جرم گیری به دندان ها آسیب می‌رساند؟

جرم گیری نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد، زیرا هر چقدر هم فرد با مسواک و نخ دندان به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کند، باز هم قسمت‌هایی از دندان و لثه وجود دارد که با مسواک و نخ دندان نمی‌توان آن‌ها را از آلودگی پاک کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از مردم معتقد هستند که جرم گیری باعث آسیب دیدن دندان و لثه می‌شود و هر چه فاصله جرم گیری دندان‌ها بیشتر باشد، سلامت دهان و دندان بهتر حفظ می‌شود.افرادی که دندان‌های آن‌ها توسط دندانپزشک جرم گیری می‌شود، ممکن است تا چند روز احساس حساسیت در لثه و دندان خود داشته باشند. این مسئله باعث شده این افراد جرم گیری را دلیلی برای آسیب به لثه و دندان‌های خود بدانند. در همین ارتباط با دکتر لیلا عطایی، متخصص دندانپزشک گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

جرم گیری برای سلامت دندان‌ها ضرورت دارد؟

جرم گیری نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد، زیرا هر چقدر هم فرد با مسواک و نخ دندان به بهداشت دهان و دندان رسیدگی کند، باز هم قسمت‌هایی از دندان و لثه وجود دارد که با مسواک و نخ دندان نمی‌توان آن‌ها را از آلودگی پاک کرد. در صورت انجام ندادن جرم گیری توسط دندانپزشک، این نواحی به مرور زمان به محل تجمع پلاک‌های دندانی، رسوب مواد آهکی و جرم دندانی تبدیل می‌شود و به لثه و دندان آسیب می‌رساند.

جرم دندان چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

قسمت زیر لثه‌ها که افراد برای تمیز کردن به آن دسترسی ندارند، محل تجمع پلاک‌های دندانی و رسوب موادی کلسیم وآهکی است که در بزاق دهان یافت می‌شود. هر چه تجمع این پلاک‌های دندانی به مرور زمان بیشتر شود، جسم سختی به نام جرم تشکیل می‌شود. جرم دندان در زیر لثه و بین لثه و دندان قرار دارد که هر چه قطر جرم بیشتر شود، فاصله بین لثه و دندان هم بیشتر شده و این فاصله توسط جرم‌ها پوشانده می‌شود. جنس جرم دندان آهکی است و ماهیت آن بر خلاف مینای دندان که حالت پالیش شده دارد، زبر و خشن است.

علت حساس شدن دندان‌ها بعد از جرم گیری چیست؟

وقتی با جرم گیری فاصله لثه و دندان پاکسازی می‌شود، فضایی بین دندان سالم و لثه ایجاد می‌شود تا زمانی که لثه دوباره به دندان بچسبد. این اتفاق گاهی حدود دو روز تا یک هفته طول می‌کشد. در این بازه زمانی این قسمت از سطح دندان که معمولاً نزدیک ریشه دندان است، خالی می‌ماند که فرد با خوردن مواد غذایی گرم یا سرد احساس حساسیت در دندان‌های خود می‌کند. همین اتفاق باعث می‌شود برخی افراد فکر کنند جرم گیری برای مینای دندان مضر است، در حالی که حساسیت دندانی فقط به خاطر عریان ماندن قسمت گردن دندان است که به جای مینا از ماده‌ای بنام سمنتوم تشکیل شده و نمی‌تواند به اندازه مینا، عاج دندان را دربرابر سرما، گرما، شیرینی و ترشی مخافظت کند.

چند بار در سال می‌توانیم جرم گیری دندان انجام دهیم؟

توصیه می‌شود همه افراد هر چهار تا ۶ ماه با مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های خود را بررسی و در صورت لزوم و صلاحدید او، دندان‌های خود را جرم گیری کنند. به افراد معدودی هم توصیه می‌شود سالی یکبار دندان‌هایشان را جرم گیری کنند. هر چه فاصله بین جرم گیری دندان کوتاه‌تر باشد، فاصله چسبیدن لثه به دندان کوتاه‌تر شده و در نتیجه حساسیت دندانی بر اثر خوردن مواد غذایی سرد و گرم هم کمتر می‌شود.

آیا جرم گیری برای دندان‌هایی که جرم ندارد نیز مفید است؟

حتی اگر جرم دندان به چشم هم دیده نشود، جرم گیری صحیح با وسایل و تکنیک‌های درست باعث می‌شود زخم‌های خیلی ریز در حد میکروسکوپی در لثه ایجاد شود که این زخم‌ها در زمان ترمیم، باعث سفت‌تر شدن، سلامت و جوانی لثه و در نتیجه باعث می‌شود افراد همیشه لثه و دندان‌های سالم و جوان داشته باشند. توصیه می‌شود برای انجام جرم گیری تنها به مطب دندانپزشکان ماهر مراجعه شود، زیرا تنها تکنیک درست و استفاده از تکنولوژی و وسایل جرم گیری مناسب، در بازه زمانی مناسب، بهداشت دهانی مؤثر و مفیدی را شکل می‌دهد؛ در غیر این صورت با استفاده از تکنیک‌های قدیمی و وسایل دستی فرسوده، ممکن است به لثه‌ها و دندان‌های فرد آسیب وارد شود.

کد خبر 461287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.