هویت و رویش لهستانی‌های مقیم اصفهان

مستند کوتاه ورود لهستانی‌ها به اصفهان در جریان جنگ جهانی دوم به صورت مجازی و توسط خاته صفوی برگزار می‌شود.

الناز رجبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر سال به مناسبت سالروز ورود لهستانی‌ها به اصفهان برنامه‌ای برگزار می‌شد که سال گذشته به دلایل مسائل سیاسی پیش آمده برگزار نشد اما امسال توانستیم به تهیه‌کنندگی موزه خلاقیت و معماری خانه صفوی با همکاری سفارتخانه لهستان و انجمن دوستی ایران و لهستان، این گزارش تصویری کوتاه را با موضوع سرنوشت لهستانی‌های مقیم اصفهان تهیه کنیم.

وی افزود: هم‌زمان با گسترش جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۸ شمسی و حمله آلمان و شوروی به لهستان، این کشور به دو بخش تقسیم شد. بسیاری از اسیران لهستانی به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده و برخی دیگر هم آواره شدند.

مدیر خانه صفوی تصریح کرد: حدود ۱۱۰ هزار نفر از این آوارگان لهستانی سال ۱۳۲۱ وارد ایران شدند؛ دسته‌ای که سرباز جبهه متفقین بودند از ایران به آفریقای جنوبی و هند اعزام شدند و ۳۱ هزار نفر از آنان که عمدتاً زنان و کودکان بودند در شهرهای مختلف ایران، ازجمله اصفهان، اسکان داده شدند.

رجبیان خاطر نشان کرد: این مستند با هدف آشنایی مردم ایران و اصفهان با اتفاق که در تاریخ شهرشان رخ‌داده آشنا می‌کند و به هویت و رویش لهستانی‌های مقیم اصفهان می‌پردازد، ساخته شده است.

گفتنی است هنردوستان می‌توانند امروز جمعه ۲۱ آذر ماه برای تماشای این مستند کوتاه ساعت ۲۲ در صفحه مجازی خانه صفوی به نشانی safavi.house این مستند را مشاهده کنند.

کد خبر 459334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.