پوشش سراسری  نوآموزان و آموزش مجازی پیش دبستانی اجرایی می‌شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان جزئیات طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان، آموزش مجازی پیش دبستانی رایگان، نحوه ثبت‌نام بازماندگان، مزایای این طرح‌ها و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی را تشریح کرد.

لیلاسادات ابطحی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پوشش سراسری نوآموزان و آموزش مجازی پیش‌دبستانی رایگان در شبکه شاد، اظهار کرد: کودکان برای ورود به دبستان نیازمند کسب آمادگی‌ها هستند تا رشد آنها تکمیل شده و بتوانند در مدرسه موفقیت داشته باشند و آموزش‌ها برای آنها اجرایی شود. بنابراین ضروری است که قبل از ورود به مدرسه آمادگی لازم را در کودک به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا در کشور نمی‌توانستیم به صورت اجباری در دوره پیش دبستانی ثبت‌نام را انجام دهیم، اضافه کرد: به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها در زیست بوم جدید، فرزندشان را به پیش دبستانی نیاوردند و از ثبت‌نام خودداری کردند که با توجه به لزوم به رسمیت شناختن آموزش‌های دوره پیش دبستانی در شرایط موجود، آموزش و پرورش با برپایی آموزش مجازی رایگان ویژه نوآموزان پیش دبستانی که تاکنون ثبت نام آنها در مراکز پیش دبستانی انجام نشده است، به این نیاز پاسخ می‌دهد و در واقع نوآموزان را وارد مدارس مجازی پیش دبستانی می‌کند.

آموزش مجازی و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی

ابطحی ادامه داد: دستورالعمل سراسری پوشش نوآموزان و آموزش مجازی پیش دبستان به صورت رایگان از طرف وزارت آموزش و پرورش به ادارات استان‌ها ابلاغ شده و شرایط آن مورد بررسی قرار گرفته است که آموزش مجازی باعث حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی خواهد بود.

وی بیان کرد: اهداف آن در برنامه درسی مصوبه ۷۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش پیش بینی شده است و با استفاده از رسانه‌های جذاب و جلب همراهی و مشارکت والدین در شبکه آموزش این پیش‌بینی‌ها در دستور کار قرار گرفته تا آموزش را در فضای مجازی به کودکان ارائه کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح باعث می‌شود که نوآموزان پیش دبستانی بتوانند استفاده بهینه‌ای از شبکه شاد داشته باشند. به دلیل اینکه خانواده بسیاری از اوقات آگاه نیست که آموزش در دوره پیش دبستانی هدفمند است و دچار این اشتباه می‌شوند که باید با کودک بازی کنند یا آموزه‌هایی را ارائه دهند که در دراز مدت و در کلاس اول ممکن است که آن مهارت‌های لازم در فرزند ایجاد نشود.

وی افزود: به همین دلیل باید این آموزش‌ها هدفمند باشند، نوآموزان از شنبه تا چهارشنبه به مدت پنج روز و هر روز نیم ساعت با یک فعالیت تلفیقی و والدین هر هفته حداقل ۴۵ دقیقه بر اساس آن چهارچوب زمان‌بندی برنامه آموزش کودکان و اولیای دوره پیش از دبستان از طریق صدا و سیما آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

به گفته ابطحی؛ در واقع شبکه شاد فرصتی در اختیار قرار می‌دهد که مربیان می‌توانند با نوآموزان و اولیای آنها ارتباط داشته باشند و جریان یادگیری را هدایت کنند. موردی که به دنبال آن هستیم اینکه فقط منحصر به برنامه‌های تلویزیون نباشیم و اولیا امکان استفاده از شبکه شاد را دارند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ثبت‌نام، نوآموزان می‌توانند از شبکه شاد بهره‌مند شوند، گفت: علاوه بر این برنامه‌های آموزشی از صدا و سیما پخش می‌شود و آموزش و پرورش نیز کتاب‌ها و محتواهایی را در اختیار نوآموزان پیش دبستانی قرار داده تا آموزش‌های اساسی شکل گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره نحوه ثبت‌نام پیش دبستانی‌ها در این طرح، اظهار کرد: با شروع هر سال تحصیلی اسامی نوآموزان برای ثبت‌نام به آموزش و پرورش ارسال می‌شود که این اسامی باید در سامانه با مراجعه خانواده به پایگاه‌های ثبت‌نام پیش دبستانی وارد شده و با ارائه مدارک هویتی آنها صورت می‌گیرد و این برنامه همواره هر سال در مهرماه اجرایی می‌شود. اما امسال با توجه به شیوع اپیدمی کرونا ویروس این ثبت‌نام‌ها اتفاق نیفتاد. در نتیجه اسامی دانش آموزانی که قرار بود ثبت‌نام شوند از سازمان ثبت احوال اخذ شده و به استان‌ها اعلام شده است.

ابطحی افزود: ثبت‌نام در دوره پیش دبستانی در آغاز سال تحصیلی برای نوآموزانی که خانواده‌های آنها به مراکز پیش دبستانی رجوع کرده بودند صورت گرفته و ارائه آموزش‌ها به صورت حضوری و غیر حضوری مانند دیگر دانش آموزان پیگیری شده است، اما کسانی که موفق به ثبت‌نام نشدند یا نخواسته‌اند که ثبت‌نام کنند اطلاع رسانی‌هایی در این زمینه انجام گرفته تا این گروه از افراد به سامانه ERP اداره کل آموزش و پرورش وارد شده و آدرس و شماره تماس خود را اعلام کنند. سپس با این افراد برای ثبت‌نام تماس گرفته شده است. افرادی که که با این وضعیت نیز مراجعه نکردند از سامانه، اسامی آنها دریافت شده و با آنها تماس گرفته می‌شود و برای ثبت نام آنها اطلاع‌رسانی لازم می‌شود.

مزایای اجرای طرح برای نوآموزان پیش دبستانی

وی تاکید کرد: بعد از ثبت‌نام، نوآموزان آماده استفاده از فضای مجازی و سامانه شاد شده و اطلاعات را دریافت می‌کنند که اکنون این برنامه در استان اصفهان در حال اجرا است. البته از مهرماه تعدادی از نوآموزان در مرکز پیش دبستانی به صورت حضوری ثبت نام کردند. تعدادی بازمانده هم ثبت‌نام نشدند و تاکنون دنبال ثبت‌نام نیامده بودند. با تبلیغاتی که انجام گرفته و کمک رسانه‌ها و پیگیری‌های آموزش و پرورش و حمایت سازمان‌های مختلف به خانواده‌ها کمک می‌شود تا به این نیازسنجی و ضرورت ثبت‌نام فرزندان پی ببرند و برای ثبت‌نام‌ها مراجعه کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره مزایای اجرای این طرح برای نوآموزان پیش دبستانی، تصریح کرد: دوره پیش دبستانی دوره بسیار کلیدی است و در واقع نوآموزانی که از فضای پیش دبستانی و آموزه‌های پیش دبستانی استفاده می‌کنند در کلاس اول مشکلات کمتری خواهند داشت. آموزش آنها آموزشی است که راحت‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد و کودک مهارت‌هایی پیدا می‌کند که برای او آمادگی برای ورود به مدرسه و طی کردن موفقیت آمیز آموزش‌ها در کلاس اول را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: نوآموزانی که پیش دبستانی نرفتند از لحاظ مهارتی ضعف‌هایی دارند که در کلاس اول، معلم فرصت‌ها را از دست می‌دهد به دلیل اینکه مرتب می‌خواهد او را با دیگر دانش آموزان هماهنگ کند و در واقع این گروه از نوآموزان مهارت‌های پایه را در کلاس اول ندارند. نکته حائز اهمیت اینکه در مورد دقت توجه و حافظه ادراک پیش زمینه‌هایی را کودک در پیش دبستانی می‌گیرد و مشکلات بعدی او را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که بسیار به دوره پیش دبستانی توجه ویژه داریم و خواهان وقوع این اتفاق در این دوره هستیم.

کد خبر 459489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.