فرسودگی شغلی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

گاهی اوقات استرس در محل کار نتایج مثبتی دارد، اما استرس ناشی از فرسودگی شغلی معمولاً اثرات روحی و جسمی منفی داشته و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مغز و بدن انسان از کار کردن زیاد خسته و فرسوده می‌شود. اگر افراد به طور دائم حجم بالایی از استرس را تجربه کنند و برای کاهش و یا مدیریت تنش‌های روزانه هیچ اقدامی نکنند، سرانجام خستگی به سراغ آن‌ها می‌آید و افراد را از لحاظ جسمی و عاطفی از پای در می‌آورد. در این صورت انسان انگیزه کمتری برای انجام کارها پیدا کرده و دیگر هیچ چیز برایش اهمیت ندارد.

از آنجا که فرسودگی شغلی به تدریج اتفاق می‌افتد، ممکن است افراد علائم آن را سریع تجربه نکنند. اما به محض آنکه دچار این وضعیت شوند، عملکرد آن‌ها در تمام جنبه‌های زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. گاهی اوقات فرسودگی شغلی به عنوان از دست دادن معنا در شغل فرد تعریف شود که با فرسودگی ذهنی، عاطفی یا جسمی همراه است. در ادامه شما را با علائم فرسودگی شغلی، تاثیرات منفی آن در زندگی افراد و راهکارهای درمان فرسودگی شغلی آشنا می‌کنیم:

علائم فرسودگی شغلی چیست؟

حدود چهار تا هفت درصد افراد شاغل در جامعه مانند کارمندان بخش‌های بهداشت و درمان ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنند. علائم این عارضه شامل فراموشی و مشکل در تمرکز، از دست دادن غرور کاری، مشکل در برقراری ارتباط با دیگران، نا امیدی و حساس بودن نسبت به همکاران، تنش بی دلیل ماهیچه‌ها، درد، خستگی و بی خوابی می‌شود.

اثرات منفی فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی باعث می‌شود افراد از سرگرمی‌های روزمره، طی کردن وقت با اعضای خانواده و یا احساس آرامش و آسودگی در بیرون از فضای کاری لذت نبرند. همچنین این وضعیت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دوم، افسردگی و خودکشی را افزایش می‌دهد.

برای برطرف کردن فرسودگی شغلی ابتدا باید عوامل و منابع استرس‌زا را در زندگی خود پیدا کنیم. این مشکل همان‌گونه که از نام آن پیدا است، به شغل افراد و میزان استرس‌هایی که فرد برای یافتن شغل مورد علاقه و یا تخصص خود متحمل می‌شود، ارتباط دارد. در این صورت داشتن زمان برای بازیابی دوباره و استراحت از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرسودگی شغلی و استرس چه تفاوتی با هم دارند؟

گاهی اوقات استرس در محل کار نتایج مثبتی دارد، اما استرس ناشی از فرسودگی شغلی معمولاً اثرات روحی و جسمی منفی دارد. نتایج بعضی مطالعات حاکی است که استرس می‌تواند انگیزه افراد را تقویت کرده و نقش موثری در بهبود عملکرد ذهنی آن‌ها داشته باشد، اما هیچ نکته مثبتی در مورد فرسودگی شغلی وجود ندارد. استرس به حالتی گفته می‌شود که دارای درجات مختلفی باشد و معمولاً افراد از آن عبور کنند، اما میزان بالای استرس، سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

زمانی که استرس حالت مزمن پیدا کند و با علائمی نظیر اضطراب یا تغییر در خلق و خو همراه شود، مهارت‌های شناختی افراد را مختل کرده و حافظه کاری که توانایی آن‌ها در انجام دادن موثر وظایف شغلی و اندیشیدن منطقی است، دچار مشکل می‌شود.

فرسودگی شغلی چگونه درمان می‌شود؟

انجام تفریحات سالم در خارج از زمان کاری و وقت گذاشتن برای خود به خصوص آخر هفته‌ها، در حفظ سلامت و بهداشت روانی افراد موثر است. به اشتراک گذاشتن تجربیات کاری و همدلی کردن با دوستان قابل اعتماد نیز به افراد برای مقابله با فرسودگی شغلی کمک می‌کند. وقت گذاشتن منظم برای انجام دادن کارهای لذت بخش نیز در این زمینه موثر است.

توصیه می‌شود کسانی که دچار فرسودگی شغلی هستند، وقت بیشتری برای خود بگذارند، از احساسات منفی دوری کنند و آخر هفته‌ها را به انجام دادن فعالیت‌های ورزشی و گوش دادن به موسیقی اختصاص دهند.

مصرف غذاهای مورد علاقه، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب روزانه، شنا کردن، شرکت در فعالیت‌های گروهی، دویدن و قدم زدن می‌تواند به داشتن روان سالم برای ادامه کار در محیط‌های پراسترس و غلبه بر فرسودگی شغلی کمک کند.

ترجمه از: لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 460647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.