اجرای طرح خوانا در  پنج درصد مدارس کشور از اول دی ماه

معاون آموزش ابتدایی، گفت: طرح خوانا در پنج درصد مدارس کشور از اول دی ماه به صورت عملی اجرا می شود.

به گزارش ایمنا، رضوان حکیم زاده در اولین جلسه از دوره آموزشی تربیت مدرسان کشوری بسته تحولی خوانا که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بتوانیم دانش آموزانی را پرورش بدهیم که علاوه بر مهارت‌های خواندن و نوشتن بتوانند مهارت‌هایی را بیاموزند که برای زندگی آنها ضروری است، توانستیم سند تحول بنیادین را اجرا کنیم. طرح خوانا مهمترین مهارت‌های پایه‌های ابتدایی را هدف قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: گفتگو کردن و مهارت شنیدن و مهارت نه گفتن به عنوان مهمترین اهداف ما است که در دستور کار قرار بگیرد اما از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در راستای پیگیری این مأموریت مهم ما می‌توانیم به چالش‌های موجود هم توجه داشته باشیم. ما متوجه شدیم مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش آموزان ما در آن حدی نیست که انتظار داشتیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما از سال ۲۰۰۱ هنوز نتوانستیم به میانگین جهانی در این زمینه برسیم و نمرات دانش آموز ایرانی نشان می‌دهد که این قضیه به بهبود نیاز دارد. همه ما می‌دانیم اگر تغییراتی در این دوره اتفاق می‌افتد، تغییراتی پایدار هستند و اگر بتوانیم این تغییرات را به تأخیر بیندازیم و هدف‌گذاری مناسب نداشته باشیم امکان دریافت نتایج قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: دانش آموزان خواندن و نوشتن را در مدرسه یاد می‌گیرند اما نوشتن فقط رونویسی نیست. در طرح خوانا ما از دانش آموزان می‌خواهیم که فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن قلم نقادانه داشته باشند و چیزهایی را که می‌بینند را به خوبی بیان و تفسیر کند. این حس نیازمند تمرین‌های عملی است که دانش‌آموزان را فراتر از خواندن و نوشتن پیش می‌برد.

وی بیان کرد: البته ما در زمینه خواندن و روخوانی از کتاب‌ها چالش‌هایی داریم اما دانش‌آموزان باید بدانند زمانی که یک مطلب را می‌خوانند، چه چیزی از آن درک و یا دریافت می‌کنند. همچنین باید قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدای رسا و بلند بیان کند. دانش‌آموز باید بتواند با دیگران به راحتی ارتباط کلامی برقرار کند، سپس نظرات، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به روشنی اعلام نماید. یا حتی محتواهای داستان‌های خوانده شده را به زبان خود بیان و داستان گویی کند. دانش آموزان همچنین باید بتوانند درباره یک موضوع خاص مطلبی را آماده کرد و در اجتماع ارائه نمایند. ادب، مسئولیت پذیری و جرأت ورزی از جمله اهداف دیگر مهم ما هستند.

حکیم زاده، ادامه داد: ۵ درصد کل مدارس تحت پوشش اولیه طرح هستند. هر چند ما ابتدا پیش بینی کرده بودیم ۱۰ درصد مدارس را پوشش دهیم ولی برای قبل از کرونا بود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که اجرا شد، ما تعداد مدارس را کم کردیم. امیدواریم اهداف طرح را در ۵ درصد مدارس اجرا کنیم و با شناسایی قوت و ضعف‌ها در دیگر مدارس اجرا کنیم.

حکیم زاده، اظهار کرد: توانمندسازی مدرسان کشوری طرح خوانا کار را شروع می‌کنیم. بسته‌های آموزشی ویژه خوانا برای اجرا در کلاس درس نهایی شده است. از اول دی ماه اجرای عملی طرح را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: این طرح با روش‌هایی از جمله، آموزش حضوری برای آموزش مدرسان کشوری، آموزش غیر برخط، بسته‌های آموزشی، جلسات مجازی ارائه خواهد شد. هدایت، نظارت و راهبری این کار از ابتدا تا پایان طرح به عهده این راهبران آموزشی است.

بنابه گزارش مهر، معاون آموزش ابتدایی، خاطرنشان کرد: هر کلاس درس برای مدرسان کشوری ۷۰ عضو دارد که برنامه آنها تهیه شده و برنامه‌های آموزشی، مهارت یادگیری، زبانی و مهارت زندگی توسط مدرسان دنبال خواهد شد.

کد خبر 456731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.