حلقه نمایندگان حاشیه‌ساز زیر پوست بهارستان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

شفافیت آرا در مجلس سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس با اشاره به تدوین طرح شفافیت آرا از سوی نمایندگان و تصویب آن در کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی قوه مقننه، گفت: بنده یکی از امضاکنندگان و از مدافعان جدی این طرح بوده و هستم.

وی با بیان اینکه شفافیت آرا در ایجاد پارلمان قوی موثر است، ادامه داد: اگر پارلمان قوی داشته باشیم قطعاً کشوری قوی در همه زمینه ها خواهیم داشت. البته زمانی نماینده مجلس می‌تواند در مطالبه‌گری از مسؤولان موفق باشد که شفافیت را در عرصه‌های مختلف بپذیرد.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه این طرح پس از تصویب در کمیسیون آیین نامه در دستور کار پارلمان قرار دارد، افزود: شفافیت آرا در مجلس می‌تواند به روشن شدن امور در سطح جامعه کمک کند و اثرات خوبی دارد ضمن اینکه مردم وقتی رأی و رفتار نماینده را در اتاق شیشه‌ای ببینند اعتماد به مجلس افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه شفافیت آرای نمایندگان قطعاً موجب مطالبه‌گری در جامعه می‌شود، عنوان کرد: وقتی اعتماد مردم به مجلس و قوا با شفافیت حداکثری بازگردد منجر به بهبود سرمایه اجتماعی کشور شده و ابهامات از بین می‌رود.

مجلس دست دولت را در پوست گردو گذاشت

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: در ساختار سیاسی و مدیریتی کشور هر نهاد و فردی مسئولیت مشخصی دارد و لازم است همه دستگاه‌ها در حد و حدود خود فعالیت کنند تا خللی در امور ایجاد نشود. در خصوص پرونده هسته‌ای که بسیار مهم است و بر همه امور کشور و به خصوص بر شرایط مردم تاثیر دارد، قطعاً همه قوا باید همه توان‌شان را برای مدیریت هرچه بهتر این موضوع به کار گیرند.

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنانش گفت: به همین دلیل باید از اتفاقی که در چند روز گذشته رخ داد ابراز تاسف کرد! ای کاش نمایندگان که فقط نظر خود را برای نگارش این قانون لحاظ کردند جلسه‌ای با قوای دیگر و همچنین شورای عالی امنیت ملی می‌گذاشتند تا با بررسی دقیق شرایط و تشخیص تبعات مثبت و منفی این قانون، از حرف و حدیث‌های این چند روز جلوگیری می‌کردند و جامعه را نسبت به این پرونده مهم نگران نمی‌کردند.

او توضیح داد: اساساً لازم است در همه امور مهم هماهنگی بین ارکان نظام برقرار باشد تا از این طریق احتمال خطا به کمترین حالت ممکن خود برسد. در واقع اصلاً صحیح نبود که مجلسی‌ها برای ورود به این موضوع از ترور شهید مظلوم فخری‌زاده استفاده کنند. به نظر من مجلس باید برای بهبود اوضاع کشور و ترمیم فضای دیپلماسی با هدف برطرف شدن مصائب اقتصادی بهتر عمل می‌کرد و دست دولت را در پوست گردو نمی‌گذاشت. اصولاً در این شرایط فشار آوردن بر دولت به جز ضرر هیچ دستاورد دیگری ندارد.

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت: مجلسی‌ها وظیفه نمایندگی‌شان را در چارچوب قانون پیگیری کنند تا مردم در این شرایط دشوار تصور نکنند مسئولان به جای تلاش برای خدمت و رفع موانع درگیر دعوای اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هستند.

واکنش معاون روحانی به ابلاغ قانون لغو تحریم‌ها از سوی قالیباف

حسینعلی امیری روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که چرا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را رییس مجلس ابلاغ کردند، در حالی که باید رییس‌جمهور این کار را انجام می‌دادند؟ اظهار کرد: ابلاغ قانون توسط رییس جمهوری فرآیندی دارد و قانون مذکور هنوز فرآیند ابلاغ را به طور کامل طی نکرده بود.

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه نامه رییس مجلس شورای اسلامی باید از طریق دبیرخانه نهاد ریاست‌جمهوری تقدیم رییس‌جمهور شود، اظهارداشت: رییس‌جمهوری که پیش‌نویس نامه‌ها و مکاتبات و امور اداری ابلاغ قوانین را شخصاً انجام نمی‌دهند و سازوکاری برای این اقدامات وجود دارد. البته نامه رییس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه در رسانه‌ها منتشر شد اما انتشار در مطبوعات در اینگونه امور ابلاغ قانونی محسوب نمی‌شود.

امیری با بیان اینکه کارمندان دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری به دلیل تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در محل کار نبودند، یادآور شد: روز شنبه نامه رییس مجلس شورای اسلامی به رویت مسوولان دبیرخانه نهاد ریاست‌جمهوری رسید و طبق ماده یک قانون مدنی برای ابلاغ قانون این فرصت پنج روزه از شنبه شروع می‌شود.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: از روز شنبه مورخ ۱۶ آذرماه ۹۹ معاونت امور مجلس رییس‌جمهور مطابق رویه همیشگی، فرم ابلاغ قانون و پیش نویس مکاتبات مربوطه را تهیه و برای دفتر رییس‌جمهور ارسال شد. اما وقتی روز گذشته خبر و تصویر نامه آقای قالیباف به روزنامه رسمی را در رسانه‌ها دیدم، تعجب کردم.

وی خاطرنشان کرد: با توضیحاتی که بنده ارائه کردم رییس جمهور تا پایان وقت اداری چهارشنبه یعنی امروز ۹۹/۰۹/۱۹ فرصت داشتند تا قانون را برای اجرا به مراجع ذی‌ربط ابلاغ کنند. اما ای کاش رییس مجلس شورای اسلامی قدری صبوری می‌کردند تا کار مسیر کامل قانونی خود را طی کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی: آستانه تحمل مردم هم حدی دارد

آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز مجمع که با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت مشارکت حضوری و مجازی اعضا برگزار شد با تسلیت ارتحال آیت الله یزدی و تسلیت مجدد شهادت شهید فخری زاده، حل مشکلات مردم در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی و رفع مشکلات پیش آمده از برخی وقایع طبیعی مانند سیل اخیر در خوزستان را نیازمند همدلی و تلاش مضاعف مسئولان و تکیه بر توان و استعداد نیروهای داخلی و دانشمندان و متخصصان دلسوز کشور دانست و گفت: تکرار مشکلات و تنگناهای ناشی از حوادثی مانند سیل در خوزستان و سایر استان‌های کشور در شأن نظام اسلامی ما نیست.

وی ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای-دفاعی کشور و فقدان شهید فخری زاده را ضایعه‌ای سخت برای کشور و نظام اسلامی ایران توصیف کرد و با تاکید بر اینکه دشمنان مردم ایران با این قبیل ترورهای ناجوانمردانه نمی‌توانند مسیر توسعه و پیشرفت ایران را سد کنند گفت: راه و رویکرد شهید فخری زاده و سایر دانشمندان شهید کشور توسط سایر نخبگان و فرزندان علمی کشور ادامه خواهد یافت و حاصل چنین اقدامات ناجوانمردانه‌ای که از جانب دشمنان مردم و نظام جمهوری اسلامی سر می‌زند؛ رسوایی بیشتر و آشکار شدن برخوردهای عجیب و دوگانه آنان با مفهوم حقوق بشر و موضوع تروریسم است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برخی کشورهای غربی که دائماً دیگران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، در جریان ترور آشکار، واضح و کاملاً ضد انسانی اخیر سکوت کردند تصریح کرد: متاسفیم که امروز قدرت‌های مدعی دنیا با معیارها و سیاست‌های متناقض و دوگانه دم از حقوق بشر می‌زنند.

رییس مجمع تشخیص در ادامه رفع مشکلات معیشتی مردم را اولویت نخست کشور دانست و با اشاره به اینکه نمی‌توان و نباید اولویت‌های کشور را جابجا کرد گفت: امروز روز وحدت همه قوا برای رفع مشکلات معیشتی مردم است و توقع و انتظار به حق مردم هم این است که مسئولان در همه قوا با پرهیز از تعارضات و تنازعات مختلف که گاه هیچ توجیه منطقی هم ندارد در میدان عمل به حل مشکلات مردم بپردازند.

آیت الله لاریجانی افزود: بهرحال آستانه تحمل مردم هم حدی دارد و مسئولان و به ویژه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با توجه به عنایت مقام معظم رهبری به موضوع حل تنگناهای معیشتی مردم و اختیاراتی که به این شورا داده شده است؛ باید با هم افزایی و در عین حال پرهیز از بروکراسی‌های اداری تصمیمات عاجلی در این زمینه اتخاذ کنند چرا که بهرحال مردم خروجی کارها و تلاش‌ها را باید به صورت ملموس حس کنند.

سردار، خلبان و رئیس مجلس

به نظر می رسید هیجان دارند و چند وقتی که بگذرد از تب و تاب می‌افتند اما نزدیک به ۷ ماه است که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و هر روز سر و صدای بیشتری از درون ساختمان هرمی بهارستان به بیرون از دیوارهای بتنی‌اش شنیده می شود.

خبر آنلاین در ادامه مطلب آورده است: یک روز جنجال دناپلاس و حقوق ۲۳۰ میلیونی بر سر زبان‌ها می‌افتد و روز دیگر سفرهای استانی و گشت و گذارها در اوج کرونا محل بحث و اما و اگر بود. ماجرای طرح‌های دو فوریتی و سه فوریتی هم که جای خود داشت؛ طرح‌هایی که سایه ابهام روی سرش حسابی سنگینی می‌کرد و آخرین طرح هم که قلب برجام را نشانه گرفت تا زمینه خروج این توافق‌نامه با همکاری شورای نگهبان کلید بخورد.

اما در اطراف این خبرهای جنجالی چند اسم بیشتر از همه به گوش می‌رسد و می‌توان آنها را حلقه اول حاشیه‌آفرینان پارلمان یازدهم دانست.

از همان روزهایی که اسمش به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس بر سر زبان‌ها افتاد حواشی درباره او کم نبود و پر واضح بود که وقتی پای او به میدان بهارستان برسد و بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند حواشی از این هم بیشتر خواهد شد؛ پیش‌بینی‌هایی که درست از آب در آمد و علاوه بر دعواهای زیر پوستی با مصطفی میرسلیم درباره رشوه ۶۵ میلیاردی، جدالش با رقیب اصلی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ یعنی حسن روحانی رنگ بیشتری داشت که اوج این جدال را می‌توان در کنایه‌های میان دو رئیس قوه بر سر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست.

قالیباف دلخوری‌اش از روحانی را تنها در قالب بی توجهی به تصمیمات دولت و هشدارها درباره شیوع ویروس کرونا نشان نداد و وقتی تریبون نمایندگان برای بیان تذکر باز می‌شد و انتقاد دیگر از جنبه نقد خارج می‌شدند و شکل و شمایل توهین به خود می‌گرفتند، ترجیج می‌داد سکوت اختیار کند؛ موضوعی که از سوی سیاسیون و حتی هم قطاران قالیباف نیز مورد نقد قرار گرفت و حتی این امر به عنوان یک خلا در امر مدیریت جلسات علنی یاد شد.

کد خبر 460567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.