در پاندمی کرونا کنترل وضع تیروئید و دیابت فراموش نشود

بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشکلات ناشی از تیروئید و یا قند خون هستند، در دوران پاندمی کرونا از چکاپ های دوره‌ای خود غافل می‌شوند که این موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی در آینده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود اینکه بیماران دیابتی و یا افرادی که وضع تیروئید آن‌ها نیاز به بررسی دارد، باید تحت مراقبت متخصصان غدد و داخلی قرار بگیرند، این افراد در دوران پاندمی کرونا از رفتن به مطب متخصص خود اجتناب می‌کنند و چکاپ های دوره‌ای را بدون در نظر گرفتن اصول درمانی به تعویق می‌اندازند. در همین خصوص با دکتر حمیدرضا محبوبی، متخصص داخلی و عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

چرا در دوران پاندمی کرونا چکاپ دوره‌ای برای بیماران تیروئیدی و دیابتی ضرورت دارد؟

بیمارانی که مشکلات تیروئید دارند باید طبق نظر پزشک خود به صورت ماهیانه، دو ماه یکبار و یا سه ماه یکبار آزمایش خون انجام دهند تا سطح هورمون تیروئید آن‌ها چک شده و میزان دوز دارویی مناسب برای این افراد تجویز شود. متأسفانه در دوران پاندمی کرونا در چکاپ های دوره‌ای وقفه ایجاد شده است. در خصوص بیماران دیابتی هم بسته به نوع انتخابی درمان که شامل تزریق انسولین و یا داروی خوراکی است، با توجه به شرایط بالینی، بیمار باید در دوره‌های مشخص به پزشک متخصص مراجعه کند.

در چه صورت می‌توان چکاپ‌های دوره‌ای را به تعویق انداخت؟

اگر سطح هورمون تیروئید تحت کنترل باشد، بیمار می‌تواند طبق نظر پزشک فاصله مراجعه‌ها را بیشتر کند، اما به هیچ وجه نباید در زمانی که داروی او تمام می‌شود خودسرانه از مصرف دارو اجتناب کند، زیرا این کار برای سلامتی بیمار خطرناک است. اگر فردی امکان مراجعه به پزشک را ندارد باید طبق روال قبل به مصرف داروهای خود ادامه دهد. در مورد بیماران دیابتی هم اگر علائم بالینی تغییر خاصی نداشته باشد، بیمار می‌تواند طبق تجویز قبلی پزشک خود به مصرف انسولین و یا داروها ادامه دهد، اما در صورت بروز هرگونه علامت بالینی مانند کم اشتهایی لازم است به پزشک معالج مراجعه شود تا میزان دوز انسولین و یا دارو کاهش یابد و بیمار دچار افت قند خون نشود.

علائم افت قند خون در بیماران دیابتی چیست؟

علائمی مانند لرزش دست، تپش قلب، احساس ضعف شدید بدنی و تعریق از علائم افت قند خون است. در صورت بروز این علائم بیمار باید جهت کنترل سطح قند خون سریع به پزشک مراجعه کند، زیرا اگر افت قند خون جدی گرفته نشود، منجر به کاهش سطح هوشیاری فرد می‌شود. همچنین مصرف زیاد مایعات و داشتن ادرار زیاد از علائم افزایش سطح قند خون است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد تا میزان مناسب دوز دارو برای بیمار تجویز شود.

اهمیت کنترل تیروئید و دیابت بارداری چیست؟

توجه به هورمون‌های تیروئید در دوران بارداری حساسیت بیشتری دارد، زیرا اگر سطح هورمون‌های تیروئید کنترل نشود، جلوی رشد جنین گرفته شده و ممکن است جنین در معرض عقب ماندگی ذهنی قرار بگیرد. زنان باردار که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند، باید به صورت مرتب سطح قند خون خود را در منزل، توسط دستگاه‌های خانگی کنترل کنند و در صورتی که سطح قند خون آن‌ها از محدوده طبیعی خارج شود سریع به پزشک مراجعه کنند، زیرا غفلت عوارض ناشی از قند بالا در دوران بارداری متوجه جنین آن‌ها خواهد بود.

در دوران پاندمی کرونا تا چه حد می‌توان رفتن به مطب پزشک را به تعویق انداخت؟

با توجه به توصیه‌هایی که به بیماران دیابتی و بیماران خاص می‌شود که در دوران پاندمی کرونا ویروس تا حد ممکن از منزل خارج نشوند، غفلت از کنترل بیماری هم به همان اندازه و حتی بیشتر از آن برای بیمار خطرناک است. اگر بیماران دیابتی و افرادی که مشکلات مربوط به هورمون تیروئید دارند، ترجیح می‌دهند از منزل خارج نشوند، باید در دوره‌های منظم به وسیله پزشک متخصص به صورت آنلاین ویزیت شوند. همچنین بیماران دیابتی باید در منزل مرتب سطح قند خون خود را اندازه بگیرند و در صورت بروز هر گونه علامت به پزشک متخصص مراجعه کنند.

کد خبر 458438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.