واکنش ها به شعرخوانی اردوغان در مورد آذربایجان

پس لرزه‌های شعرخوانی جنجالی اردوغان در مورد ارس همچنان ادامه دارد و مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس واکنش‌های زیادی به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اخیراً در رژه نیروهای نظامی در باکو اظهاراتی را درباره رود ارس مطرح کرد او بیتی از شعر مشهور آراز خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا شدن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است. این سخنان رئیس جمهور ترکیه واکنش‌های زیادی را دنبال داشت که در ادامه بخشی از آنها را مرور می‌کنیم:

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری شأن ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و غیرقابل قبول آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی بر خیالات، خردمندانه نیست. بسیارند در ترکیه که تاریخ را نیک می‌دانند. لازم است پیش از خوانش شعرها، ریشه اصلی سرایش آن را به دولتمردان خود یادآوری کنند. آذربایجان غیور، پاره تن ایران عزیز، همواره دژ مستحکم وطن بوده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در کنایه‌ای به اردوغان و مؤسسه ضدایرانی ایرام وابسته به میت نوشت: نتیجه تکیه بر مشاوره‌های شبه اندیشکده‌هایی چون ⁧ایرام⁩ بهتر از این نمی‌شود.

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: تصنیفی که اردوغان خواند مرثیه جدایی هفده شهر قفقاز از ایران را یادآور می‌شود و درس تلخی به دستگاه دیپلماسی کشور است که اگر مانع تأثیرات فرامرزی ما بشوند جای خالی ما را رقبا خواهند گرفت … دیپلماسی غلط دولت و غفلت از همسایگان به شوق وصل کدخدا آنها را به دامن صهیونیسم انداخت؛ این غفلت در مورد آذربایجان میدان را برای ترکیه خالی گذاشت‌! اینکه رهبری عزیز قره باغ را خاک اسلام توصیف کردند باید به تغافل دستگاه دیپلماسی پایان می‌داد.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود آورده است: اگر اردوغان در ادبیات، جغرافیا و تاریخ رفوزه نشده بود؛ می‌فهمید که: آن شعر در رسای جدا شدن آذربایجان از سرزمین مادری‌اش ایران سروده شده است. از سرنوشت صدام درس و عبرت بیاموزد و فوراً از مردم متحد و غیور ایران عذرخواهی کند.

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ⁧رجب طیب اردوغان⁩ با تجربه شکست در جبهه سوریه که روزگاری با حمایت از تروریست‌ها مدعی شد به زودی در مسجد اموی دمشق نماز پیروزی خواهد خواند؛ همچنان با ⁧توهم نئوعثمانی‌گری⁩ در عصر ادعاهای ارضی و امپراتوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سیر می‌کند، حکایت از ⁧منگولیسم سیاسی⁩ وی دارد.

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای اردوغان!! کاش حداقل مشاورین جاهلی که آن شعر را برائت نوشته اند تا طوطی وار تکرار کنی شعر ۷۰۰ ساله حافظ که می‌گوید: "ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس / بوسه زن بر خاک آن وادی و مشکش کن نفس" را هم برائت به ترکی ترجمه می‌کردند تا اندکی سنجیده‌تر سخن بگویی

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در. اکنش به توهین اردوغان به ایران و ذربایجان در صفحه توئیتر خود نوشت: ⁧اردوغان⁩ بداند ⁧آذربایجان⁩ سر ⁧ایران⁩ است. ما ترک‌ها و آذری‌ها در کنار دیگر قوم‌های ایرانی همچون ۸ سال دفاع مقدس از وجب به وجب وطنمان دفاع می‌کنیم.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید… دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود دستگاه دیپلماسی باید به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.

امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه شگفتی و تعجب شد. من فکر می‌کنم رئیس جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رئیس جمهور اردوغان! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفاً یک بار تاریخ ایران و بویژه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به دقت مرور فرمائید.

صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: شعرخوانی اردوغان علیه تمامیت ارضی کشورمان نقض یکی از اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. موضع ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در جنگ قره باغ تحکیم رابطه ایران و آذربایجان را به دنبال داشته؛ ماجراجویی و حاشیه‌سازی در این بین به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

علیرضا سلیمی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: اردوغان باید دوباره تاریخ را بخواند!! آیا نمی‌داند اظهار نظر اخیر او به معنای الحاق باکو به ارک (تبریز) است؟ الحاق به سرزمین مادری صورت می‌گیرد آقای رئیس!! آیا حس امپراطوری متلاشی شده عثمانی منشأ این هذیان گویی شده است!!!؟

روح‌الله متفکر آزاد، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اظهارات اردوغان گویای فراموش‌کاری اتفاقات کودتای جولای ۲۰۱۶ است. ما در قبال تکه جداشده از خاکمان ادعایی نکرده‌ایم آقای اردوغان به سرنوشت چشم ناپاکان به ایران مثل صدام دقت کند. سیلی ملت ایران آنقدر آذرخش وار است که جز بدفرجامی متجاوز هیچ دستاوردی برایش ندارد.

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۲۰۱۱ که اردوغان فتنه سوریه را با اربابان غربی- عربی- عبری اش شروع کرد؛ چند بار گفت که بزودی در مسجد اموی نماز خواهد خواند اما محور مقاومت این آرزو را بر دلش گذاشت. او باید توهم عثمانی را کنار گذاشته و سخن به گزاف نگوید. اگر به تاریخ برگردیم؛ آنچه می‌ماند ایران است و بس

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی رئیس جمهور در صفحه توئیتر خود نوشت: اسمیرنه و آناتولی همواره بالانسرِ قفقاز بوده است، از هخامنشیان تا امروز؛ یونان و ارمنستان هم در سرزمین خود نقش ایفا می‌کرده‌اند. بحرانی‌شدنِ هردو منطقه، یعنی نقش‌آفرین شدنِ اروپا و روسیه؛ و این یعنی روی کار آمدن نظامیان در آنکارا! سیاست، پرسه زدن درکوچه‌های تنگِ تاریخ نیست.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: مواضع اردوغان و شعارهای پان‌ترکیسم نه تأمین کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ایران و ترکیه. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش‌های مهمی از خاورمیانه، آسیای میانه ماورای قفقاز حتی اروپا و آفریقا، روزگاری تحت سیطره ایران بوده‌اند.

غنی نظری، نماینده استان آذربایجان شرقی در صفحه توئیتر خود نوشت: سیاست خارجیِ نئوعثمانیسم، اردوغان را به حدی سردرگم کرده که تاریخ منطقه را هم فراموش کرده است. اساتید تاریخ و صاحبان کرسی‌های علمِ سیاست در ترکیه به او یادآوری کنند که آذربایجانِ بزرگ متعلق به کجا بود. تمامیت ارضی، خط قرمز ماست.

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلام هم در صفحه توئیتر خود نوشت: اردوغان پا از گلیم خود فراتر گذاشته! و گویا فراموش کرده که در شب کودتا ۲۰۱۶ به کجا پناه آورده بود! ما ادعایی در مورد اراضی همسایگان نداریم، ولی اگر قرار است مرزهای تاریخی بهم بریزد، اراضی آن‌طرف ارس است که باید به آغوش مام وطن برگردد!

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از ورود کمیسیون امنیت ملی به موضوع شعرخوانی اردوغان خبر داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: اردوغان‬⁩ باید بداند که رؤیای امپراتوری عثمانی او پس از اقدامات داعش و کودتای ۲۰۱۶ در این کشور، از بین رفته است. به جای آنکه برای همسایه مقتدر کدورت ایجاد کنید، در کنار ما برای زمین‌گیر کردن دشمنان مشترک تلاش کنید. در اولین جلسه ⁧‫کمیسیون امنیت ملی‬⁩ به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

خبر تکمیل می‌شود…

کد خبر 460931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.