۱۹ نوامبر، روز جهانی مرد ۲۰۲۰ + تاریخچه و نماد

روز جهانی مرد هر سال در روز ۱۹ نوامبر برگزار می‌شود. این روز در تقویم ایرانی با ۲۹ آبان ۱۳۹۹ مصادف است.

به گزارش ایمنا، هرساله در روز جهانی مرد کنفرانس‌ها، سمینارها و برنامه‌های متنوعی در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود تا بار دیگر توجه مردم را به سلامت جسمی و روانی مردان، مشارکت آنها در خانه، مراقبت از فرزندان و دیدگاه نادرست به جنس مخالف جلب کند.

روز جهانی مرد چه روزی است؟ 

در تقویم جهانی، ۱۹ نوامبر هرسال روز جهانی مرد ( International Men's Day) است. این روز در سال ۲۰۲۰ با ۲۹ آبان ۱۳۹۹ برابر است.

تاریخچه روز جهانی مرد

پرفسور توماس استر ۷ فوریه ۱۹۹۲ را به نام روز جهانی مرد تعیین کرده است. این رویداد در روز یکشنبه ۸ فوریه ۱۹۹۱ تصویب شد. ابتدا این روز تنها در تعداد کمی از کشورها به رسمیت شناخته می‌شد اما از سال ۱۹۹۹ به تدریج به تعداد آنها اضافه شد تا اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ کشور جهان این روز را به رسمیت می‌شناسند.

هدف روز جهانی مرد

هدف از برگزاری روز جهانی مرد را می‌توان در تمرکز بر سلامت مردها، بهبود روابط، ترویج برابری جنسیتی و همچنین نشان دادن نقش مثبت مرد در جامعه دانست. این روز فرصتی را برای همه مردان فراهم می‌کند تا نشان دهند که آنها همواره به جامعه و خانواده خود کمک می‌کنند و در مراقبت از فرزند خود به همسرشان یاری می‌رسانند. همچنین این مناسبت نشان می‌دهد که همه مردها آدم‌های زورگو و منفعت طلبی که در ذهن اکثریت جنس مخالف وجود دارد، نیستند. روز جهانی مرد روزی است که همه از مردهایی که هر روزه در محل کار خود جهت تلاش و فداکاری برای خانواده و کشور خود مشغول به فعالیت هستند و سعی می‌کنند به عنوان یک شهروند جامعه نقش سازنده‌ای را هم برای خانواده خود و هم برای جامعه ایفا کنند، جشن بگیرند.

نماد مردان

نماد مردان، نماد مریخ دایره‌ای است که یک فلش در گوشه سمت راست بالا وجود دارد. از این نماد در متن‌های باستانی برای نمایش سپر و شمشیر جنگ استفاده می‌شد. این نماد علاوه بر مشخص کردن جنس مذکر، برای نشان دادن سیاره مریخ و عنصر آهن در شیمی هم استفاده می‌شود. از این نماد همچنین برای نشان دادن مارس (خدای روم)، آرس (خدای یونان)، لوگوی کارخانه ولوو و سرویس‌های بهداشتی مردان استفاده می‌شود. سیاره مریخ به عنوان نماد آهنگ طبیعی مرگ و زندگی شناخته می‌شود به همین دلیل از مریخ به عنوان سمبل مردانگی، حرکت، تلاشگر، قدرتمند، متمرکز، هدف گرا، پرخاشگر، مشتاق و با انرژی یاد می‌شود.

واژه مرد در فرهنگ

با وجود سیر افزایش غلبه دیدگاه مدرن و کاهش تفاوت بین زن و مرد، هنوز هم مواردی مثل مسئولیت خانواده از نظر اقتصادی و مدیریتی، حمایت مرد از اعضای خانواده، نقش پدر و همسر برای خانواده و امثال این‌ها به عنوان نقش‌های مردانه شناخته می‌شود و مسئولیت کل زندگی بر دوش آنهاست و تصمیم گیرنده اصلی خانواده هستند. همچنین بعضی کارها و مشاغل در دسته بندی‌های جنسیتی قرار می‌گیرند. مثلاً کار در معدن، رانندگی خاور، و تعمیرات از مشاغل مردانه هستند. حضور زنان در این مشاغل برای اغلب جوامع ممکن است عجیب به نظر برسد. واژه مردانگی در ادبیات پارسی و فرهنگ ایرانی برابر با جوانمردی است و نماد دلاوری، ظلم ستیزی، دادگری، حق‌جویی و پشتیبانی از ستمدیدگان است.

مرد کیست؟

مرد یک انسان مذکر است. واژه مرد برای یک انسان مذکر بالغ استفاده می‌شود. معمولاً زمانی که یک پسر دوران بلوغ را طی می‌کند یا بعد از ازدواج به او مرد گفته می‌شود. مردان به صورت ژنتیکی و در گوناگونی‌های آماری، نسبت به زنان از بدنی عضلانی و قوی‌تر برخوردار هستند. تفاوت‌های کلی فیزیکی مردان شامل داشتن قدی بلندتر، تراکم استخوانی بیشتر و بدنی عضلانی‌تر است. همینطور بزرگ بودن اندازه دست و پا نسبت به زنان از ویژگی‌های ظاهری مردان است.

رنگ مرد

برای مشخص کردن جنس مردانه بیشتر از رنگ آبی استفاده می‌شود.

نمونه‌ای از چالش‌های زندگی مردان و پسران

همواره چالش‌های مختلفی بر سر راه زندگی مردان جهان وجود دارد که برای درک بهتر آنها خوب است موارد زیر را یادآور شویم:

  • پسران دو برابر بیش از دختران به اختلال نقص توجه ناشی از بیش فعالی (ADHD) مبتلا می‌شوند.
  • میزان ترک تحصیل پسران در مقطع دبیرستان بسیار بالاست.
  • نمرات پسران از دختران کمتر است.
  • نرخ خودکشی در پسران چهار برابر دختران است.
  • احتمال ورود پسران به زندان در جوانی بیش از دختران است.
  • پسران بیش از دختران قربانی جرم و جنایت می‌شوند به طوری که پسران ۵ برابر بیش از دختران بر اثر قتل جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر 456138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.