جزئیات سفر وزیر صمت به اصفهان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سفر وزیر صنعت، معدن و تحارت به استان اصفهان، کاهش قیمت خودرو و ارزان شدن طلا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز پنجشنبه _۲۰ آذرماه_ در سفر ۲ روزه خود به اصفهان علاوه بر حضور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، با فعالان اقتصادی استان دیدار و از فولاد مبارکه بازدید کرد.

رزم حسینی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان گفت: به همت فعالان اقتصادی و با تصویب ابلاغیه‌های رئیس جمهور شاهد افزایش ۴۶ درصدی صادرات در مهرماه و افزایش ۹ درصدی صادرات در آبان ماه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در کشور محدودیتی برای صادرات وجود ندارد، تصریح کرد: در خصوص تجهیزات و لوازم مرتبط با کرونا فقط مجاز به ممنوعیت و محدودیت هستیم. سامانه جامع تجارت فرصت بسیار مناسبی برای فعالان اقتصادی است و درب وزارت صمت برای همه فعالان اقتصادی همواره باز است.

تأمین مواد اولیه واحدهای فولادی از بورس

وزیر صمت گفت: در زمینه تأمین مواد اولیه واحدهای فولادی نیز مصوبات خوبی در این جلسه به تصویب رسید که قرار است تأمین کالا به شیوه اعتباری از محل بورس انجام گیرد.

رزم حسینی افزود: همه محصولات فولادی (ورق و اسلب) باید در بورس کالا عرضه شوند و همه تولیدکنندگان فولادی موظف به ارائه تولید خود در بورس کالا هستند.

وی با اشاره به اینکه سقف عرضه فولاد، در بورس نیز برداشته شده است، ادامه داد: کف عرضه فولاد ۲۰ میلیون تن است و محصولات نهایی فولاد نیز باید در بورس کالا عرضه شوند که با مجموعه این اقدامات به سمت متعادل شدن قیمت‌ها در بازار خواهیم رفت.

حمایت همه‌جانبه وزارت صمت از پروژه نورد گرم ۲

وزیر صمت در بازدید از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: اگر مسئولان اصفهان بخواهند وزارت صمت آمادگی دارد تا تولید کنندگان و صنعت گران را در این استان بسیج کند؛ لازم است جریان توسعه احیا و راه‌اندازی شود؛ برای هر موردی اعم از حذف بروکراسی‌ها و بخش‌نامه‌های داخلی که استان اصفهان درخواست کند می‌توانیم تفویض اختیار کنیم.

تعریف یک میلیارد یورو برنامه سرمایه گذاری در فولاد مبارکه

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشستی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، اظهار کرد: از پنجم مرداد ماه ۹۹ پروژه تجهیز فولاد مبارکه به نسل چهارم تکنولوژی را آغاز کرده‌ایم؛ این کار کشور را به نسل چهارم تکنولوژی مجهز می‌کند و پرده اول این پروژه در دهه فجر پرده برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد در ۸ ماهه ابتدایی تحویل داده است، اظهار کرد: صادرات این شرکت ۳۲ درصد کاهش یافته است زیرا نگاه مسئولان وزارت خانه تأمین نیاز داخل بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: کاهش صادرات در دراز مدت آسیب جدی به این شرکت وارد می‌کند زیرا در سال حدود ۹۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی داریم که از طریق صادرات تأمین می‌شد.

وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، اظهار کرد: وابستگی واقعی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نفت حداقل ۵۰ درصد است؛ در حالی که قرار بود کاهش وابستگی بودجه جاری به نفت از شاخصه‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ باشد، اما با تقدیم این لایحه به مجلس مشخص شد نفت جایگاهی محکم‌تر، نسبت به سال گذشته در بودجه کشور به خود تخصیص داده است.

وی افزود: موضوع مهمی که در بودجه ۱۴۰۰ مانند سال گذشته قابل تأمل است افزایش نجومی درآمدهای دولت از طریق درآمدهای نفتی و غیرنفتی، پیش فروش نفت و فروش اوراق سلف نفتی، از صندوق بانک‌ها و … است که نتیجه آن تورم و فشارهای معیشتی بیشتر خواهد بود.

بودجه نفتی، مشکلاتی را به همراه می‌آورد

محمدرضا شهنام پور، تحلیلگر اقتصادی، به ایمنا گفت: بودجه‌ای که امسال تقدیم مجلس شد خوش‌بینانه نوشته شده است؛ با این دید که مذاکراتی انجام خواهد شد و تحریم‌ها لغو می‌شود و بر این اساس بخشی از بودجه به نفت اختصاص داده شده است، اگر پیش بینی‌های انجام گرفته تحقق پیدا نکند و فروش نفت انجام نگیرد مشکلات دیگری به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: درنهایت دولت با کسری بودجه‌ای مواجه می‌شود که مجبور است از طریق بخش خصوصی آن را جبران کند.

پیش فروش نفت، تورم‌زا است

احمد شاکران، استاد اقتصاد، به ایمنا گفت: اکنون دولت در تبصره ۵ پیش‌نویس لایحه بودجه، طرح پیش فروش نفت را ذکر کرده است و ارقام بزرگ‌تر و تضمین بازخرید اوراق نیز در آن درج شده است. اگر مجلس با چنین بندی موافقت کند قطعاً پیامدهای نامطلوبی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد آورد؛ شاید واضح‌ترین این پیامدها رشد بیشتر تورم باشد؛ به این دلیل که دولت بعدی مجبور به استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت سودهای دارندگان اوراق قرضه خواهد بود و استقراض، مترادف با خلق پول و افزایش نقدینگی و در نتیجه رشد تورم خواهد بود.

طرح رایگان شدن گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی در دولت

وزیر نفت از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان کم مصرف خانگی در هیئت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد.

وی افزود: به منظور ایجاد مشوق‌هایی برای مدیریت مصرف گاز، بر اساس طرحی که قرار است در دولت بررسی شود گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه می‌شود و این طرح تأثیر بسزایی بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت که در صورت تصویب در هیئت دولت، اجرایی می‌شود.

جزئیات اعمال قبض رایگان آب از اول دی ماه

وزیر نیرو از اعمال قبض رایگان آب برای مشترکان کم مصرف از ابتدای دی ماه خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مشترکانی که مصرف آنان تا یک سوم الگوی مصرف آب است مشمول صدور قبض صفر یا همان قبض رایگان خواهند شد.

کاهش قیمت خودرو

دلیل اصلی التهابات بازار خودرو، نرخ ارز است؛ به طوری که با افزایش نرخ ارز، حباب قیمت‌ها در بازار خودرو باد شده و با کاهش آن روند نزولی در قیمت خودرو آغاز می‌شد؛ در چنین شرایطی بود که اواسط آبان ماه امسال هم زمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ایالات متحده آمریکا و نوسان نرخ ارز، این بازار با تخلیه حباب قابل‌توجهی مواجه شد به طوری که نرخ خودرو کاهش ۳۰ درصدی را نیز تجربه کرد.

سعید موتمنی‌، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: احتمالاً طی هفته‌های پیش‌رو (تا آخر آذرماه) قیمت خودروها ریزش مجدد داشته باشد؛ چراکه عرضه از سوی خودروسازان بیشتر شده و وعده شده که تا آخر ماه جاری، ۴۰ خودرو وارد بازار شود.

کد خبر 460738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.