۲۰ آذرماه؛ سالروز کشتار خونین الخصاص

در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۴۷ گروه یهودی هاگانا به روستای الخصاص فلسطین حمله مسلحانه کردند که در آن ۱۲ نفر کشته شدند که همگی زن و کودک بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاگانا نام یک سازمان شبه نظامی یهودی بود که در سال ۱۹۲۰ در فلسطین تشکیل شد و از ایدئولوژی صهیونیسم دفاع می‌کرد و به زودی به شاخه نظامی غیررسمی آژانس یهود مبدل شد.

این سازمان دست به اقدامات تلافی‌جویانه و خرابکارانه در بخش‌های مختلف فلسطین می‌زد و در میان دیگر گروه‌های یهودی، بزرگ‌ترین و پرنفوذترین سازمان نظامی پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی بود.

این سازمان دارای یک نهاد اطلاعاتی به نام «شای» بود که به منظور سازماندهی فعالیت‌های خود از داده‌های آن بهره می‌بردند و یکی از مهم‌ترین اقدامات آن در طول مدت فعالیت، «کشتار الخصاص» بود.

هاگانا این اقدام را در واکنش به کشته شدن یک کیبوتص نشین در ۲۰ آذر ۱۳۲۶ انجام داد. شبه نظامیان هاگانا با حمله به منزل امیر فئور، کدخدای روستای الخصاص، برای انتقام‌گیری تلاش زیادی کردند.

برخی از عناصر این گروه، سوار بر دو دستگاه خودرو ساکنان آن را به رگبار گلوله بستند که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد که چهار نفر آنها کودک بودند. در پی این اقدام بسیاری از مردم روستا را ترک کردند و شماری دیگر به صورت اجباری اخراج شده و به ناچار در حمام ساکن شدند.

بعد از این اقدام، الخصاص تقریباً خالی از سکنه شد و تنها کسانی امکان ادامه حیات در آن را پیدا کردند که با یهودیان ارتباط نزدیک داشتند. چندی بعد روی بقایای این روستا شهرک جدیدی به نام هاگوشاریم ساخته شد. آژانس یهود و کمیته دفاع این عمل را محکوم کرده و دستور به مجازات دادند ولی مانند همیشه، اقدامی نشد.

هاگانه با تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، پس از گذشت بیش از دو دهه فعالیت به کار خود خاتمه داد و منحل شد.

کد خبر 460585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.