واکسن کرونا عوارض جانبی دارد؟/ بهبودیافتگان کرونا نیز باید واکسن دریافت کنند

حداقل سه واکسن جدید کرونا در حال آماده‌سازی است، اما محققان معتقد هستند که ممکن است دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تزریق واکسن باعث تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود. بنابراین نوعی احساس کسالت، درد در محل تزریق، خستگی، بدن درد یا حتی تب پس از تزریق واکسن تعجب‌آور نیست. هیچکدام از واکسن‌های تولید شده برای مقابله با کرونا از ویروس زنده‌ای که باعث بروز این بیماری شود، استفاده نمی‌کنند. واکسن‌ها با تولید پاسخ ایمنی در بدن با بیماری مقابله می‌کنند و گاهی اوقات افراد پس از دریافت واکسن علائمی شبیه بیماری آنفلوآنزا مانند بدن درد، سردرد و تب را تجربه می‌کنند.

پس از دریافت واکسن معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا بدن فرد در برابر بیماری ایمن شود؛ بدان معنا که ممکن است فرد در این مدت به ویروس کووید -۱۹ آلوده شود، اما این اتفاق به دلیل تزریق واکسن نیست، بلکه چون واکسن زمان کافی برای ایجاد ایمنی نداشته، فرد بیمار شده است. برخی از افرادی که در آزمایشات بالینی شرکت‌های مدرنا، فایزر و آسترازنکا شرکت کرده بودند، و واکسن کرونا دریافت کردند. این افراد علائمی مانند بیماری آنفلوآنزا داشتند. متخصصان نگران این موضوع هستند که مردم به منظور پیشگیری از بروز این علائم، واکسن دریافت نکنند.

بهبودیافتگان بیماری کرونا نیز باید واکسن دریافت کنند؟

با توجه به این موضوع که احتمال مبتلا شدن دوباره به بیماری کرونا وجود دارد، توصیه می‌شود حتی در صورتی که افراد قبلاً به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، واکسن کرونا را دریافت کنند. هنوز مشخص نشده است که تا چه مدت پس از بهبودی بیماری کرونا، فرد در برابر بیماری ایمن است. مصونیتی که افراد پس از ابتلا به ویروس به دست می‌آورند، ایمنی طبیعی نام دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بعضی شواهد اولیه نشان می‌دهد که ایمنی طبیعی ممکن است طولانی مدت نباشد. تا زمانی که واکسن‌های تولید شده مورد تایید نهایی قرار نگیرند و اطلاعاتی در مورد عملکرد آن‌ها منتشر نشود، مشخص نیست که ایمنی تولید شده توسط واکسن تا چه مدت ماندگار است. مصونیت طبیعی و ایمنی ناشی از دریافت واکسن موضوعاتی است که محققان در حال بررسی آن‌ها هستند.

پس از تزریق واکسن تست کرونای افراد مثبت می‌شود؟

واکسن‌های کرونای تولید شده باعث نمی‌شود که آزمایش ویروسی فرد مثبت شود. هدف واکسیناسیون تحریک پاسخ ایمنی بدن است. بنابراین ممکن است جواب آزمایش آنتی بادی فرد پس از دریافت واکسن کرونا مثبت اعلام شود. آزمایش‌های آنتی بادی نشان می‌دهد که فرد پیش از این به بیماری کرونا مبتلا شده یا در برابر ویروس کووید -۱۹ تا حدودی ایمن شده است. محققان در حال بررسی میزان تاثیر واکسن کرونا بر نتایج آزمایش‌های آنتی بادی هستند.

میزان تمایل افراد برای دریافت واکسن کرونا چقدر است؟

بر اساس نظرسنجی انجام شده در آمریکا، بین ۴۰ تا ۸۰ درصد افراد اعلام کردند که مایل هستند واکسن کرونا را دریافت کنند. توصیف عوارض جانبی پس از دریافت واکسن توسط اولین گروهی که این واکسن را تزریق کردند، می‌تواند دیگران را تحریک کند تا آن را بپذیرند. به نظر می‌رسد کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، اولین گروهی خواهند بود که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند و تجربیات خود را در مورد عوارض جانبی این واکسن با مردم به اشتراک خواهند گذاشت.

میزان تاثیر واکسن آسترازنکا

دو شرکت فایزر و مدرنا واکسن‌هایی تولید کرده‌اند که تقریباً تا ۹۵ درصد اثربخشی داشته است. شرکت دارویی آسترازانکا نیز به منظور مقابله با بیماری کرونا، واکسنی تولید کرده است که به طور میانگین حدود ۷۰.۴ درصد از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری می‌کند. آزمایشات بالینی مربوط به این واکسن در انگستان و برزیل و با همکاری دانشگاه آکسفور انجام شده است.

در این آزمایشات دو گروه از افراد واکسن آسترازنکا را دریافت کردند که گروه اول ابتدا نیم دوز و پس از یک ماه، یک دوز کامل از واکسن را دریافت کردند، در حالی که گروه دوم دو دوز کامل از واکسن را به فاصله یک ماه تزریق کردند. میزان اثربخشی واکسن آسترازنکا در گروه اول ۹۰ درصد و در گروه دوم ۶۲ درصد اعلام شده است. هیچکدام از افراد شرکت کننده در مطالعات به نوع شدید بیماری کرونا مبتلا نشدند.

کد خبر 458247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.