۱۱ دسامبر روز جهانی کوهستان ۲۰۲۰ + شعار، تاریخچه و کوهستان چیست؟

روز بین المللی کوهستان هر سال ۱۱ دسامبر گرامی داشته می‌شود و در این روز با شعار و برنامه های مختلف بر اهمیت کوهستان ها در زندگی مردم تاکید می‌شود.

به گزارش ایمنا حدود ۲۵ درصد از سطح کره زمین را کوه‌ها تشکیل داده‌اند که در تمامی قاره‌ها وجود دارند و شامل ۳۰ درصد از مناطق تنوع زیستی دنیا هستند.

تاریخ روز جهانی کوهستان

در تقویم جهانی ۱۱ دسامبر هر سال روز جهانی کوهستان نامیده می‌شود؛ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ با ۲۱ آذر ۹۹ برابر است.

تاریخچه روز جهانی کوهستان

لزوم توجه به اهمیت کوه و کوهستان باعث شد سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۲ را سال بین‌المللی کوهستان اعلام کند و از سال ۲۰۰۳ یازدهم دسامبر هر سال به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین شد.

هدف از نامگذاری روز کوهستان

انتخاب یک روز به نام روز جهانی کوهستان ضمن اشاره به اهمیت کوهستان‌ها و نقش آن‌ها در زندگی مردم، به برجسته سازی فرصت‌ها و محدودیت‌ها در توسعه کوه‌ها و ایجاد تغییرات مثبت برای مردمی که نزدیک به کوه‌ها زندگی می‌کنند و سایر محیط‌های سراسر جهان، کمک شایانی می‌کند.

موضوع روز جهانی کوهستان

فائو (سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد) هر سال با تعیین یک موضوع، از کشورهای کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوه‌ها (MP) دعوت می‌کند تا با اجرای آئین‌های ویژه نظیر گردهمایی و اجرای برنامه‌های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند.

شعار روز جهانی کوهستان ۲۰۲۰

روز جهانی کوهستان هر سال دارای یک شعار و مضمون متفاوت است، موضوعی که امسال از سوی سازمان بین‌المللی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده «تنوع زیستی کوهستان» است؛ چرا که نیمی از تنوع زیستی دنیا در کوه‌ها جای گرفته و فراهم کننده غذا، دارو و تنظیم کننده کیفیت اقلیم، آب، خاک، هوا برای بشر هستند. کوه‌ها افزون بر اینکه محل زندگی بسیاری از گونه‌های در معرض خطر هستند، مامن بسیاری از مواد غذایی مهم و گونه‌های دامی نیز هستند. موضوع روز جهانی امسال فرصت مناسبی برای توجه به تنوع‌های زیستی غنی در کوه‌ها، و رسیدگی به تهدیداتی‌ست که با آن‌ها روبرو هستند.

تغییرات آب و هوایی، شیوه‌های کشاورزی ناپایدار، استخراج معادن تجاری، قطع درختان و شکار غیرقانونی، صدمات سنگینی بر تنوع زیستی کوهستان وارد می‌کند. افزون بر این، استفاده از زمین و تغییر پوشش زمین و بلایای طبیعی، از بین رفتن تنوع زیستی را تسریع می‌کند و به ایجاد یک محیط شکننده برای جوامع کوهستانی کمک می‌کند. تخریب اکوسیستم، از دست دادن معیشت و مهاجرت در کوه‌ها می‌تواند منجر به کنار رفتن شیوه‌های فرهنگی و سنت‌های باستانی شود که برای چندین نسل تنوع زیستی را پایدار نگه داشته است.

توقف آسیب به تنوع زیستی، از طرق کاهش تخریب زیست بوم‌های کوهستان و سرعت بخشیدن به روند ترمیم آن‌ها امکان‌پذیر است.

هشتگ روز جهانی کوهستان

روز جهانی کوهستان ۲۰۲۰ با استفاده از هشتگ MountainsMatter# در شبکه‌های اجتماعی گرامی داشته می‌شود؛ برخی از پیام‌های کلیدی با آن منتقل یا در مورد تنوع زیستی در کوه‌های اطراف کاربران یا عکسی از کوه مورد علاقه افراد با آن به اشتراک گذاشته می‌شوند.

نماد روز جهانی کوهستان

نماد روز جهانی کوهستان شامل سه مثلث متساوی‌الاضلاع بر روی یک خط افقی است. در بالای مثلث سمت چپ یک الماس آبی رنگ قرار دارد که نشان از یخ و برف در قله کوه، حفظ برف‌های کوهستان و نقش بارز آنها در جلوگیری از گرمایش زمین دارد. مثلث میانه دایره‌ای نارنجی دارد و نمادی برای اشاره به منابع طبیعی محیط کوهستان‌ها است که به طور همیشگی از داخل کوه‌ها استخراج می‌شوند، مثلث سمت راست یک مثلث سبز کوچک در پایه و سمت راست دارد که نشان دهنده سرسبزی و محصولاتی است که در دامنه کوه‌ها رشد می‌کنند.

کوه چیست؟

کوه، زمینی نسبتاً بلند است که در یک منطقه گسترده شده است و عموماً بلندتر و شیب‌دارتر از تپه است. عموماً به ارتفاعات بلندتر از ۶۰۰ متر نسبت به زمین‌های اطراف آن کوه می‌گویند. کوه‌ها طی زمان‌های دور تشکیل شده، تکامل یافته و همزمان با آن تحت تأثیر فرسایش نیز قرار داشته‌اند. کوه‌ها ۵۲٪ آسیا، ۳۶٪ آمریکای شمالی، ۲۵٪ اروپا، ۲۲٪ آمریکای جنوبی، ۱۷٪ استرالیا و ۳٪ آفریقا را پوشانده‌اند و روی هم رفته ۲۴٪ خشکی‌های زمین را شامل می‌شوند.

اکثر رودخانه‌های مهم جهان از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند و بیش از نیمی از آبی که انسان‌ها نیاز دارند از کوه‌ها به دست می‌آید. کوه‌ها انواع مختلفی دارند و از نظر جنس، سن و نحوه شکل‌گیری دسته‌بندی می‌شوند.

کوهستان چیست؟

به سرزمینی که کوه فراوان داشته باشد کوهستان یا کوهساران گفته می‌شود. به زنجیره‌ای از کوه‌های به‌هم‌پیوسته، رشته‌کوه گفته می‌شود.

تعریف قله

بلندترین قسمت هر کوه را قله می‌گویند. یک کوه می‌تواند یک یا چند قله داشته باشد که در یک خط الراس قرار گرفته‌اند. معمولاً به بلندترین قله، قله اصلی گفته می‌شود و سایر قله‌های در یک خط الراس را قله‌های فرعی می‌نامند.

کد خبر 460797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.