نگرانی‌ها از تولید و توزیع «شیشه» /انهدام ۱۴۷۵ باند در سال جاری

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در حال حاضر بیشترین تولید کشور افغانستان تریاک و مواد استحصالی از آن (هروئین، مورفین و کراک) است. اکنون بیشترین تهدید و نگرانی در خصوص مواد مخدر صنعتی، در زمینه «شیشه» است.

به گزارش ایمنا، ناصر اصلانی، ضمن تشریح تهدیدات موادمخدر در کشور، با بیان اینکه معضل مواد مخدر معضلی جهانی است، اظهار کرد: معضل مواد مخدر برای تمامی دنیا تهدید جدی است؛ این تهدید جدی هم در حوزه امنیت و هم در حوزه سلامت و اقتصاد است؛ از این جهت در حوزه امنیت به عنوان تهدیدی محسوب می‌شود که امروز تروریست‌هایی که در تمام دنیا فعالیت می‌کنند، بسیج شده‌اند تا به کشور ما ضربه وارد کنند، آنها امروز از قبل مواد مخدر معاش می‌کنند و به نوعی امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود را از این رهگذر تهیه می‌کنند.

وی افزود: امروز ایران قربانی موادمخدر است؛ زیرا نه موادمخدری تولید و نه کشت می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود، در سال ۲۰۰۰ مجموعه کشت موادمخدر در کشور افغانستان ۲۶۵ هکتار بوده است، اما در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶۸۰۰ هکتار رسیده است. در سال ۲۰۰۰ مجموعه تولید موادمخدر ۲۰۰ تن بوده اما در حال حاضر این به ۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار تن می‌رسید.

شیشه بیشترین تهدید و نگرانی را در خصوص مواد مخدر ایجاد کرده است

وی با بیان اینکه افغانستان بزرگترین تولیدکننده و قطب جهانی در بحث تولید و عرضه شیشه است، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تولید کشور افغانستان تریاک و مواد استحصالی از آن (هروئین، مورفین و کراک) است. اکنون بیشترین تهدید و نگرانی در خصوص مواد مخدر صنعتی، در زمینه «شیشه» است.

نقش آمریکا در گسترش تولید موادمخدر در جهان

معاون مقابله باعرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر درباره نقش کشور آمریکا در گسترش تولید موادمخدر در جهان نیز توضیح داد و گفت: نیروهای غربی که به سرکردگی آمریکا در افغانستان مستقر شده‌اند، با شعار ادعای ایجاد امنیت وارد افغانستان شدند، اما اکنون نه تنها امنیتی را ایجاد نکرده‌اند بلکه موجب ایجاد ناامنی روز افزون در آن کشور شده‌اند، به طوری که کشت و تولید موادمخدر و فعالیت باندهای مافیایی گسترش یافته است، لذا در حالی نیروهای غربی خود را به عنوان منادیان ایجاد امنیت تلقی می‌کنند که خود موجب ناامنی شده‌اند و به نوعی با تولید و قاچاق مواد مخدر که دشمن انسانیت است خود از عوامل اصلی ناامنی در منطقه به شمار می‌رود.

رشد ۲۸ درصدی کشفیات موادمخدر در ۸ ماهه اول سال ۹۹

اصلانی در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش تولیدات موادمخدر توسط افغانستان، ستاد مبارزه با موادمخدر برای جلوگیری و مقابله با موادمخدر در کشور چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: رویکرد ستاد در مقابله با قاچاق مواد مخدر و اعتیاد در اولویت اول اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی و در اولویت دوم مقابله است و ۶ رویکرد برای سال جاری در حوزه مقابله به عنوان رویکرد اساسی پیش‌بینی و در حال اجرا است؛ اول تمرکز در شرق و حاشیه شرق، دوم؛ متمرکز در اقدامات و عملیات‌های اطلاعاتی، سوم؛ شناسایی و دستگیری عناصر اصلی قاچاق موادمخدر، چهارم؛ ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، پنجم؛ جمع آوری معتادین متجاهر و اجرای عملیات و پاکسازی مناطق آلوده با اولویت محیط‌های آموزشی و مراکز دانشگاهی که اقدامات راهبردی مورد شرح موجب رشد ۲۸ درصدی کشفیات موادمخدر در ۸ ماهه سال ۹۹ نسبت به مورد مشابه سال گذشته شد.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، مجموعاً کشفیات حدود ۸۰۶ تن انواع مواد مخدر و روانگردان کشف شده که در این زمینه نسبت به سال گذشته با رشد ۲۸ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: ۶۴۸ تن از این کشفیات را تریاک تشکیل می‌دهد، این در حالیست که کشفیات تریاک نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است. همچنین ۷۵ تن از مجموعه کشفیات در سال ۹۹ را حشیش تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ با رشد ۲۹ درصدی همراه بوده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه باموادمخدر تاکید کرد: از میان مجموعه کشفیات، هروئین ۲۰ تن از مجموعه کشفیات را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال مشابه با رشد ۶۴ درصدی همراه بوده و مرفین نیز ۱۸ تن از کشفیات را تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل، ۶- درصد کاهش داشته است. همچنین از مجموعه کشفیات ۴/۱۳ تن شیشه بوده که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۵ درصدی همراه بوده است.

۷۲ درصد از کشفیات در استان‌های شرقی به دست آمده است

اصلانی با بیان اینکه ۷۲ درصد از این کشفیات در استان‌های شرق و حاشیه شرق از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و استان‌های هرمزگان و اصفهان به دست آمده، افزود: در واقع راهبرد ستاد بر این است که مبارزه را در مرزها و در استان‌های شرقی و حاشیه شرق انجام دهد. ۲۸ درصد کشفیات نیز در استان‌های دیگر به دست آمده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مقابله و حمایت از نیروهای نظامی، اطلاعاتی و قضائی و انجام عملیات‌های اطلاعاتی، انتظامی و عملیاتی در مرزها و استان‌های شرق و حاشیه شرق موجب افزایش کشفیات موادمخدر شده است، یادآور شد: ۷۰ درصد عملیات‌ها در حوزه مقابله؛ اطلاعاتی، ۲۷ درصد انتظامی و ۳ درصد نیز رزمی بوده است. در ۸ ماهه سال جاری ۱۴ درصد از عملیات درگیری نیز نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است.

انهدام ۱۴۷۵ باند تهیه و توزیع موادمخدردرسال ۹۹

اصلانی در ادامه سخنان خود این را هم اعلام کرد که در سال جاری، ۱۴۷۵ باند تهیه و توزیع موادمخدر در سطح کشور شناسایی و متلاشی شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به بحث ضربه به اموال قاچاقچیان اشاره کرد و افزود: ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان یکی از راهبردهای اساسی نیروهای مقابله‌ای است که در سال جاری نسبت به سال گذشته نشانگر افزایش ۹۶ درصدی در این حوزه است.

وی به ایسنا گفت: مجموع دستگیرشدگان موادمخدر در سال ۹۹ تاکنون حدود ۲۳۸ هزار نفر بوده است.

کد خبر 461175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.