کدام مجلس در راس امور است؟

دهم آذر ماه به مناسبت شهادت سید حسن مدرس، در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز «مجلس» نام گذاری شده است. روزی که فرصت خوبی برای مطرح کردن این سوال است که آیا هنوز هم مجلس همانطور که حضرت امام (ره) عقیده داشتند، در راس امور است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، ٢٣ تیرماه سال ١٣٧٢ مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحده‌ای ١٠ آذرماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس شورای اسلامی نام گذاری کرد. وی  سیاست مدار و روحانی صاحب نامی بود که با نظر آخوند خراسانی به عنوان مجتهد ناظر بر مصوبات مجلس مشروطه منصوب شد و در طی سالیان بعد به عنوان نماینده مردم در مجلس انتخاب شد.

وی در زمان خود شخصیتی بود که باعث شد نقش پارلمان در اداره کشور پررنگتر از گذشته شود و هیچ گاه از راه انقلابی خویش پشیمان نشد و در طول مدت نمایندگی با جسارت و شجاعت شگفت‌انگیز با استبداد و استعمار مبارزه کرد و سرانجام جان خود را در این راه فدا کرد. در غروب ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ قمری مطابق با دهم آذر ۱۳۱۶ شمسی عوامل رضاخان وی را مسموم کردند ولی چون سم اثر نکرد با عمامه‌اش خفه‌اش کردند و به شهادت رساندند.

مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری در ایران همواره و در طول ادوار تاریخ کشور مورد توجه جدی بوده و در این میان شاهد تشکیل مصلحت خانه ۲۵ نفره تا خانه ملت ۲۹۰ نفره بوده‌ایم. هفتم خرداد ماه سال ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی در ایران تأسیس شد. گشایش مجلس یکی از مهم‌ترین دلایل احترام به قانون و اهمیت دادن به رأی و نظر مردم در نظام جمهوری اسلامی است و وجود مجالس قانون‏گذاری در هر کشور، حکایت از وجود آزادی در نظام حکومتی آن است.

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را داراست و در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند؛ البته علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسوولیت‌های نظارتی نیز برعهده دارد. در حال حاضر ۲۹۰ عضو این نهاد قانونگذاری بر اساس اصل ۶۲ قانون اساسی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی تعداد‏ نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ ۲۷۰ نفر در نظر گرفته شد و تغییر این تعداد بر اساس سازوکاری پیش‌بینی شد که‏ از تاریخ‏ بازنگری در قانون اساسی در سال‏ ۱۳۶۸ پس‏ از هر ۱۰‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آن‌ها حداکثر ۲۰ نماینده‏ می‌تواند اضافه‏ شود.‬

مجلس برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) آنقدر اهمیت داشت که بارها بر این جمله که «مجلس در رأس همه امور است» و اهمیت مجلسی که توسط آرای مردم انتخاب شده است تاکید داشتند. سخن ایشان در ادامه اهمیت مجلس، این بود که مجلس خوب، همه چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد. این جمله معروف بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در طول زمان، مورد تفسیرها و چالش‌های متفاوتی قرار گرفته و سوالات متعددی در مورد آن مطرح شده است.

این نکته مهم است که چرا امام (ره) بر نقش پارلمان و رأی مردم تا این اندازه تاکید داشتند؟ کدام مجلس است که در رأس همه امور قرار می‌گیرد؟ آیا امروز مجلس در رأس امور است؟

مسائل حاشیه‌ای وقت مجلس را تلف می‌کند

حسین محمدصالحی، نماینده فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مجلس در حالی در رأس امور قرار می‌گیرد که نمایندگان جایگاه آن را حفظ کرده و از آن در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی استفاده کنند.

به گفته وی، برخی نمایندگان مجلس طی ادوار گذشته وارد حوزه اجرایی می‌شدند و کمتر به وظایف اصلی خود می‌پرداختند. پرداختن به برخی مسائل حاشیه‌ای وقت مجلس را تلف می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، مجلس یازدهم باید با قوت به بررسی و حل مشکلات معیشتی و رفع موانع تولید بپردازد و در صورتی که در تحقق این اهداف ناکام باشد از جایگاه اصلی خود فاصله گرفته است.

محمدصالحی خاطرنشان می‌کند: مجلس یازدهم توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی و معیشتی دارد، اما انتظار می‌رود با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی، تمام توان خود را جهت حل مشکلات اقتصادی به کار گیرد.

مجلس امید مردم است

اسماعیل حسین زهی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس به خبرنگار ایمنا می‌گوید که قانون اساسی جایگاه و وظایف مجلس شورای اسلامی را به صورت دقیق معین کرده است. مصوبات مجلس برای دو قوه مجریه و قضائیه لازم الاجراست و تمام قوانینی که قابلیت اجرایی پیدا می‌کند از گذرگاه مجلس عبور کرده است.

به گفته وی، مجلس شورای اسلامی امید مردم است. مقام معظم رهبری مجلس یازدهم را انقلابی‌ترین مجلس کشور خواندند که امیدواریم بتوانیم با همکاری و همفکری با دولت مشکلات مردم را برطرف کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان می‌کند: مردم انتظار دارند مجلس انقلابی دوره یازدهم مشکلات اقتصادی را برطرف کند. ما تمام توان خود را جهت ارائه لوایح و طرح‌های معیشتی به کار گرفته‌ایم تا ضمن تعامل با دو قوه دیگر، مشکلات مردم را برطرف کنیم.

رفتارهای پوپولیستی جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند

مهدی بهروزی، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که نمایندگان دو وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارند و به همین دلیل امام خمینی (ره) آن را در رأس امور می‌داند؛ البته طی سال‌های گذشته هر زمانی که نمایندگان به وکیل الدوله تبدیل شدند باعث کاهش جایگاه مجلس شد.

به گفت وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید در مواضعی که به آنها مربوط نیست ورود کنند؛ زیرا برخی نمایندگان در مباحث حاکمیتی مداخله می‌کنند و در حوزه بین‌المللی نیز مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهند کرد. انتظار داریم نمایندگان در اظهار نظرهای خود تمامی منافع ملی را در نظر بگیرند.

به گفته این فعال سیاسی، برخی نمایندگان تنها منافع حوزه انتخابیه خود را در نظر می‌گیرند، در صورتی که این موضوع با جایگاه نماینده مردم متناقض است؛ زیرا نمایندگان، نماینده ملی هستند.

به اعتقاد بهروزی، درست نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تقابل با دولت بپردازد؛ زیرا با این کار منافع مردم را قربانی می‌کنند. تقابل با دولت در مجلس شورای اسلامی شایسته جایگاه نمایندگان نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: حوزه اصلی مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت است و به همین دلیل باید بر اساس واقعیات جامعه و اطلاعات صحیح عمل کند. اگر مجلس با تکیه بر رفتارهای عوام‌فریبانه دست به تصمیم‌گیری بزند قطعاً موفق نخواهد بود. رفتارهای پوپولیستی برخی نمایندگان کارکرد آنها و مجلس را تضعیف می‌کند.

کد خبر 458470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.