بهترین شهرهای دوستدار معلول در جهان

شهرهای زیادی در سراسر جهان وجود دارد که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند، اما شرایط برای افراد دارای معلولیت فرق می‌کند؛ در واقع، افرادی که از معلولیت‌های جسمی رنج می‌برند، گزینه‌های بسیار کمی برای انتخاب مقصد سفر خود پیش رو دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند سال اخیر، مقامات رسمی در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند زیرساخت‌های شهری را به گونه‌ای تغییر دهند تا امکان سفر ایمن و لذت‌بخش را برای افراد دارای معلولیت، به خصوص جسمی، فراهم کنند. بدیهی است که وضعیت چنین افرادی با مردم معمولی متفاوت است و به عنوان مثال، افراد ویلچرنشین نمی‌توانند همچون دیگران از جاذبه‌هایی نظیر آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا یا قدم زدن در رشته کوه‌های رنگین‌کمانی آندس در پرو لذت ببرند. با این حال مقصدهایی نیز وجود دارد که فضاهای شهری را مطابق با نیاز این افراد ایجاد کرده تا ویلچر سواران را به راحتی تمام در مسیر جاذبه‌ها و سواحل زیبای خود هدایت کنند. در ادامه به معرفی بعضی از این شهرها پرداخته می‌شود.

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از قابل دسترسی‌ترین شهرهای اروپا به شمار می‌رود که تمام اتوبوس‌ها، قطارهای شهری، بخش‌های بزرگی از خیابان‌ها و پیاده‌راه‌های آن از امکانات و زیرساخت‌های مناسب برای افراد ویلچرنشین برخوردار است. اغلب جاذبه‌های آن نظیر کلیسای ساگرادا فامیلیا، پارک گوئل و ساختمان معروف کازا میلا از قبل نیز زیرساخت مخصوص بازدیدکنندگان معلول جسمی داشتند، اما اخیراً مسیرهایی نیز به طول چند کیلومتر با سنگفرش مخصوص در سراسر شهر ایجاد شده است که افراد ویلچرنشین و نابینایان را به راحتی و با امنیت کامل به سمت سواحل زیبای بارسلونا هدایت می‌کند. معروف‌ترین هتل این شهر Casa Camper نام دارد که اغلب اتاق‌های آن از امکانات کافی برای افراد معلول جسمی برخوردار است.

سیاتل، ایالات متحده آمریکا

اگرچه سیاتل از شهرهای کوهستانی ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید، با این حال به عنوان قابل دسترس‌ترین شهر آمریکای شمالی نیز شناخته شده است. همه چیز در این شهر، از تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها گرفته تا قایق‌های تفریحی و شاتل‌های فرودگاه‌ها همگی سازگار با نیازهای افراد ویلچرنشین و دارای معلولیت‌های دیگر ساخته شده است. همه مکان‌های معروف آن به رمپ‌ها، بالابرهای برقی و سیستم‌های لینک لایت ریل قطار شهری مجهز هستند که تردد را برای افراد معلول جسمی راحت می‌کنند. البته فقط حمل و نقل عمومی سیاتل را به شهر دوستدار افراد معلول تبدیل نکرده، بلکه ویژگی‌های منحصر به فردی در آن وجود دارد که سیاتل را از بین سایر شهرهای آمریکایی در نظر افراد ویلچرنشین محبوب‌تر جلوه داده است. تمام مکان‌های معروف شهر، از برج سوزن فضایی در مرکز شهر گرفته تا جزایر و دریاراه‌های زیبای پیوجت‌ساند و حتی نواحی سبز اطراف شهر همگی مجهز به سکوهای تماشا و پیاده‌راه‌های عریض هستند.

لندن، بریتانیا

قابلیت دسترسی بالا در پایتخت انگلستان که بیشتر معماری آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، امری شگفت‌انگیز است. مترو لندن که قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان محسوب می‌شود از مسیرهای بدون پلکانی برخوردار است که قابلیت تردد آسان برای افراد ویلچرنشین را امکان‌پذیر می‌کند. تمام اتوبوس‌ها و تاکسی‌های سیاه‌رنگ شهر از تجهیزات کافی برای سوار و پیاده شدن افراد معلول جسمی برخوردار است و امکان رفت و آمد این افراد را بدون نیاز به کمک دیگران فراهم می‌آورد. اغلب جاذبه‌های شهر دارای رمپ‌های مخصوص صندلی‌های چرخ‌دار است اما مقامات ارشد از ایجاد قابلیت دسترسی تمام جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر تا چند سال آینده خبر داده‌اند.

سیدنی، استرالیا

شاید در نگاه اول، سیدنی استرالیا شهری با کمترین قابلیت دسترسی برای افراد معلول جسمی به نظر برسد، اما گردشگران با نزدیک شدن به جاذبه‌هایی نظیر خانه اپرا و موج‌سواری در بوندای بیچ، ساحل معروف شهر، سیدنی را شهری دوستدار افراد ویلچرنشین می‌بینند. در واقع، سیدنی یکی از بهترین مقصدهای سفر در جهان برای افرادی است که از توان حرکتی لازم برخوردار نیستند چرا که می‌توانند بدون نیاز به کمک سایرین، به قطارهای بدون مانع، اتوبوس‌ها و قایق‌های مجهز به رمپ دسترسی داشته باشند. اغلب جاذبه‌های شهر، از موزه‌ها و گالری‌های هنری گرفته تا چشم‌اندازهای طبیعی، نیز به گونه‌ای طراحی شده است که تردد را برای افراد معلول جسمی آسان می‌کند. حتی معلولان جسمی می‌توانند در بوندای بیچ، صندلی چرخ‌دار اجاره کنند و از طریق رمپ‌های نصب شده در سراسر ساحل، به جاذبه‌های مختلف آن دسترسی پیدا کنند.

برلین، آلمان

پیاده‌راه‌های وسیع با سنگفرش‌های مناسب از یک سو و حمل و نقل عمومی پیشرفته از سوی دیگر، برلین پایتخت آلمان را در لیست بهترین شهرهای جهان برای افراد معلول جسمی قرار داده است. تقریباً تمام جاذبه‌های شهر نظیر جزیره موزه و ساختمان معروف رایشس‌تاگ، با در نظر گرفتن وضعیت کاربران صندلی‌های چرخ‌دار طراحی شده و از رمپ‌های چرخان مختلف در فضاهای داخلی برخوردار است. بیشتر هتل‌های شهر نیز از امکانات کافی برای تردد راحت و ایمن افراد معلول جسمی بهره‌مند هستند و تمام مسافران خود را راضی نگه می‌دارند.

کد خبر 458735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.