نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و صنعت نفت آبادان

پنج کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار امروز عصر استقلال و صنعت نفت آبادان پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار استقلال و صنعت نفت آبادان ساعتی پیش در شرایطی تساوی به پایان رسید که میهمان آبادانی در اواخر مسابقه فاصله چندانی با کسب سه امتیاز با ارزش از تهران نداشت. قضاوت این دیدار را حسن اکرمی بر عهده داشت که تصمیمات سرنوشت ساز و بحث برانگیز او در جریان بازی نقش مهمی را ایفا کرد. او یکی از گل‌های نفت آبادان را به خاطر آفساید مردود اعلام و در واپسین لحظات، برخورد توپ به دست مدافع زرد پوش در محوطه را پنالتی تشخیص نداد. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط نوذر رودنیل، حسین عسگری و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، و همچنین نوید مظفری و سعید مظفری‌زاده بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

گل ریکانی آفساید بود؟

دقیقه ۷۴ شاگردان پور موسوی که به دنبال جبران گل خورده بودند، صاحب ضربه آزاد از موقعیت مناسب شدند و ارسال آن‌ها به محوطه استقلال، پس از اثرگذاری یکی از بازیکنان‌شان در یک قدمی دروازه به طالب ریکانی رسید تا توپ را به تور دروازه بچسباند اما کمک داور این موقعیت را آفساید تشخیص داد و گل را نپذیرفت. تصمیم اکرمی اعتراض شدید بازیکنان و کادر صنعت نفت را به همراه داشت و حتی آن‌ها می‌خواستند فیلم صحنه به ثمر رسیدن گل را به او نشان دهد تا در نظرش بازبینی کند که او قبول نکرد.

رودنیل: بازیکن در موقعیت آفساید قرار نداشت و گل سالم بود.

عسگری: به نظرم گل صنعت نفت سالم بود. جاگیری کمک داور دست نبود و دو سه متری از دفاع عقب مانده بود و ضمن اینکه دیر هم پرچم زد.

سلیمانی: دقیقه ۷۴ کمک داور در یک تصمیم بسیار دشوار که با کمک VAR می‌توان این صحنه را تشخیص داد، دستور به مردود بودن گل سالم تیم صنعت نفت داد در صورتی که زمانی که مهاجم صنعت نفت توپ را با سر می‌زند، پاهای مدافع استقلال و پای ریکانی در یک خط قرار داشته و در نتیجه آفساید نیست و گل سالم صنعت نفت به اشتباه مردود شد.

مظفری: در دقیقه ۷۳ صنعت نفت به گل رسید اما داور آن را آفساید اعلام کرد. من تصاویر فریز شده آن صحنه را دارم و به نظر من داور به اشتباه گل صنعت نفت را آفساید اعلام کرد.‌

مظفری‌زاده: کمک داور بازی گل صنعت نفت را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد اما در تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسد در زمانی که بازیکن صنعت نفت با سر به توپ ضربه می‌زند طالب ریکانی و مدافع استقلال روی یک خط هستند. بر اساس این تصاویر می‌توان گفت گل سالم بوده و کمک داور اشتباه کرده است.

برخورد توپ به دست مدافع صنعت نفت در محوطه جریمه

در اواخر مسابقه و در دقیقه ۸۵ مدافع صنعت نفت که قصد داشت توپ را دور کند، در محوطه خودشان به زمین افتاد و توپ با دستانش برخورد کرد که آبی‌ها اعتقاد به خطا پنالتی داشتند اما داور ادامه بازی را اعلام کرد.

رودنیل: این صحنه پنالتی نبوده و ادامه بازی از سوی داور دست بود.

عسگری: استقلالی‌ها معتقد بودند در این صحنه پنالتی اتفاق افتاده اما اصلاً این چنین نبود. زمانی که بازیکن صنعت نفت تعادلش را از دست داده و به زمین خورد، توپ به دستش برخورد کرد ولی تخلف هندی اتفاق نیافتاد.

سلیمانی: در دقیقه ۸۵ بر اثر برخوردهایی که بین مهاجمین استقلال و مدافع صنعت نفت رخ می‌دهد، مدافع نفت سرنگون می‌شود و حین سرنگونی توپ به دستش برخورد کرد که داور هم به درستی ادامه بازی را نشان داد و نمی‌توانست پنالتی باشد.

مظفری: اعتراض استقلالی‌ها به خطای هند صنعت نفت در دقیقه ۸۶ بی‌مورد بود و داور به درستی دستور به ادامه بازی داد.‌

مظفری‌زاده: دقیقه ۸۴ توپ در حالی که مدافع نفت تعادلش به هم خورده و روی زمین افتاده بود ناخواسته به دستش خورد که دور به درستی اعلام ادامه بازی داد.‌

عملکرد کلی تیم داوری

عسگری: این مسابقه دو نیمه کاملاً متفاوت از نظر فوتبالی و داوری داشت. نیمه اول بازی ساکتی بود اما نیمه دوم همه چیز از درگیری بازیکنان، اعتراض مربی‌ها، گل‌ها و اتفاقات داوری داشت. در مجموع عملکرد داور خوب بود.

سلیمانی: اکرمی، داور بازی استقلال و صنعت نفت قضاوت مطلوبی داشت. نمی‌توانم بگویم قضاوت خیلی خوبی داشت. در صحنه درگیری‌ها به خوبی عمل نکرد. نیمه اول حادثه‌ای نداشتیم. در نیمه دوم اولین اشتباه داور در دقیقه ۵۸ اتفاق افتاد زمانی که مهدی قایدی در حال حمله به سمت دروازه صنعت نفت بود، با خطا طیبی، مدافع صنعت نفت روبرو شد که حتماً باید به خاطر این خطا اخطار می‌گرفت اما داور ادامه بازی را اعلام کرد و تقریباً همین جا بود که با اعتراض محمود فکری که کارت زرد هم از داور دریافت، اختیار بازی در حال خارج شدن از دست داور بود. البته اعتقادی ندارم که آقای فکری اعتراض بکند ولی اختیارات داور خارج شد. دقایق پایانی نیز بازیکنان درگیر شده که مرادمند از استقلال و یک بازیکن نیز از صنعت نفت اخطار گرفت. اگر چه کارت‌ها درست بود اما حضور به موقع داور در آن جمع و بین بازیکنان که منجر به سوا کردن آن‌ها شد کار درستی نبود چرا که داور باید با کمی فاصله صحنه را مدیریت کند.

مظفری: نیمه اول صحنه خاصی نداشت و قضاوت برای داور بسیار راحت بود اما در نیمه دوم و در دقیقه ۵۸ روی مهدی قایدی خطایی صورت گرفت که داور باید به بازیکن خاطی کارت زرد می‌داد اما این اتفاق نیفتاد.‌

مظفری‌زاده: در دقایق تلف شده نیمه اول داور به خاطر تکل بی مورد داریوش شجاعیان را با کارت زرد جریمه کرد که کاملاً درست بود و اعتراض شجاعیان به تصمیمش غلط بود. دقیقه ۵۸ محمد طیبی با دست ضربه‌ای به مهدی قایدی زده و مانع از حرکت او شد. این حرکت خطا بود و می‌توانست کارت زرد داشته باشد اما داور به این اعتقادی نداشت در حالی که این صحنه به نظر خطا بود و داور اشتباه کرد. این صحنه باعث اعتراض کادر فنی استقلال شد و در نهایت محمود فکری از داور مسابقه کارت زرد گرفت. دقیقه ۶۲ داور مسابقه به درستی شبیه سازی قایدی را تشخیص داد و این بازیکن را جریمه کرد.

کد خبر 460080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.