل راه‌ و شهرسازی استان اصفهان نیز پیش‌تر اعلام کرده‌اند که این ملک مجوز کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری را ندارد. حتی دادستان کاشان نیز بر لزوم توقف این ساخت و ساز تاکید کرده است.

حالا کار به استانداری اصفهان و مسئولان رده بالای استانی نیز رسیده است. روز گذشته جلسه‌ ماده پنج در فرمانداری کاشان برگزار شد که حجت الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، در حاشیه آن به خبرنگاران گفت: در این جلسه قرار شد موضوع ساخت و ساز در حریم خانه بروجردی‌ها در کاشان و عملیات اجرایی آن مطابق با طرح جامع و بر اساس نقشه‌های تایید شده سازمان میراث فرهنگی و هماهنگ با نظرات آن ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: 

او با تاکید بر اینکه در جلسه امروز نهایی شد بر اساس آنچه که طرح جامع پیش بینی کرده از جمله ارتفاع و کاربری اقدام شود، افزود: اگر نقشه‌ها بر خلاف ضوابط طرح جامع باشد اصلاح می‌شود سپس عملیات ساخت و ساز ادامه پیدا می‌کند.

به گفته او، هر دو مورد پروژه مجتمع تجاری در حریم خانه بروجردی‌ها و پارکینگ تجاری باب الحوائج در حریم بازار در جلسه کمیسیون ماده پنج امروز مطرح و قرار شد نقشه‌ها بر اساس طرح جامع و تایید میراث فرهنگی نهایی شده و بر اساس آن عملیات اجرایی آن ادامه پیدا کند.

همچنین مجتبی آراسته سرپرست اداره راه و شهرسازی کاشان در حاشیه این جلسه اظهار کرد: سیاست شهرداری کاشان در اجرای پروژه مجتمع تجاری تفریحی یاسمین در حریم خانه تاریخی بروجردی‌ها این است که با وجود ابلاغ نامه‌های متعدد دستگاه‌های اجرایی ذی ربط بویژه نامه مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان به دادستان کاشان، هنوز قصد توقف پروژه را ندارد و در حال اجرا است.

او  با تاکید بر ورود پیگیر و مستحکم اداره راه و شهرسازی به این پروژه گفت: شهرداری کاشان نامه اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان مبنی بر لزوم توقف پروژه مجتمع تجاری تفریحی یاسمین در حریم خانه تاریخی بروجردی‌ها را افزون بر دادستان کاشان به شهردار این شهر نیز ارسال کرد، اما این مهم همت میراث فرهنگی و سیاست شهرداری کاشان را می‌طلبد که تا چه اندازه پیگیر باشند و از قوانین تبعیت کنند.

آراسته  با اشاره به نامه‌های متعدد توقف کار از دستگاه‌های اجرایی ذی ربط استان اصفهان بویژه نامه اداره کل راه و شهرسازی و میراث اصفهان به شهرداری و دادستان کاشان گفت:  علیرضا قاری قرآن، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در نیمه دوم آبان ماه نامه خود مبنی بر لزوم توقف کار این پروژه را به دادستان کاشان ارسال کرده است.

به گفته او، حتی  فریدون اللهیاری  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و  علی اکبر مرتضایی قهرودی  معاون استاندار و فرماندار کاشان نیز همگی توقف پروژه را در قالب نامه مکتوب و ارسال به شهرداری و میراث کاشان درخواست کردند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی کاشان، حضور یگان حفاظت این اداره حسب دستور مدیر کل را با هماهنگی نیروی انتظامی در محل پروژه تأکید کرد و گفت: یگان حفاظت ما با حضور در محل پروژه و اعطای نامه کتبی، توقف کار را به مسئول کارگاه به صورت شفاهی نیز اعلام و ابلاغ کرد.

آراسته، تاکید کرد: سیاست اداره راه و شهرسازی کاملا مشخص است که اجرای پروژه تجاری یاسمین غیرقانونی است و کار باید تعطیل شود. پروژه مجتمع تجاری تفریحی یاسمن در بافت تاریخی و در محدوده خانه‌های تاریخی کاشان در خیابان علوی این شهرستان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال احداث است که با چالش‌های زیادی از جمله نداشتن مجوز کمیسیون ماده پنج، مغایرت کاربری آن با طرح جامع و تفصیلی شهر کاشان در حریم بلافصل خانه تاریخی بروجردی‌ها در محله سلطان امیر احمد کاشان در حال اجرا است.

به نظر می‌رسد تمام راه‌های قانونی برای توقف پروژه‌ای که به اصرار شهرداری کاشان درحال اجرا بود فراهم شده و دوستداران میراث فرهنگی آماده شنیدن خبر توقف اجرای پروژه و تغییر نقشه‌ها و طرح تفصیلی آن هستند.

کد خبر 461291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.