از تصویب الزامات بودجه ۱۴۰۰ تا توجه به مجسمه قدیمی میدان حر

اعضای شورای شهر تهران الزامات بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را به تصویب رسانند همچنین رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درخصوص جلسه هم اندیشی امروز صبح ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز شورای شهر تهران با نطق بیش از دستور آرش میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد. او با بیان اینکه کوه‌های مجاور تهران در معرض آسیب شهری سازی قرار گرفته‌اند، گفت: کوه‌های مجاور تهران نباید به ملک خصوصیِ ساخت و سازگرایان و رانت‌خواران بدل شود و این در حالی است که کوه‌خواری‌ها به اسم گردشگری و توسعه اما به کام رانت‌خواران انجام می‌شود. لذا در همین زمینه تهیه گزارش در مورد توچال توسط کمیته محیط‌زیست شورا در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به کوهخواری‌های اطراف تهران گفت: مسئله تخریب کوهستان‌های مجاور تهران که به شکل کوه‌خواری‌هایی به اسم گردشگری و توسعه اما به کام رانت‌خواران انجام شده، به گونه‌ای است که ما برای تأمین آب شرب شهروندان، حفظ میراث طبیعی، تاریخی و هویتی و همچنین صیانت و ماندگاری از فضاهای سبز شهری و تنوع زیستی چاره‌ای جز جراحی‌های بزرگ نداریم تا بتوانیم ضمن کنترل وضعیت، به تثبیت حداقل‌های موجود بپردازیم.

به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری، با وجود تدابیر حفاظتی در مورد توچال، سال گذشته شاهد بهره‌برداری معدن سنگ سبز در دامنه‌های توچال بودیم که فعالیت آن براساس تذکری که در شورا در این باره دادم، متوقف شد.

او با اشاره به فعالیت‌های انسانی در کوه بی‌بی شهربانو اظهار کرد: در کوه بی‌بی شهربانو نیز تصاویر ماهواره‌ای حاکی از تخریب و دستکاری یک سوم کوهستان به خاطر برداشت معادن است و معلوم نیست تا افق ۳۰ سال آینده چه چیزی از این کوه ارزشمند باقی خواهد ماند.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورا با تاکید بر اینکه هیچ آمار و اطلاعاتی درباره محیط‌زیست کوهستان‌ها نباید محرمانه تلقی شود، اظهار داشت: رشد فناوری‌های ارتباطاتی و گردش اطلاعات در دنیای کنونی به شکلی است که امکان مخفی کردن هیچ چیزی وجود ندارد. اگر ما در مورد میزان حریق‌ها در کوهستان‌ها آماری منتشر نکنیم، نهادهای بین‌المللی که این مسائل را دنبال می‌کنند، اقدام به ارائه اطلاعات می‌کنند و اگر درباره وسعت تخریب جنگل‌ها و مراتع صادقانه صحبت نکنیم، بالاخره این موضوع افشا خواهد شد.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های مجسمه میدان حر گفت: این اثر هنری هم تاریخ دارد، هم اسطوره دارد، هم خاطره دارد و هم مشارکت گروه‌های مختلفی را که به زور از این سرزمین جدا شدند، دارد و هم یک حادثه تاریخی را بیان می‌کند. ندیدم به مجموعه این تندیس و برای این شیرهایی که در اطراف آن درحال دفاع از این اسطوره تاریخی و پهلوان ایرانی و شهر بسامان ایرانی هستند، توجهی شود درحالیکه از نظر شهری خیلی مهم است.

او در باره خصوصیات این تندیس به سه بعدی آن اشاره کرد و گفت: در آن طرف باغ شاه خیابانی نبود و بعدها ایجاد شد. در واقع اینجا محل تلاقی سه خیابان بوده و این مجسمه با هر سه سو سخن می‌گوید و از ا ین حیث نیز کار ویژه است.

مسجدجامعی گفت: می‌خواستم به شهرداری تهران تذکر بدهم که به این کار هنری ارزشمند و یگانه شهر تهران بها بدهد و به آن رسیدگی کند.

به گزارش ایمنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران، همچنین مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص طرح الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: همه گیری کووید ۱۹ اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۹ دولت و شهرداری تهران داشته است، با توجه به تداوم شرایط ناشی از همه گیری و در پیش بودن تدوین و ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ضروری است بودجه ریزی در سایه کرونا به عنوان وجه تمایز بودجه سال ۱۴۰۰ با بودجه سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: بدیهی است غفلت از این مهم در فرآیند بودجه ریزی سبب خواهد شد تا غافلان با چوب بودجه از رؤیا پردازی بیدار شوند.

فراهانی تصریح کرد: بودجه دربردارنده برنامه‌های ما برای دستیابی به اهداف به همراه پیش بینی مالی مورد نیاز در دستیابی به اهداف است، بر همین اساس ما در سال ۱۴۰۰ به عنوان سال سوم اجرای برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران نیازمند توجه به تکالیف مقرر برای اجرا در این سال هستیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، طرح الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه شهرداری تهران را با توجه و تاکید بر ارتقا و بهبود تاب آوری شهر در برابر خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی، شیوع و همه گیری کرونا، کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر نقش و مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری، ارائه خدمات پایدار و با کیفیت به منظور نگهداشت شهر و تأمین نیازهای شهروندان با تاکید بر هوشمند سازی، اصلاح فرآیندها و بهبود روش‌ها و کاهش هزینه اداره شهر، توجه به عدالت در توزیع منابع و توجه به مناطق و محلات کمتر توسعه یافته، جهت دهی به منابع برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری اولویت دار از طریق مولد سازی دارایی‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق توجه به توسعه محلی با اجرای پروژه‌های محلی به منظور رفع مشکلات محلات خواهد بود.

فراهانی تاکید کرد: به عنوان پنج جهت گیری کلان و اساسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با لحاظ نظرات کارشناسی کمیسیون‌ها تهیه کردیم که امروز در دستور کار قرار دارد، امیدوارم با تصویب این الزامات شاهد توجه شهرداری در تدوین بودجه ۱۴۰۰ باشیم.

طرح الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در پایان جلسه امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه هم اندیشی صبح امروز اعضای شورای شهر با شهردار و معاونین شهردار گفت: در جلسه هم اندیشی دو موضوع مورد بحث بود، یکی بحث مصوبه جدید وزارت راه و شهرسازی در مورد منطقه جماران که شبهاتی داشت و توضیحاتی در این زمینه داده شد مبنی بر اینکه چگونه با مصوبه جدید برخورد شود که نتیجه گیری درباره آن انجام و بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او ادامه داد: ابهاماتی نسبت به نحوه این مصوبه وجود دارد و برخی از مسائل آنکه چگونه باید عمل شود گنگ است و توضیحات لازم را آقای سالاری و شهردار ارائه می‌دهند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا در جماران بلندمرتبه‌سازی انجام می‌شود یا خیر گفت: بلندمرتبه‌سازی انجام نمی‌شود، برای این منطقه مشاوری گرفتند که در هر پارسل نظرات خود را ارائه داد و عمدتاً بحث ساخت متوسط دو طبقه و سه طبقه مطرح بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه برخلاف نظر شهرداری است یا خیر گفت: اینگونه نیست و مجموع نظرات مثبت است و نکات در مجموع مورد پسند شهرداری قرار گرفته اما شهرداری با چند نقطه نظر با آن موافق نیست اما تعداد ناهماهنگی‌ها کم است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه در ادامه جلسه در مورد املاک شهرداری بحث شد، اظهار کرد: درباره سوءتفاهماتی که در پی مصاحبه شهردار پیش آمد و صحبت‌های شهردار و جواب‌هایی که داده بودند توضیح داده شد و قرار شد هر دو طرف آرامش خود را حفظ کنند.

هاشمی گفت: اینگونه بحث‌ها در فضای فعلی کشور زیاد مطرح می‌شود و هیچکس هدف تخریبی نسبت به دیگران ندارد. خبرنگاران سوالاتی را می‌پرسند و جواب‌هایی داده می‌شود و هدف تخریب هیچکس نیست؛ بلکه هدف این است که کار اجرایی را انجام دهند.

او اضافه کرد: تعداد خبرنگارانی که این‌جور موارد را می‌پرسند زیاد است و خواهش می‌کنیم که همه آرامش خود را نسبت به موضوع حفظ کنند.

هاشمی در ادامه گفت: مساله دیگر درباره خود املاک بود که فرصت کم بود و نتوانستیم مساله را باز کنیم اما مهم این است که شهرداری نظر خود را نسبت به تک تک املاکی که می‌خواهد پس بگیرد به شورای شهر اعلام کند و آن‌هایی که نمی‌خواهد پس بگیرد و معتقد است باید دست افراد و شخصیت‌ها باشد را اعلام کند و آن‌هایی را که می‌خواهد پس بگیرد را نیز اعلام کند تا شورا راحت‌تر به پرونده‌ها رسیدگی کند.

او در واکنش به بررسی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری گفت: الان نزدیک به بررسی بودجه شهرداری در ۱۴۰۰ هستیم و باید الزامات بودجه را با مصوبه‌ای به شهرداری تهران ابلاغ کنیم و این طرح با فوریت در کمیسیون‌ها مطرح شد، اما فرصت کمی برای هم‌اندیشی کمیسیون‌ها وجود داشت و اکثر طرح‌ها در صحن مطرح شد.

هاشمی در پاسخ به ای نگه معاون اقتصادی رئیس جمهور از خریداری پنج هزار دستگاه اتوبوس خبر داده است، گفت: تشکر می‌کنم که به موضوع پرداخته و مصوبه خوبی ارائه شد. با توجه به اینکه تعداد زیادی مصوبه ارائه شده اما اجرایی نشده است، همه فکر می‌کنند این مصوبه از همان نوع است اما امیدوارم که از آن نوع نباشد.

هاشمی اضافه کرد: البته به نظر این مصوبه محکم‌تر و ساده‌تر است و باقی مصوبات الزامات دیگری داشت. از نظر استفاده از صندوق توسعه و سهمیه سوخت و فاینانس، اما به نظر می‌رسد این مصوبه قرار است از بودجه‌های موجود و به صورت ریالی پرداخت شود و دیگر هیچ مانعی ندارد. اگر اینگونه باشد باید به فوریت پرداخت شود و از آقایان مناف هاشمی و حناچی تقاضا دارم که هرچه سریع‌تر براساس این مصوبه قرار داد را با کارخانجات ببندند و پیش‌پرداخت را دریافت و پرداخت کنند تا کار سرعت بگیرد. او تاکید کرد که شهرداری باید فوری و همین فردا قرارداد ببندد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که بودجه سال آینده انقباضی است یا انبساطی، گفت: قرار است بودجه تا ۳۰ دی ماه به شورای شهر برسد و براساس الزاماتی که امروز گذاشتیم به نظر می‌رسد به لحاظ عددی اضافه نمی‌شود و در همین حد ۳۰ هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

او در واکنش به اینکه رئیس کمیته بودجه از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بودجه سال آینده خبر داده است، گفت: این بحث حقوق و دستمزد است که خود به خود مقداری افزایش پیدا می‌کند که روی بودجه تأثیر می‌گذارد اما در مورد اقدامات اجرایی همین مبلغ خواهد بود.

کد خبر 461264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.