برای زمین زدن رقیب، معیشت مردم را گروگان نگیرید/ رئیس مجلس از تضعیف شوراها جلوگیری کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از رئیس مجلس انتظار نمی‌رود که در برابر مصوبه اخیر مجلس در تعیین عوارض شهرها توسط وزارت کشور ساکت نشسته و امیدواریم تدبیری اتخاذ شود تا از تضعیف مدیریت شهری در برابر دولت جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران روز دانشجو را به همه دانشجویان تبریک گفت و اظهار کرد: در این روز سه تن از دانشجویان در سال ۱۳۳۲ به‌ دلیل اعتراض به حضور نیکسون در ایران توسط رژیم طاغوت به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: همچنین روز داوطلب را که در کشور ما بسیار مهم است تبریک می گویم چرا که اگر داوطلبان در بحران‌ها نبودند، به هیچ وجه امکان عبور از مصائبی که برای مردم ایجاد می‌شد نبود و لازم است که این موضوع در جامعه هرچه بیشتر بارور شود و با این روش می‌توانیم با همه بحران‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود برخورد کنیم.

همچنین در متن سخنان مکتوب هاشمی که در صحن شورای شهر تهران بیان نشد اما در کانال شخصی اش قرار گرفت به شهادت دکتر فخری زاده اشاره شده و آمده است: پس از شهادت دکتر فخری زاده، در حالیکه انتظار انسجام و وحدت بیشتری از مسئولان وجود داشت، شاهد اوج گرفتن تقابل و طعنه زدن رؤسای قوا به یکدیگر در رسانه‌ها هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سخت‌ترین سال‌های انقلاب به خصوص سال ۱۳۶۰ که انقلاب با بیشترین بحران‌ها و چالش‌ها مواجه بود و در فاصله دو ماه بزرگترین شخصیت‌ها و سرمایه‌های کشور در انفجارهای هفتم تیر و هشتم شهریور به شهادت رسیدند و با توجه به ترور ناکام آیت الله خامنه ای و مجروح شدن ایشان، بار اصلی اداره کشور بر دوش امام خمینی(ره) و یاران ایشان به ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی(رح) بود.

وی افزود: در آن شرایط سخت با وحدت و همدلی کشور از بحران خارج شد، اصولاً هر خانواده‌ای که دچار مصیبت یا مشکلی می‌شود باید انسجام و نزدیکی و همگرایی درون خانواده افزایش یابد و تفاوتی که در شرایط اخیر با اوایل انقلاب مشاهده می‌شود، حرکت‌های تفرقه افکنانه و تخریبی مسئولان علیه یکدیگر است که ناخواسته در راستای اهداف ترورکنندگان عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: هفته گذشته شاهد تعامل مثبت و سخنان مناسبی میان مسئولان به خصوص دولت و مجلس نبودیم و این آسیب پذیری ما را در برابر دشمنان افزایش داده و امید و اعتماد مردم نسبت به نظام را کاهش می‌دهد و در همین جا از سران قوا می‌خواهیم که مشکلات و اختلاف نظرها را در جلسات حل کنند و با همدلی و همراهی سعی کنند مشکلات مردم را حل کنند نه اینکه برای زمین زدن رقیب معیشت مردم را گروگان بگیرند و به مشکلات اضافه کنند.

هاشمی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در مورد تعیین عوارض در شهرها توسط وزارت کشور گفت: این مصوبه که مربوط به مجلس گذشته بود با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و مجلس جدید هم بدون در نظر گرفتن جایگاه و اختیارات شورا، حق قانونی شورای شهر در تعیین عوارض را نقض کرد و آن را به وزارت کشور محول کرد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این که این مصوبه برخلاف روح فصل هفتم قانون اساسی در جهت تقویت شوراها و قانون شوراهاست و با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر تمرکززدایی از دولت و واگذاری امور به سایر نهادها تضاد دارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد عوارض توسط وزارت کشور تعیین شود، عملاً شورا به ماشین امضای دولت تبدیل می‌شود و همین اختیارات نیم بند و نصفه‌ای که در حال حاضر به آن واگذار شده است، هم تأثیر خود را از دست می‌دهد.

هاشمی خطاب به رئیس مجلس گفت: از آقای دکتر قالیباف که خود رکوردار تصدی گری شهرداری تهران است و یکی از شعارها و انتقاداتی که ایشان همیشه از دولت‌های احمدی نژاد و روحانی مطرح می‌کرد، تضعیف مدیریت یکپارچه شهری و دخالت در امور شهرداری‌ها توسط دولت بود، انتظار نمی‌رود که در مجلس در برابر این اقدام ساکت نشسته و امیدواریم تدبیری اتخاذ شود تا از تضعیف مدیریت شهری در برابر دولت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هم هرگونه مصوبه شورا در مورد عوارض توسط هیأت تطبیق در فرمانداری‌ها بررسی می‌شود و اگر این هیأت مغایر دانست به شورا مرجوع می‌شود و حتی اگر شورا بر مصوبه خود اصرار داشته باشد، موضوع به هیئت حل اختلاف در وزارت کشور که اکثریت در آن با دولتی‌ها است ارجاع داده می‌شود.

هاشمی گفت: در شرایط فعلی هم اختیار شوراها برای تعیین عوارض منوط به تأیید دولت است و گرفتن همین اختیار نیم بند، دادن علامت منفی به مردم جهت مشارکت در انتخابات شوراها و تشریفاتی نشان دادن، مردم‌نهادترین رکن قانونی کشور است.

کد خبر 459754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.