توزیع ۵ هزار دوز واکسن آنفلوانزا در مراکز بهزیستی/فوت ۱۵ مددجوی مبتلا به کرونا

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین پذیرش مددجوی جدید و ملاقات در مراکز بهزیستی نسبت به گذشته سختگیرانه‌تر انجام می‌شود، گفت: حدود پنج هزار دوز واکسن آنفلوانزا در مراکز بهزیستی توزیع شد.

پژمان پورشبانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز بهزیستی نسبت به گذشتهسختگیرانه‌تر انجام می‌شود به دلیل اینکه ما با شیوع بیشتر بیماری کرونا در سطح جامعه مواجه هستیم و همین باعث می‌شود احتمال درگیری ساکنان مراکز بهزیستی افزایش یابد بنابراین پرسنل مراکز سختگیرانه‌تر برخورد می‌کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه اصفهان چند ماهی است از وضعیت قرمز خارج نشده مراکز را ملزم کردیم چه در زمینه ضدعفونی فضاهای داخلی و چه در زمینه کنترل پرسنل مراقبت‌های بیشتری انجام بدهند، چون یکی از راه‌هایی که می‌تواند به ما آسیب بزند ورود افراد ناقل یا علامت دار به مراکز است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آذرماه پارسال که موضوع آنفلوانزای فصلی مطرح شد به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد بهزیستی پایش وضعیت مراکز بهزیستی را بر عهده داشتند همچنین واکسیناسیون آنفلوانزا را برای مراکز انجام دادند.

توزیع واکسن آنفلوانزا در مراکز بهزیستی استان

وی با بیان اینکه برای همه پرسنل و مددجویان مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان واکسیناسیون آنفلوانزا انجام شد، اظهار کرد: با هماهنگی‌های شده اسامی مددجویان، پرسنل و تعداد آنها به معاونت بهداشتی دانشگاه اعلام شد و با همکاری خوب این معاونت زودتر از زمان ممکن بعد از اینکه سهمیه واکسن به استان تحویل شد نیروهای شبکه‌های بهداشت درمان شهرستان‌ها در مراکز حضور یافتند و واکسیناسیون مددجویان را انجام دادند که حدود پنج هزار دوز واکسن آنفلوانزا در مراکز بهزیستی به مددجویان تزریق شد.

پورشبانان با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی با بیماری کرونا پذیرش‌های جدید مراکز محدود شده است، اظهار کرد: همچنین ملاقات با ساکنان مراکز هم محدود شده است و اجازه ورود افراد به مراکز داده نمی‌شود و ترجیحاً توصیه شده که ملاقات‌ها به صورت مجازی باشد و خانواده‌ها تا حد ممکن با بیماران و فضای مرکز در ارتباط نباشند اما این به معنای توقف در پذیرش‌ها نیست و در صورت صدور دستور مقام قضائی یا وجود فوریت در پذیرش بعد از اینکه تست کرونا برای فرد موردنظر انجام شد و از سلامت فرد مطمئن شدیم پذیرش انجام می‌شود و حتی در صورت منفی بودن تست کرونای فرد به محض اینکه ورود به مرکز دو هفته قرنطینه می‌شود و در قرنطینه به طور روزانه علائم عمومی فرد پذیرش شده پایش می‌شود و اگر مشکلی نداشت اجازه ورود به بخش عمومی به وی داده می‌شود.

وی در خصوص آمار فوت شدگان از بیماری کرونا در مراکز بهزیستی استان، تصریح کرد: طبق آخرین آمار ۱۵ فوت در مراکز بهزیستی استان به دلیل بیماری کرونا داشتیم که حدود ۵۰ درصد این فوت شدگان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند هپاتیت یا بیماری تنفسی مزمن بودند همچنین فوت چند نفر از آنها هم به دلیل کهولت سن و شرایط ایمنی پایین آنها بوده است. در مجموع عملکرد بهزیستی استان در سطح کشور به عنوان یک بخش دولتی رضایتبخش بوده است.

بهزیستی توان تأمین همه اقلام توانبخشی را با توجه به افزایش قیمت این وسایل ندارد

معاون توانبخشی استان اصفهان در خصوص تأمین و تهیه وسایل کمک توانبخشی معلولان گفت: پرداخت بخشی از هزینه‌های وسایل توانبخشی بر عهده ما است اجناسی که در بازار وجود دارد بیشتر اجناس داخلی و تا حدودی هم اجناس خارجی است طبیعتاً بعضی از اقلام کیفیت نمونه‌های خارجی را ندارد بعضی وسایل مانند ویلچر، هم نمونه داخلی دارد و هم خارجی که گاهی تفاوت قیمتشان محسوس است ما در بحث خرید اقلام کمک توانبخشی چند موضوع را باید لحاظ کنیم اولاً باید نگاهی به میزان اعتباراتمان کنیم که این یکی از محدودیت‌های ماست و موضوع دوم هم این است جامعه هدفی که می‌خواهیم برایشان اقلام را تهیه کنیم کم نیستند و ما باید در خریدمان تعدادی که می‌خواهیم پوشش بدهیم را مدنظر داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: غیر از سمعک که یک برند خارجی است و مدل‌های مختلف دارد، قیمت‌ها بسیار متنوع است و بهزیستی توان تأمین تمام اقلام مورد نیاز توانبخشی را با توجه به افزایش قیمت این وسایل به طور کامل ندارد و معمولاً برای تهیه اقلام سقف خرید لحاظ می‌شود. در مورد ویلچر ملزم هستیم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم که کیفیت محصولاتشان چندان مناسب نیست یا حتی با گرانی‌ها و تغییراتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده آنها هم قیمت ویلچر را افزایش داده‌اند یا با کیفیت نامطلوب در بازار ارائه کنند.

پورشبانان تصریح کرد: همه کمک‌ها بر اساس گزارش مددکاری که از وضعیت مالی مددجو تهیه می‌شود که آیا تحت پوشش سازمان دیگری هست یا نه مددجو خدمات را دریافت می‌کند. برخی مددجویان در اقلام توانبخشی مارک دلخواه خودشان را تهیه می‌کنند و فاکتور می‌آورند و ما تا سقفی که اجازه داریم برایشان پرداخت می‌کنیم یا اگر نتوانند جنس مطلوب تهیه کنند اقلامی که خودمان تهیه کردیم را در اختیارشان قرار می‌دهیم. سعی کردیم به نحوی خرید کنیم که هم کیفیتی که مدنظر داریم لحاظ شده باشد و هم قیمت طوری باشد که به مشکلی برنخوریم و بتوانیم برای جامعه هدفمان وسایل مورد نیاز را تأمین کنیم.

کد خبر 457362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.