مافیای گداهای وارداتی در تالش

گدایی یک آسیب اجتماعی است، یک ویروس مرگبار که حیات شهر را تهدید می‌کند. اگر برای خشکاندن ریشه‌های این علف هرز اجتماعی کاری نکنیم، روزی گریبانگیر باغچه‌های سرسبز زندگیمان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنان را ممکن است در هر جایی ببینید. در کوچه‌ها، خیابان‌ها، کنار میدان‌ها، مقابل بانک‌ها و داخل اتوبوس، هر کجا که بتوانند فعالیت می‌کنند. گداها ظاهری با لباس‌های مندرس و ژولیده دارند و تلاش می‌کنند با برانگیختن احساسات و عواطف رهگذران کسب درآمد کنند، گاهی هم زنان متکدی با همراه داشتن اطفال، چند بسته دستمال کاغذی را دست‌مایه قرار می‌دهند و در پوشش فروشنده سعی می‌کنند به اغراض خود برسند. برخی با غیر بومی دانستن آن‌ها تلاش می‌کنند مرهمی بر زخم وجدان خود بگذارند و برخی دیگر مشت آهنین را راهکار پایان دادن به قائله آنان می‌دانند.

تعداد گداها هر روز بیشتر می‌شود

حسن فرهادی از شهروندان تالش می‌گوید: متکدیان غیر بومی در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان به تالش می‌آیند، شهروندان زیادی به آن‌ها کمک می‌کنند و به همین دلیل تعداد گداها هر روز بیشتر می‌شود.

به عقیده این شهروند تالشی حضور گداها در این شهر که سالانه تعداد زیادی گردشگر به آن مسافرت می‌کنند ناخوشایند است، بنابراین مسئولان بویژه مدیران شهری باید آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

مهران بیاتی دیگر شهروند تالشی می‌گوید: ظاهر و گویش متکدیانی که در کوچه و بازار می‌بینیم نشان می‌دهد که اهل شهرهای گیلان نیستند، بسیاری از آن‌ها حتی نیازمند هم نیستند.

وی اضافه می‌کند: حضور گداها که به اصول اخلاقی پایبند نیستند در کوچه و بازار به فرهنگ شهروندان آسیب می‌زند و جلوه ناخوشایندی از شهر به نمایش می‌گذارد.

این شهروند تالشی می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید به صورت جدی با شناسایی و جمع آوری متکدیان از شهر تالش از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

شهرداری کوتاهی نکرده است

گلایه‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود که شهرام غنی زاده، شهردار تالش با اشاره به تلاش‌ها برای جمع‌آوری و کاهش جمعیت متکدیان در این شهر، می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۹ نفر از متکدیان با همکاری نیروی انتظامی شناسایی، جمع‌آوری و به سامان‌کده رشت منتقل شدند، نیروهای شهرداری در سال گذشته نیز دو تبعه افغانی را شناسایی کرده و به اداره اتباع استانداری گیلان معرفی کردند.

وی ادامه می‌دهد: بیش از ۹۵ درصد متکدیانی که در شهر تالش شناسایی و دستگیر شدند غیربومی و از مناطق جنوب و غرب کشور هستند که بیشتر ایام سال بویژه در تعطیلات عید نوروز وارد این شهر شده‌اند و در میادین امام علی (ع)، امام حسین (ع) و نماز تکدیگری می‌کنند؛ البته سختگیری‌های شهرداری و نیروی انتظامی در دو سال گذشته تعداد آن‌ها را تا حدود ۷۰ درصد کاهش داده است.

شهردار تالش عقیده دارد: متکدیان در شهرستان‌های پرجمعیت مانند تالش بیشتر به صورت تیمی فعالیت می‌کنند، اگر شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی در قالب یک برنامه هماهنگ و منسجم این افراد را جمع‌آوری کنند، دیگر شاهد حضور آن‌ها نخواهیم بود.

به گداها کمک نکنید!

غنی‌زاده می‌افزاید: شهروندان تالش بسیار مهربان هستند و با دیدن متکدیان به آن‌ها کمک می‌کنند، همین مسئله گداها را گستاخ‌تر می‌کند که همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از متکدیان به دلیل مشکلات مالی و به‌ناچار گدایی می‌کنند و خانواده‌های آنان از این بابت سرافکنده و ناراحت هستند، می‌گوید: مسئولان دستگاه اجرایی و نهادهای مختلف هر سال باید با برنامه از پیش تعیین شده و اختصاص اعتباراتی در این زمینه، متکدیان را شناسایی کرده و مشکلات آنان را به صورت ریشه‌ای آسیب‌شناسی و رفع کنند.

گداهای تالش غیربومی هستند

علیرضا مجیدزاده، معاون خدمات شهری شهردار تالش نیز فعالیت مستمر شهرداری و نیروی انتظامی در زمینه شناسایی و جمع‌آوری متکدیان را باعث کاهش چشمگیر شمار متکدیان می‌داند و خاطرنشان می‌کند: امسال فقط ۹ نفر متکدی غیربومی که اهل جنوب کشور بودند در این شهر شناسایی، دستگیر و به شهرهای خود بازگردانده شدند.

وی ادامه می‌دهد: متکدیان در تالش بیشتر در میادین امام علی (ع)، امام حسین (ع) و نماز و گاهی اوقات در مرکز شهر حضور می‌یابند، اما با دیدن پلیس بلافاصله متواری می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهردار تالش می‌گوید: گداها در این شهر به صورت گروهی فعالیت می‌کنند و زنان متکدی با کودکان خردسالی که همراه دارند تلاش می‌کنند عواطف شهروندان را تحت تأثیر قرار دهند و از آن‌ سوء استفاده کنند.

مافیای گدایی!

مجیدزاده می‌گوید: این متکدیان صبح‌ها به صورت دست جمعی با یک خودرو برای تکدیگری در یکی از مناطق پر تردد شهر منتقل می‌شوند و پس از یک روز گدایی، غروب‌ها دوباره با همان خودرو به مکان نامعلومی بازگردانده می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهردار تالش با بیان اینکه بسیاری از افراد به‌ناچار و به دلیل مشکلاتی همچون بیکاری و مشکلات مال تکدیگری می‌کنند، تصریح می‌کند: دستگاه اجرایی مرتبط به راحتی می‌توانند، متکدیان نیازمند را با استفاده از شناسنامه و کد ملی شناسایی و مشکلات آن‌ها را به صورت ریشه‌ای رفع کنند.

مجیدزاده اضافه می‌کند: برخی متکدیان به این کار عادت دارند و تنها هدف آن‌ها سودجویی است، در خصوص این افراد هم باید طبق قانون راهکاری اتخاذ شده و با اخطار، جریمه و بازداشت از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان می‌کند: شهروندان نباید با دیدن ظاهر متکدیان احساساتی شوند و به آنان کمک کنند، زیرا تجربه و آمار نشان می‌دهد، بسیاری از گداها وضعیت مالی خوبی دارند و به دلیل طمع یا عادت تکدیگری می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهردار تالش یادآور می‌شود: در مناطق مختلف شهرستان تالش خانواده‌های بی سرپرست، کودکان یتیم و افراد از کارافتاده‌ای وجود دارند که به لحاظ اقتصادی و مالی وضعیت خوبی ندارند، اما گدایی نمی‌کنند؛ شهروندان می‌توانند مستقیماً یا از طریق خیریه‌ها یا نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی به آنان کمک کنند.

مجیدزاده با تاکید بر اینکه جمعیت شهرستان تالش زیاد است و به همین دلیل به یک گرمخانه و سامان‌کده بزرگ و مجهز نیاز دارد، اضافه می‌کند: شهرداری زمین مناسب برای احداث گرمخانه در اختیار دارد، اما ساخت آن به اعتبارات استانی نیاز دارد و لازم است مسئولان با اختصاص بودجه از شهرداری حمایت کنند.

وی از گوشه دیگری از تراژدی آسیب‌های اجتماعی در این شهر پرده بر می‌دارد و می‌گوید: در تالش گرمخانه وجود ندارد و به همین دلیل مدتی است تعدادی از معتادان کارتن‌خواب این شهر در مغازه‌های قدیمی و نیمه‌کاره پنجشنبه بازار زندگی می‌کنند، این مسئله در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند آلودگی را گسترش دهد و باعث ایجاد خطراتی در محیط شهری شود، لذا مسئولان باید سریع‌تر در زمینه ساماندهی این افراد اقدامی بکنند.

چرا شهرداری گرمخانه نساخت؟

در حالی که مدیران شهری تالش مقابله با معضل تکدیگری را مستلزم همراهی و همکاری همه دستگاه‌های متولی می‌دانند، شهریار جعفری، سرپرست اداره بهزیستی شهرستان تالش جمع‌آوری گداها را از وظایف اصلی شهرداری می‌داند و تاکید می‌کند: شهرداری مسئولیت خود را درست انجام نمی‌دهد و همواره بهزیستی را مسئول می‌داند.

وی می‌افزاید: شهر تالش فاقد گرمخانه است، شهرداری باید سال‌ها قبل مکانی را به عنوان گرمخانه برای اسکان موقت متکدیان ایجاد می‌کرد.

سرپرست اداره بهزیستی تالش تاکید می‌کند: متکدیان اهل تالش و استان گیلان نیستند، این افراد غیربومی به صورت گروهی تکدی گری می‌کنند؛ شهروندان تالشی با دیدن این افراد احساساتی می‌شوند به آن‌ها کمک می‌کنند در حالی که بسیاری از آنان نیازمند نیستند و از تمکن مالی خوبی برخوردارند، لذا شهروندان باید کمک‌های خود را به مراکز حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد تحویل دهند.

جعفری خاطرنشان می‌کند: اعضای یک گروه مردم‌نهاد در شهر تالش توانسته‌اند با ارائه راهکارهای مناسب سبب تغییر رفتار متکدیان شوند، این افراد از بهزیستی درخواست مجوز کرده‌اند و ما هم دنبال اخذ صدور مجوز برای این گروه مردم‌نهاد هستیم.

وی تصریح می‌کند: فرهنگ سازی، آگاهی دادن به خانواده‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی تکدیگری، تقویت ساختارهای اجتماعی و توسعه و رشد اقتصادی مناطق محروم و همچنین تغییر فرهنگ شهروندان برای کمک به افراد فقیر و نیازمند در پیشگیری و مهار پدیده شوم تکدیگری ضروری است.

سرپرست اداره بهزیستی تالش می‌گوید: تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید با اتحاد و همدلی و با استفاده از متخصصان و کارشناسان، زمینه‌های تکدیگری در منطقه را از بین ببرند؛ این اقدام امکان‌پذیر است چنانچه در کلانشهر تبریز همکاری کارآمد دستگاه‌های دولتی، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد سبب ساماندهی متکدیان شده است.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر با نیروی انتظامی و دادگستری برای جمع‌آوری افراد آسیب دیده اجتماعی همکاری می‌کنیم، می‌گوید: کارشناسان مرکز خدمات فوریت‌های اجتماعی بهزیستی تالش به آسیب‌دیدگان از جرائم و آسیب‌های کودک‌آزاری، همسر آزاری، معلول‌آزاری، خودکشی، دختران و پسران فراری، زنان و دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی یا آسیب دیده، زوج‌های متقاضی طلاق و افراد در معرض طلاق، کودکان خیابانی و مبتلایان به اختلال هویت جنسی و در معرض آسیب خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند؛ مشاوران این مرکز در غرب گیلان علاوه بر تالش به شهرستان‌های رضوانشهر و آستارا و در برخی موارد کلانشهر رشت نیز خدمات ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این مرکز ۱۵ نیروی متخصص روانشناس و مددکار حضور دارند و به صورت شبانه روزی برای رفع مشکلات مراجعه کنندگان در آسیب‌های اجتماعی مداخله می‌کنند، می‌گوید: این مشاوران از ابتدای سال تاکنون در بررسی و ساماندهی وضع حدود ۲۰ دختر و زن فراری، کودک، همسر و سالمند آزاری مداخله کرده‌اند.

سرپرست اداره بهزیستی تالش با تاکید بر اینکه این مرکز حداکثر ظرفیت پذیرش هفت نفر را دارد و اکنون تعداد پنج نفر خانم و کودک فراری در آن نگهداری می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و نداشتن مکانی برای قرنطینه، نگهداری از این افراد بسیار سخت شده است.

جعفری با بیان اینکه خلاف تصور شهروندان اورژانس اجتماعی ۱۲۳ طبق قانون در مواردی همچون تکدیگری و اعتیاد خدمات مشاوره ارائه نمی‌کند، تاکید می‌کند: باید تاکنون در شهرستان تالش گرمخانه و سامان کده‌ای با امکانات مناسب برای اسکان موقت متکدیان توسط شهرداری احداث و راه اندازی می‌شد.

کد خبر 456675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.