۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۰

پیتر دبروژ، منتقد سرشناس سایت ورایتی لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ میلادی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آغاز سال ۲۰۲۰ با آغاز شیوع ویروس کرونا هم‌زمان شد و حالا که به روزهای پایانی این سال نزدیک می‌شویم، سایه این بحران همچنان زندگی بسیاری از مردم کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است. بحران کرونا سینماها را به تعطیلی کشاند و این اتفاق باعث شد که بسیاری از آثار مهمی که قرار بود امسال اکران شوند تاریخ نمایش خود را به تعویق بیندازند؛ بنابراین نباید انتظار زیادی از نمایش آثار سینمایی در این سال داشت. پیتر دبروژ، سایت ورایتی (Variety) فیلم‌های برتر سال ۲۰۲۰ را از نگاه خود معرفی کرده که ۱۰ فیلم برتر این لیست به شرح زیر است:

خورشید

یک انتخاب شوکه کننده در لیست ورایتی، حضور فیلم تایوانی «خورشید» در ابتدای این لیست است. نماینده کشور تایوان در اسکار تقریباً تمام جوایز مهمی داخلی را کسب کرد و در جشنواره تورنتو و توکیو هم خوش درخشید. اما پخش آن از نتفلیکس دلیل اصلی دیده شدن آن بود، این فیلم برای چند هفته جز پربازدیدهای نتفلیکس قرار گرفت و منتقدان بسیاری خورشید را تمجید کردند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «یک خانواده چهار نفره، شکستگی زیر بار انتظارات برآورده نشده، فاجعه غیرمنتظره و غرور بدون سازش.»

سنت فرانسیس

درست پیش از روزهایی که سالن‌های نمایش در آمریکا تعطیل شوند، یک درام قدرتمند از الکس تامپسون اکران شد. اثری بی سر و صدا که در جشنواره خاصی حضور نداشت، اما توانست دل منتقدان را ببرد. داستان این فیلم درباره رابطه جالب بین کودک شش ساله و پرستار خود است.

روح

انیمیشن روح از جهاتی شباهت‌هایی به انیمیشن انساید اوت دارد؛ پیکسارت در این اثر هم سعی کرده راه‌های بزرگ اندیشیدن را به مخاطب منتقل کند. داستان انیمیشن روح، درباره معلم نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان که همیشه سودای اجرای موسیقی جاز بر صحنه را در سر می‌پرورانده است. او با تحت تاثیر قراردادن دیگر موسیقی‌دانان جاز ، در یک تمرین آزاد این فرصت نصیبش می‌شود و خود را برای دست یافتن به آرزوهایش آماده می‌کند. اما در ادامه حادثه‌ای باعث می‌شود که روح گاردنر از بدنش جدا شود و به سمینار "You" منتقل شود. مرکزی که در آن روح‌ها رشد می‌کنند و قبل از انتقال به کالبد نوزادان تازه متولد شده، شور و اشتیاق برای زندگی پیدا می‌کنند! گاردنر برای بازگشت به زمین باید روی ۲۲ (نام یکی از روح‌های سمینار You) کار کند. غافل از اینکه ۲۲، پس از سال‌ها ماندن در آنجا، دیدش نسبت به زندگی عوض شده و درکی از مفاهیم زندگی ندارد! این درحالی است که جو تنها راه نجات خود را تحول ۲۲ می‌داند.

خودش

درحالی که درام بر بیان مشکلات و گرفتاری بستگی دارد، اما برای مهربانی ساده و قدیمی انسان‌ها نیز باید داستان‌هایی روایت شود. در یک فیلم یک مادر تنها در تلاش برای گذراندن زندگی با دو دختر کوچکش است و پس از آنکه سیستم مسکن از دادن خانه جدید به او امتناع می‌کند، تصمیم می‌گیرد خانه خود را بسازد. با این هدف جدید، ساندرا دوباره خود را کشف می‌کند، اما این تا زمانی پایدار است که شوهر سابق او به خاطر حضانت فرزندانش شکایت می‌کند. «خودش» را فیلیدا لوید آمریکایی کارگردانی کرده است.

سرزمین آواره‌ها (عشایر)

سرزمین آواره‌ها یا عشایر فیلمی درام به کارگردانی کلویی ژائو و محصول سینمای آمریکا است که برنده جایزه شیر طلایی شد. این فیلم داستان زنی شصت ساله را دنبال می‌کند که پس از دست دادن همه چیز در رکود بزرگ اقتصادی، سفری را در غرب آمریکا آغاز کرده و به عنوان یک عشایر امروزی در ون زندگی می‌کند.

مانگرو

مانگرو (Mangrove) فیلم درام تاریخی به کارگردانی استیو مک کوئین و محصول آمریکا است. داستان فیلم درباره رستوران مانگرو در غرب لندن و دادگاه مانگرو ناین در سال ۱۹۷۱ است. این فیلم در جشنواره لندن و نیویورک به نمایش درآمد و در نهایت در آمازون منتشر شد.

بلک باتم ما رینی

جورج سی ولف و دنزل واشنگتون بار دیگر به سراغ یک سوژه درباره سیاه‌پوستان آمریکا رفتند. این فیلم درباره سرنوشت «مادر بلوز» یعنی «ما رینی» در سال ۱۹۲۷ است و در شیکاگو روایت می‌شود. وایولا دیویس و چادویک بوزمن ایفا کنندگان نقش اصلی در این فیلم هستند.

روز سیفدِ سفید

درام ایسلندی یکی دیگر از غافل‌گیری‌های سال ۲۰۲۰ بود، تازه‌ترین اثر هلینور پالاماسون در بخش سینمای معاصر جهان در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ به نمایش درآمد و منتقدان را شوکه کرد. این فیلم درباره وکیلی است که سعی می‌کند با فوت همسرش کنار آید، اما او در این راه سرنخ‌هایی درباره زندگی همسرش کشف می‌کند.

انتبلوم

انتبلوم به معنی قبل از جنگ است، این فیلم به کارگردانی جرارد بوش در ژانر ترسناک و درباره یک زن آمریکایی-آفریقایی تبار امروزی است که باید از یک مزرعه برده جنوبی در قرن نوزدهم فرار کند.

بورات ۲

بورات با تمام حواشی قسمت اول، همچنان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ است. درحالی که تمام پروژه‌های سینمایی در سال جاری تعطیل شد، این ساشا بارون کوهن بود که پروژه سری خود یعنی بورات دو را به هر ترتیبی ساخت. این فیلم در واقع نشان دهنده وضعیت عجیب و غریب دنیا در سال ۲۰۲۰ است.

کد خبر 460364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.