اهدای ۱۱۰۰ واحد پلاسمای کوویدی/پلاسمای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی نیست

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: روزانه حدود ۳۰ واحد پلاسما کوویدی دریافت می‌شود نیاز روزانه مراکز درمانی استان رو به افزایش است و بسیار بیشتر از این تعداد دریافتی در مرکز انتقال خون است. پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر همیشگی بودن مصرف خون و فرآورده‌های خونی، اظهار کرد: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از سوی رسانه‌ها و فراخوان‌های مردمی شرایط اهدای خون و فرآورده‌های خونی استان بهتر شده است، اما نباید فراموش کنیم که در شرایط بحرانی کرونا و فصل سرد سال و بارندگی قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند و روند اهدای خون نیز باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

برای اهدای خون نوبت اینترنتی بگیرید

وی با اشاره به اینکه ذخیره بانک خون استان در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد، اضافه کرد: ذخیره خون استان باید بیش از هفت روز باشد، نرمال بودن ذخیره بانک خون استان اصفهان مشروط بر ادامه حضور اهدا کنندگان است و حضور پیوسته افراد سبب حفظ وضعیت مطلوب ذخیره بانک خون می‌شود، همچنین به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم. بیشترین گروه خون اهدایی O مثبت است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون، تصریح کرد: به طور میانگین در استان اصفهان روزانه حدود ۶۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگان درخواست می‌کنیم تا با مراجعه به وب سایت سازمان انتقال خون استان اصفهان به نشانی esfahan.ibto.i برای دریافت نوبت اینترنتی، روز و زمان مشخصی برای اهدای خون مراجعه کنند تا از تجمع افراد در بحران کرونا جلوگیری شود.

لزوم مراجعه بهبودیافتگان برای اهدای پلاسمای کوویدی

زینلی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه حدود ۳۰ واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اضافه کرد: آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از این تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا ویروس تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد پلاسما کوویدی اهدا شده است، تصریح کرد: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند هر ماه یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کنند، هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: در پاندمی کرونا اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها سه درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه پیوسته و مستمر نداشته باشند، با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

کد خبر 459708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.