نگاهی به نیمکت تیم‌ها در لیگ بیستم؛ از بمب سیرجان تا تعصب نویدکیا

بعد از گذشت از سال‌هایی که تعداد محدود مربیان با تجربه هدایت تیم‌های لیگ برتری را به عهده می‌گرفتند، حالا نبرد نیمکت‌های لیگ برتری به میدانی برای تجربه اندوزی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخاب سید مهدی رحمتی به عنوان یک بازیکن مربی دهه شصتی در انتهای فصل گذشته تعجب اهالی فوتبال را در پی داشت، انتخابی که البته همانند آن در سپاهان و تا حدی در استقلال رخ داد تا شاهد نیمکت‌هایی جوان در لیگ بیستم باشیم؛ به بهانه ایجاد یک نسل جدید از مربیان به بررسی نیمکت تیم‌های لیگ برتری در فصل بیستم می‌پردازیم:

پرسپولیس و یحیی؛ باتجربه و موفق

قهرمان چهار فصل گذشته لیگ برتر، لیگ بیستم را با سرمربی ۴۹ ساله خود آغاز کرده است، سرمربی که با وجود نرسیدن به ۵۰ سالگی از تجربه بسیار خوبی برخوردار است و حتی در مقطعی شایعاتی مبنی بر حضور او در تیم ملی نیز شنیده شد؛ باشگاه پرسپولیس با حفظ یحیی گل محمدی، مربی جوانی که این تیم را برای دومین بار به فینال آسیا رساند؛ می‌تواند یک آینده درخشان را برای خود بیمه کند.

استقلال و فکری؛ اول تجربه بعد استقلال

باشگاه استقلال بعد از گذراندن حواشی بسیار برای بازگشت استراماچونی، به دنبال جذب یک مربی ایرانی برای موفقیت بود و گویا استقلال و محمود فکری در فصل نقل و انتقالاتی مثل دو حلقه گمشده بودند، فکری در رؤیا پردازی یک چالشبزرگ بعد از ۱۲ سال تجربه اندوزی در ۵۱ سالگی و استقلال در فکر جذب یک مربی از جنس استقلال حلقه‌ای که نتیجه آن رسیدن فکری به نیمکتی بود که می‌تواند با ارائه یک عملکرد مثبت و با ثبات تا سال‌ها آن را برای خود نگه دارد.

فولاد و نکونام؛ موفق و باثبات

شاید فقط باید جواد نکونام باشید تا در ۴۰ سالگی و آن هم در ایران ۳ سال تجربه مربیگری موفق داشته باشید، نکونام که در آغاز فصل نقل و انتقالات به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی هدایت استقلال مطرح شد، کسی که با تعهد خود به باشگاه خوزستانی دست ردی به سینه تیم دوران بازی خود زد تا در تلاش برای کامل کردن پروژه‌ای باشد که دو سالی می‌شود آن را در فولاد آغاز کرده است.

تراکتور و منصوریان؛ عدم اعتماد به نیروی بومی

باشگاه تراکتور فصل نوزدهم لیگ برتر را با قهرمانی جام حذفی با پایان رساند، با این وجود در تبریز کسی تلاش آن‌چنانی برای ابقای الهامی نکرد تا علیرضا منصوریان که در مقطعی گزینه استقلال برای هدایت این تیم بود، راهی تبریز شود؛ تراکتور ششمین تیم تحت هدایت مربی ۴۸ سابق استقلال و ذوب آهن است و گویا علی منصور در این تیم در سودای تکرار روزهای شیرین نفت تهران است.

سپاهان و محرم؛ تعصب محرم ناجی سپاهان؟

همواره حضور یک مربی از جنس یک باشگاه و تعصب سرمربی به تیم تحت هدایت یک اصل مهم در موفقیت تیم‌ها بوده است، موضوعی ه باعث شد سپاهان بعد از سال‌ها یک سرمربی درست از جنس سپاهان ببیند، کسی که اگرچه تجربه چندانی در سرمربیگری ندارد، ولی با توجه به آنچه از قدرت رهبری نویدکیا سراغ داریم موفقیت او در عرصه مربیگری بسیار محتمل است.

شهر خودرو و سید مهدی؛ اولین دهه شصتی نیمکت‌ها

سید مهدی رحمتی اگرچه جوان‌ترین سرمربی لیگ بیستم نیست ولی اولین سرمربی دهه شصتی تاریخ لیگ برتر لقب می‌گیرد. کسی که با وجود خداحافظی نکردن از فوتبال فعلاً در ترکیب شهر خودرو حضور ندارد و ترجیح می‌دهد به جای خط دروازه روی خط کنار زمین و به عنوان سرمربی بایستد.

صنعت نفت و پور موسوی؛ کاشف ستاره‌ها شادی‌آور آبادان؟

سیروس پور موسوی که متخصصان فوتبال بیشتر او را با کشف ستاره‌ها در تیم‌های ملی پایه به یاد می‌آوردند چند فصلی می‌شود که به عنوان سرمربی تیم بزرگسالان در لیگ برتر فعالیت دارد و در لیگ بیستم نیز هدایت صنعت نفت آبادان را به عهده گرفت، پور موسوی با وجود تجربه خوب در رده‌های پایه جز مربیان تازه وارد لیگ برتری محسوب می‌شود.

نساجی و افاضلی؛ دستیار فکری موفق است؟

دیگر مربی دهه شصتی لیگ برتری وحید افاضلی دستیار سابق محمد فکری در نساجی است، کسی که در بین اسامی مربیان لیگ برتری جز تنها مربیانی است که سابقه بازی حرفه‌ای آنچنان ندارد و نساجی نیز اولین تیم تحت هدایت آن است؛ افاضلی با توجه به تجربه بالا به عنوان دستیار مربی می‌تواند آینده خوبی را برای نساجی ایجاد کند.

قلعه نویی و گل گهر؛ بمب نیمکت در سیرجان

امیر قلعه نویی پرافتخار ترین سرمربی ادوار لیگ برتر را می‌توان بمب نقل و انتقالاتی مربیان دانست، کسی که بعد از چندین سال حضور در تیم‌های درجه یک راهی سیرجان و گل گهر شد تا این بار با یک تیم متوسط در فکر خلق شگفتی بزرگ باشد.

ماشین سازی و بیات لو؛ مربی ۳۳ ساله در تبریز

لقب جوان‌ترین مربی فعلی لیگ برتر با اختلاف در اختیار وحید بیات لو مربی جوان و ۳۳ ساله ماشین سازی تبریز است، سرمربی که با حمایت باشگاه و کمک از تجربه چند دستار می‌تواند پیام‌آور یک نسل جوان از مربیان مستعد از تبریز باشد.

ذوب آهن و رحمان رضایی؛ مربی پرحاشیه در اولین تجربه لیگ برتری

رحمان رضایی ۴۵ ساله در فصل گذشته به عنوان مدیرفنی به ذوب آهن اضافه شد و در فصل نقل و انتقالاتی در اتفاقی عجیب سکان دار هدایت گاندوها شد، انتخابی که اگرچه با واکنش منفی هواداران این تیم همراه بود، ولی این موضوع مطمئناً از انگیزه مربی جوان ذوب آهن کم نمی‌کند.

پیکان و تارتار؛ مربی باتجربه این بار در قدس

مهدی تارتار سرمربی ۴۸ ساله و جوان و موفق که در فصول گذشته هدایت تیم‌های متعددی را عهده‌دار شده است در ادامه ماجراجویی خود راهی پیکان شد تا تیمی که فصل گذشته با عبدالله ویسی به سختی در لیگ ماندنی شد با تارتار برای کسب یک عنوان میانه جدولی تلاش کند.

سایپا و صادقی؛ این عهد ناگسستی‌ست

هدایت سایپا از روزی که علی دایی با اظهارات جنجالی خود مسیر جدایی از سایپا را پیش گرفت به دست هافبک باتجربه این تیم قرار گرفت، سرمربی جوان و ۴۱ ساله‌ای که در حال گذراندن دومین سال مربیگری خود در سایپا است.

مس رفسنجان و ربیعی؛ متخصص صعود دسته‌های پایین این بار در لیگ برتر

محمد ربیعی دیگر سرمربی دهه شصتی لیگ برتر است که همچون پور موسوی سابقه حضور در تیم‌های حرفه‌ای به عنوان بازیکن را ندارد و چندین سال تجربه خود را صرفاً برای مربیگری صرف کرده است، ربیعی سابقه صعود با چندین تیم به لیگ یک و دو را دارد و اولین تجربه لیگ برتری خود را با مس رفسنجان سپری می‌کند.

آلومینیوم و خطیبی؛ اراک شهر رویایی خطیبی

رسول خطیبی دیگر مربی جوان و باتجربه لیگ برتری است، کسی که با ۴۲ سال سن هدایت چندین تیم لیگ برتری را عهده‌دار بوده است و با آلومینیوم نیز برای ماندن در لیگ و حتی کسب عنوان تک رقمی تلاش خواهد کرد.

کد خبر 455172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.