۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کرونا کی تمام می‌شود؟

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره زمان پایان بحران کووید-۱۹ گفت: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ای که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران دو سال تا دو سال و نیم است که یک سال آن گذشته و باید یک الی یک سال و نیم دیگر نیز طی شود تا این وضعیت پایان یابد.

به گزارش ایمنا، دکتر حسین قناعتی در وبینار تحولات آموزش عالی در عصر کرونا که به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: کرونا ویروس قوی‌ای نیست و بسیار راحت از میان می‌رود؛ اما مشکل اصلی‌ای که با این ویروس داریم این است که دوره‌ی بی‌علامتی آن بسیار زیاد است و شدیداً واگیردار است.

دبیر اتاق فکر کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکردهای متفاوت کشورهای مختلف در مقابله با کووید -۱۹ گفت: هر کشوری در مواجهه با کرونا برخوردی داشت. مثلاً در آلمان مردم با دولت هماهنگی بسیاری داشتند یا کره جنوبی به دلیل استفاده مناسب از آی‌تی و اعمال اقتدار شدید توانست بیماری را کنترل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ۸ اسفند از طرق مختلف به رئیس جمهور اعلام کردیم که نیاز به اعلام لاک داون وجود دارد که این موضوع رخ نداد. بعدتر در فروردین این قرنطینه اعمال شد که بعد از تقریباً یک ماه مجدداً جامعه به حال خود رها شد و نتیجه آن را می‌بینیم.

قناعتی با بیان اینکه «اگر میزان کنترل اجتماعی به کمتر از ۱۰ درصد برسد، یک مبتلا ممکن است ۴۰۶ نفر را بیمار کند»، افزود: اگر فاصله اجتماعی تا ۷۵ درصد رعایت شود، این میزان به ۲.۵ نفر می‌رسد.

این پزشک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابتلای سرنشینان کشتی دیاموند پرنسس و ماجرای عجیب آن، گفت: سرنشینان کشتی دیاموند پرنسس به مدت یک ماه در کشتی و در کنار یکدیگر قرنطینه بودند. بنابراین از لحاظ اپیدمیولوژیک همه‌ی آن‌ها باید به کرونا مبتلا می‌شدند، اما حدود ۳۰ درصد این افراد مبتلا شدند. همین عدد اگر ضربدر ۸۰ میلیون جمعیت ایران شود؛ یعنی تقریباً ۲۵ میلیون نفر از مردم به کرونا مبتلا می‌شوند و بقیه به هیچ وجه بیمار نمی‌شوند.

وی افزود: ۹۰ درصد افرادی که به کووید -۱۹ دچار می‌شوند یا بدون علائم هستند یا به صورت خفیف این بیماری را تجربه می‌کنند. از میان ۱۰ درصد افرادی که دارای علامت هستند، تقریباً یک درصد آن‌ها فوت می‌کنند. با توجه به این درصدها، اگر کنترل درستی در این اپیدمی اعمال نشود، تقریباً ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان تا آخر این بحران کشته خواهند شد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه «فعلا نه واکسنی وجود خواهد داشت و نه درمانی» گفت: همه‌ی این جنجال‌هایی که در خصوص فاویرپیراویر و رمدسیویر و تامی فلو و داروهای دیگر مطرح شد، دعواهایی تجاری بود و ما در این ماجرا فریب خوردیم.

وی با اشاره به فداکاری‌های کادر پزشکی در وضعیت شیوع کرونا گفت: ما در این بحران مشکل مدیریت داشتیم، زیرا غافلگیرانه رخ داد. این بحران با قرنطینه، اقتدار و بیماریابی فعال کنترل خواهد شد. کمک‌های دولتی باید وجود داشته باشد. طرح شهید سلیمانی که به طور مشترک توسط بسیج و وزارت بهداشت انجام می‌شود و هفته‌ی گذشته یک مرحله از آن اجرا شد، تاکنون نتیجه‌ی خوبی داشته است. اگر این طرح به صورت جامع انجام شود، تأثیرات مهمی خواهد داشت.

قناعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه کرونا در ایران بیان کرد: در زمینه تحقیقات، ایران ۲.۵ برابر حد نرمال دنیا مقاله منتشر کرد، اما متأسفانه از میان دو هزار و خرده‌ای مقاله‌ای که منتشر شد، شاید حدود ۱۰۰ مقاله مفید باشد و این به وجود شهوت مقاله‌نویسی بدون توجه به کاربرد مربوط می‌شود. بسیاری از سوالاتی که محققان به آن‌ها پاسخ ندادند به این ربط دارد که مراکز وابسته به افراد قدرتمند اجازه ندارند کار دنبال شود.

به گفته‌ی این پزشک، در بحران کرونا، متأسفانه بیماران غیرکوویدی در این بحران بسیار ضربه خوردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز خوشحالی از توسعه و گسترش آموزش الکترونیکی و برگزاری وبینارهای مختلف در دوران شیوع کووید -۱۹ گفت: فرهنگ جدیدی در آموزش ایجاد شده است و این بحران ضمن سختی، فرصت‌های خوبی را هم ایجاد کرد. این دوران، بهترین ایام برای آموزش انترن‌ها بود و من یکی از مخالفان عدم حضور انترن‌ها در بیمارستان‌ها بودم.

وی در بخش پایانی این وبینار درباره زمان پایان بحران کووید -۱۹ گفت: طبق مدل‌های بیولوژیکی‌ای که محققان در دنیا ارائه کردند، طول این بحران دو سال تا دو سال و نیم است که یک سال آن گذشته و باید یک الی یک سال و نیم دیگر نیز طی شود تا این وضعیت پایان یابد. بسته به روش‌های پیشگیرانه باید تعداد مرگ‌ومیر را کاهش دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 458669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.