حمایت محیط زیست از استارتاپ ها برای احیای تالاب‌های کشور

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: مهم ترین هدف جشنواره "ایده‌ها و محصولات نوآورانه با تأکید بر جلب مشارکت مردم برای احیای تالاب‌های کشور" گردهمایی محققان و کارشناسان برای به اشتراک گذاشتن ابتکارها و فناوری های نوین برای احیای تالاب ها است.

علی ارواحی در اختتامیه دومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه با تاکید بر جلب مشارکت مردم در حفاظت و احیای تالاب‌های کشور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سابقه این جشنواره به سال گذشته باز می‌گردد که برای نخستین بار در استان آذربایجان غربی و در شهر ارومیه به میزبانی دانشگاه این شهر برگزار شد.

وی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: مهمترین هدف این جشنواره گردهمایی مبتکران و متخصصان حوزه تالاب‌ها است و این جشنواره می‌تواند محلی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، ابتکارات و فناوری‌های نوین متخصصان باشد و از سوی دیگر مسئولان و دست اندر کاران مدیریت تالاب‌ها بتوانند از این ایده‌ها استفاده کنند و آنها را برای حفاظت و احیای تالاب‌های کشور به مرحله اجرا بگذارند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را هدف دیگر جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه فرصتی است که می‌توان حمایت‌های بیشتری را برای مجموعه‌های نوپا جلب و آنها را تشویق کرد تا بخشی از مطالعات، پژوهش‌ها و تحقیقات به سمت موضوع حفاظت از تالاب‌ها هدایت شود.

ارواحی گفت: یکی از گروه‌های هدف و بسیار تأثیر گذار در حفاظت از تالاب‌های کشور محققان و متخصصان هستند از این رو نیاز بود که بستری فراهم شود تا متخصصان و دانشمندان حوزه تالاب‌ها و کارشناسان این حوزه بتوانند دستاوردها و یافته‌های علمی خود را به اشتراک بگذارند و به طور جدی این دستاورد ارتباط بین دانشگاه و دولت را تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه تالاب‌ها با این اهداف سال گذشته و امسال برگزار شد؛ امسال میزبان دومین جشنواره استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز و دانشگاه این شهر بود و در این دوره بیش از ۶۰ ایده مستقل به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که دستکم ۱۰ ایده به روز پایانی جشنواره دعوت شدند.

ارواحی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های استارتاپی در این دوره از جشنواره، افزود: یکی از هدف گذاری‌های این جشنواره، ایده کسب و کارهایی است که با تالاب‌ها سازگار باشند و شیوه‌های نو برای بهره برداری خردمندانه در قالب رویکردهای استارتاپی شناسایی شود تا ایده‌ها را پرورش دهیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه هشت ایده استارتاپی به مرحله پایانی جشنواره راه یافته است، ابراز امیدواری کرد: ایده‌های برتر در مرحله پایانی شناسایی شود زیرا طرح حفاظت از تالاب‌های ایران این وعده را داده که از ایده‌های برتر حمایت کند؛ البته نیاز است که این طرح‌ها و پیشنهادات بعد از جشنواره تکمیل شود تا مورد حمایت طرح حفاظت از تالاب‌های ایران قرار گیرد.

ارواحی تصریح کرد: در طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تلاش می‌کنیم ایده‌های برتر به ویژه ایده‌هایی را که در این جشنواره ارائه شده است بیشتر با دولت و از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر دست اندر کاران تالاب‌ها به اشتراک بگذاریم و تلاش کنیم که حمایت این بخش‌های را برای اجرایی شدن این ایده‌ها و تعمیم آن در عرصه‌ها و تالاب‌های کشور پیگیری کنیم.

وی درباره برگزاری سومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه تالاب، گفت: با توجه به همه گیری کرونا و شرایط موجود از هم اکنون برای برگزاری مجازی یا حضوری جشنواره سال آینده باید برنامه ریزی کرد زیرا برنامه امسال قرار بود که حضوری برگزار شود اما شیوع کرونا سبب شد این جشنواره مجازی برگزار شود با وجود این سومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه بی شک خواهیم داشت و محل برگزاری آن بستگی به آمادگی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دارد تا از مراکزی که اعلام آمادگی می‌کنند برای برگزاری جشنواره‌های آتی تصمیم گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین اختتامیه مجازی دومین دوره جشنواره «ایده‌ها و محصولات نوآورانه با تأکید بر جلب مشارکت مردم برای احیای تالاب‌های کشور» در روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ماه، در دو بخش رویداد استارتاپی و دریافت ایده‌ها و محصولات نوآورانه برگزار شد.

این جشنواره توسط طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل، سازمان حفاظت محیط‌زیست، دولت ژاپن و شرکت دانش بنیان وی را پژوهان پویا با هدف شناسایی و تعامل بیشتر با نوآوران و مخترعان و حمایت از آنان، شناسایی و ترویج روش‌های اصلاح الگوی مصرف آب و منابع طبیعی، شناسایی راهکارهای احیای تالاب‌های کشور، معرفی اثرات محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و کمک به راه‌اندازی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در تولید ایده‌ها و محصولات نوآورانه برگزار شد.

کد خبر 456485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.