دام تلاویو، ریاض در مسیر برجام

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

روحانی: در تله دشمن نمی‌افتیم

ترور شهید محسن فخری‌زاده خیلی سریع در داخل به ابزاری سیاسی برای افزایش کشمکش‌ها و فشار به دولت تبدیل شد. جمعه شب در حالی که هنوز ابعاد این حادثه تروریستی روشن نشده بود، عده‌ای با تدارک دیدن تجمعات مختلف مذاکرات دیپلماتیک را عامل چنین حوادثی ذکر کردند.

این فشار به دولت در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند یکی از اهداف این ترور در این برهه زمانی جلوگیری از فعالیت‌های دیپلماتیک ایران برای کاهش تنش‌های جهانی است.

در همین حال برخی تأکید دارند که این ممکن است یک تله نظامی باشد تا ایران را به پاسخ نظامی تحریک کنند و به این ترتیب ایران را به یک جنگ تمام عیار بین‌المللی بکشانند.

موضوعی که دیروز حسن روحانی به طور ضمنی به آن اشاره کرد و گفت: «ملت ایران هوشمندتر و حکیم‌تر از آنند که در دام توطئه صهیونیست‌ها بیفتند. آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند. بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم و آنها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند. با این حال طی ۲۴ ساعت گذشته گروه‌های مختلف مخالف دولت هم صدا شدند و ضمن تقاضا برای راه انداختن یک جنگ بزرگ از دولت خواستند از هر گونه مذاکره بین‌المللی پرهیز کند.»

دیروز رئیس جمهوری در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: «همه اتاق‌های فکر و دشمنان ایران بدانند ملت ایران و مسئولان شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایت‌کارانه را بی‌پاسخ بگذارند و مسئولین مربوطه به موقع و مناسب، پاسخ این جنایت را خواهند داد.»

اجرای پروتکل الحاقی متوقف و دسترسی بازرسان آژانس محدود شود

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر یکشنبه نهم آذرماه با حضور در خانه دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده، ضمن تبریک و تسلیت به همسر، فرزندان و بستگان این شهید والامقام گفت: من برادری عزیز از سبزپوشان سپاه را از دست دادم.

رضایی در این دیدار به همسر صبور و همیشه همراه شهید، گفت: محسن فردی عارف مجاهد و دانشمند بود. از اول ورود به سپاه، با عرفان الهی و اشعار حافظ اُنس داشت و در مبارزه با ضد انقلاب، در کردستان و حضور در دفاع مقدس پیشگام بود و در پیشرفت هسته‌ای و عبور از مرزهای دانش فیزیک هسته‌ای نقش قاطع و جدی داشت.

وی تاکید کرد: حداقل سیلی ما به آمران این جنایت تروریستی این است که دولت ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و سازمان انرژی هسته‌ای، رژیم بازرسی‌ها را مورد تجدیدنظر قرار دهد و فوراً اقدامات حداقلی نظیر تعلیق پخش آنلاین دوربین‌ها، کم کردن یا تعلیق بازرسان و اعمال محدودیت‌هایی در دسترسی بازرسان به سایت‌ها و دانشمندان هسته‌ای ایران را در دستورکار قرار دهد.

رضایی گفت: هیچ دلیلی ندارد هنگامی که آمریکا و اروپا به طور رسمی و عملی از برجام خارج شده اند، دولت و مجلس ما درباره NPT و پرتکل الحاقی و برجام هیچ بررسی مجدد و تجدیدنظری نداشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان قصد دارند از آخرین روزهای حیات سیاسی ترامپ در جنگ افروزی استفاده کنند، مانع از مجازات جدی آمران و عاملان ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ما نخواهد شد.

رضایی افزود: در دیپلماسی انقلابی، مجازات متناسب و سیلی بزرگ هست و از جنگ جلوگیری می‌شود ولی در دیپلماسی سازشکارانه، مجازات و اجرای عدالت کنار گذاشته می‌شود که جنگ نشود و غالباً تاریخ نشان داده دیپلماسی سازش یا کشور را تسلیم می‌کند و یا آن را با جنگ مواجه می‌کند.

این استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: همانطور که قبلاً گفتم خروش انقلابی ما به زودی آمران و عاملان این جنایت و تک تک آن تارنشینان روسیاه تاریخ را با سیلی بزرگ از سریر قدرت پایین می‌کشد و زلزال سهمگین و ابابیل فولادین اقتدار ملت ایران دیر یا زود بر آنها فرود خواهد آمد.

روایت سردار کوثری از دخالت برخی کشورهای منطقه در ترور دانشمند ایرانی

سردار محمداسماعیل کوثری با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده، گفت: این مسئله جنایتی است که دل همه را به درد آورده و مسئولان کشورمان هم به خواست مردم و رهبری باید این موضوع را بررسی و دنبال و نهایتاً نتیجه آن را اعلام کنند تا مشخص شود با عاملان مستقیم و غیرمستقیم این ترور در چه سطحی باید برخورد شود.

وی ادامه داد: به هر ترتیب باید طوری تصمیم گیری و برخورد شود تا جرأت تکرار چنین اقداماتی نباشد تا دانشمندان ما را باز هم وحشیانه ترور کنند؛ باید بدانند در مقابل هر اقدامی عمل خواهد شد.

این سردار سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از اهداف تروریست‌ها متشنج کردن فضای سیاست خارجی ایران بوده، اظهار کرد: صهیونیسم و استکبار جهانی از ۴۰ سال پیش تاکنون این اقدامات را پیگیری می‌کردند چون به هر حال با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ثابت کردند که در ابعاد مختلفی علیه ایران و جبهه مقاومت اقدام می‌کنند، از سویی همواره شکل جنگ ما با آنها تفاوت کرده اما اصل آن وجود دارد اما نباید فراموش کرد که همیشه آنها شروع کننده این جنگ‌ها بوده و هستند.

عزیزی: دست‌های پیدا و پنهان رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده مشخص است

ابراهیم عزیزی در خصوص ابعاد حادثه ترور شهید فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مأموریتی به کمیته امنیت برای بررسی ابعاد حادثه ترور شهید فخری‌زاده داده است که ما باید گزارشی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم این حق همه نمایندگان است که از همه ابعاد موضوع مطلع شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا کمیته امنیت جلساتی را با همه دستگاه‌های مرتبط برگزار کرده و این جلسات ادامه خواهد داشت تا زوایای روشن و پنهان حادثه و ابهامات برطرف شود. ما در حال بررسی دقیق موضوع هستیم تا بخش‌های پنهان حادثه را کشف کنیم.

عزیزی افزود: در این بین مشخص آن است که دست‌های پیدا و پنهان نظام سراسر جعلی صهیونیستی و اعمال داخلی در شهادت دانشمند شهید فخری‌زاده وجود داشته که این کاملاً روشن و هویدا است؛ به طور قاطع می‌توان گفت که با بهره‌گیری از افراد وابسته، سودجو، خودفروخته به بیگانگان در داخل هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در این باره سرویس‌های امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی در حال بررسی این موضوع هستند. کمیسیون امنیت ملی هم کمک‌های لازم را انجام خواهد داد تا به نتایج بهتر و بیشتری دست پیدا شود.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: ترور شهید فخری‌زاده اقدامی از پیش طراحی شده توسط سرویس‌های نظام جعلی و کودک کش رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکایی‌ها بوده است که این را دست‌های پیدا و پنهان نشان می‌دهد.

کد خبر 458465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.