۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز چهارشنبه دوازدهم آذرماه ۱۳۹۹ لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

هر ساله این لایحه توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه می‌شود اما در آخرین سال فعالیت دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور به دلیل نظر ستاد ملی کرونا در مجلس حاضر نشد؛ در نهایت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور متن لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۰ را به علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

کلیات این لایحه نشان‌دهنده افزایش سقف منابع و مصارف در اغلب موارد منابع و مصارف است. بررسی وضعیت بودجه دولت نشان می‌دهد که سقف کلی بودجه از ۷۸۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

در بخش مصارف هزینه‌های جاری (عمدتاً حقوق و دستمزد) ۶۳۷ هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی را تشکیل می‌دهد که همراه با هزینه از محل درآمد اختصاصی مجموعه مصارف عمومی به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از مهم‌ترین تغییرات منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰ می‌توان به منابع نفتی اشاره کرد که بر اساس سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه درآمدهای نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده به ۱۹۹.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است

بر این اساس از کل مجموع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده ۱۹۹ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت بوده که نشان دهنده رشد سه برابری درآمدهای نفتی به دلیل پیش‌بینی صادرات ۲.۳ میلیون بشکه در روز با قیمت تقریبی ۴۰ دلار در هر بشکه و نرخ مبنای تبدیل به ریال با ۱۱ هزار تومان است.

در لایحه بودجه سال بعد ۳۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده که بیش از ۲۴۷ هزار میلیارد تومان را درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در سال جاری رقم درآمدهای مالیاتی در لایحه ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در ادامه در مصوبه تا حدودی افزایش داشت.

از دیگر موارد ساختار بودجه سال آینده می‌توان به افزایش قابل توجه بودجه حج و زیارت، افزایش مالیات نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو در سال آینده، افزایش سه برابری حقوق سربازان، ثابت ماندن یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی و پیش بینی عیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کارکنان در سال آینده اشاره کرد.

پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای بدون مسکن

بانک مرکزی در لایحه بودجه امسال مکلف شده است تا با اختصاص مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به مبلغ ۷۰ میلیون تومان اقدام کند.

وام ازدواج ۵۰ میلیون تومان باقی ماند

بر اساس پیشنهاد دولت برای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

بر این اساس، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته اجرایی می‌شود.

تعرفه‌های واردات میوه، سبزی، گوشت و مرغ برای سال آینده

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، در بخش درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات میوه و سبزیجات و سموم کشاورزی، تعرفه واردات هر کیلو انواع میوه و سبزیجات ۷۰ تومان، هر لیتر سم آماده کشاورزی ۱,۴۶۴ تومان و هر لیتر سم تکنیکال وارداتی ۷۳۲ تومان است.

در بخش درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات گوشت قرمز و مرغ نیز تعرفه واردات هر کیلو گوشت قرمز ۲۷۵ تومان و هر کیلو گوشت مرغ نیز ۱۱۰ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین در این لایحه و در بخش درآمد حاصل از کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها نیز تعرفه کشتار دام سنگین ۱۵۰۰ تومان، دام سبک ۱۸۰ تومان و طیور ۸ تومان در نظر گرفته شده است.

یارانه ۱۴۰۰ تکان نخورد / نوبخت: یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می‌شود

برای سال آینده رقم پرداخت یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تقریباً ثابت مانده است و در مجموع نزدیک به ۷۴ هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

در لایحه بودجه سال آینده برای پرداخت‌های نقدی و غیر نقدی یارانه رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که همواره با توجه به هزینه پرداخت به جمع حدود ۷۸ میلیون نفری کل این مبلغ برای پرداخت نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص پیدا می‌کند. از سوی دیگر برای طرح حمایت معیشتی خانوارها که با اصلاح قیمت بنزین در دستور کار قرار گرفت ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد با ارقام آمده در لایحه بودجه همچنان پرداخت یارانه نقدی به حدود ۷۸ میلیون نفر و از سوی جمع حدود ۶۰ میلیونی دریافت کنندگان کمک‌های معیشتی همچنان ادامه داشته باشد.

اما در همین رابطه محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می‌شود؛ همچنین در بودجه سال آینده ۱۶ هزار میلیارد برای رفع فقر در نظر گرفته شده است.

هزینه‌های دولت در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پرداخت همه کارکنان دولت حقوقشان ۲۵ درصد اضافه می‌شود، اظهار کرد: افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح به میزان ۲۵ درصد است؛ بنابراین میزان افزایش حقوق سال آینده ۲۵ درصد خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: برای کادر درمان بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است. حتی سربازان حقوقی که می‌گرفتند در این بودجه دو برابر شده است.

فراخوان اتاق ایران برای ارسال پیشنهادهای اصلاحی بودجه

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در اطلاعیه‌ای از فعالان اقتصادی خواست تا پیشنهادهای اصلاحی خود در رابطه با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مرکز پژوهش‌های این نهاد ارسال کنند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ که حائز اهمیت است به مجلس رفته و در ماه‌های آتی در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و در نهایت در صحن علنی مورد تصویب قرار خواهد گرفت؛ جریانی که می‌تواند موجب تغییراتی در آنچه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده شود.

کد خبر 459335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.