۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
قیمت مرغ افزایش پیدا کرد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره علت گرانی مرغ در بازار و جزئیات افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی توضیح داد.

حسین ایراندوست در گفت وگو با خبرنگار ایمنا کاهش تولید مرغ را علت اصلی گران شدن این محصول دانست و اظهار کرد: جوجه ریزی در کل کشور در بازه یک هفته‌ای بین دوازدهم تا نوزدهم ماه مهر انجام نشد یعنی جوجه یک روزه گوشتی آنقدر ارزان بود که مزارع مرغ مادر گوشتی و مزارع جوجه کِشی قرار گذاشتند و یک هفته تا ۱۰ روز تولید جوجه را متوقف کردند تا به خیال خود قیمت جوجه اصلاح و متعادل شود و این امر سبب شد که جوجه ریزی و تولید در کشور و از جمله استان اصفهان کاهش یابد.

وی ادامه داد: برای ما قابل پیش بینی بود که در بازه اواخر آبان ماه و ابتدای آذر در کل کشور با کاهش عرضه گوشت مرغ و افزایش قیمت مواجه می‌شویم و این اتفاق افتاد اما افزایش قیمت بالاتر از انتظار بود و امیدواریم که با اقداماتی که می‌شود بتوان قیمت‌ها را مدیریت و کنترل کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: درکنار کاهش تولید مرغ، افزایش قیمت کنجاله سویا، دانه ذرت و جوجه یک روزه نیز در این مدت بر گرانی مرغ مؤثر بوده است اما نه به اندازه‌ای که در روزهای اخیر شاهد بودیم زیرا علت اصلی کاهش تولید مرغ در کشور است و پیش بینی می‌کنیم که افزایش قیمت بزودی برطرف شود و به قیمت‌های متعادل‌تر بازگردد.

ایراندوست با بیان اینکه هرکیلوگرم کنجاله سویا در مبادی ورودی و بنادر به قیمت ۳,۲۲۰ تومان و هرکیلوگرم جو و دانه ذرت به قیمت ۱,۷۰۰ تومان فروخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این نهاده‌ها در سامانه بازارگاه خریداری و توزیع می‌شود؛ البته اگر تولید کننده نهاده‌ها را از بنادر جنوب خریداری کنند به این قیمت است اما اگر از شرکت پشتیبانی امور دام استان خریداری کنند با احتساب کرایه حمل و نقل کمی گران‌تر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین به افزایش نرخ شیرخام اشاره کرد و گفت: در یکصد و سیزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور مورخ ۲۶ آبان ماه مصوب شد قیمت شیرخام ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر یکصدهزار هرکیلوگرم ۴,۵۰۰ تومان از دامدار خریداری شود.

وی با بیان اینکه براساس این مصوبه با هر یک دهم درصد افزایش یا کاهش چربی شیر ۶۰ تومان به نرخ آن اضافه یا از آن کاسته می‌شود، به قیمت مصوب ۱۰ قلم محصول لبنی در بازار اشاره کرد و افزود: شیر بطری یک لیتری در چهار حالت قیمت گذاری شده است، از این رو شیر یک لیتری کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۷۱۰۰ تومان، نیم چرب ۲ درصد چربی ۷۵۰۰ تومان، پر چرب سه درصد چربی ۸,۵۰۰ تومان و ۳.۲ درصد ۸,۶۰۰ تومان برای مصرف کننده است.

وی اضافه کرد: شیر نایلون ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۵۴۰۰، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱‌.۵ درصد هشت هزار تومان، ماست پر چرب سه درصد چربی ۹۷۰۰ تومان، ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب ۱.۵ درصد چربی ۲۱ هزار تومان و پر چرب سه درصد چربی ۲۴ هزار تومان و پنیر UF ۴۰۰ گرمی ۱۴,۵۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.

ایراندوست با اشاره به اینکه نرخ محصولات لبنی با نرخ شیرخام افزایش یافته است، یادآور شد: در این مدت کنجاله سویا، دانه ذرت و جو گران شده است.

دامداران و تولیدکنندگان شیرخام و همچنین صنایع لبنی درباره افزایش قیمت شیر اختلاف نظر داشتند و ابراز نارضایتی می‌کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان دراین باره اظهار کرد: دامدار، واحدهای تولید لبنیات و مصرف کننده هرکدام با دلایل خود نسبت به نرخ مصوب شیرخام ناراضی هستند اما در حقیقت اکنون شرایطی نیست که به دنبال رضایت صد در صدی باشیم اما قیمت‌ها با افزایش نرخ شیرخام کمی برای دامدار و صنایع لبنی منطقی‌تر شد و امیدواریم مصرف کنندگان نیز گله مند نباشد زیرا با توجه به تورمی که در کل کشور اتفاق افتاده است افزایش نرخ نهاده‌های دامی روی افزایش قیمت محصول اثر می‌گذارد.

به گزارش ایمنا قیمت مرغ در روزهای اخیر ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۶ هزار تومان در بازار بوده است.

کد خبر 457062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.