ابطحی: همه در غم از دست دادن فیرحی سوختند

رئیس دفتر دولت اصلاحات گفت: آرای فیرحی موقرانه در اردوگاه مبارزه با افراط و خشونت قرار داشت. آنقدر متقن سخن می‌گفت که کمتر کسی در مصاف رویارویی علمی می‌توانست با وی رقابت کند. کرونا این موجود ذی‌قیمت را از جامعه ربود.

محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان فضائل اخلاقی حجت‌الاسلام و المسلمین داوود فیرحی اظهار کرد: همه اهالی فرهنگ در غم از دست دادن داوود فیرحی سوختند. هرکس که وی را می‌شناخت یا به اهمیت فرهنگ باور داشت یا شرایط فعلی ایران و منطقه را می‌دانست، سوخت. من بیشتر از اینکه دلم برای فیرحی عزیز بسوزد که غریبانه جان داد برای جامعه‌ای نگران است که فیرحی را ندارد.

وی افزود: فیرحی به صورت عمیقی علوم دینی را مطالعه کرده بود و مجتهدی مسلم بود. نمی‌شد کسی با اطلاعات اندکی وی را از دین‌های بدلی بترساند. از سرچشمه ناب سیراب بود و تمام وقتش را صرف علوم سیاسی کرد. وی شاگردان زیادی در دانشگاه داشت و عمق اطلاعات دانشگاهی و حوزوی در وجودش تلاقی پیدا کرده بود.

رئیس دفتر دولت اصلاحات تاکید کرد: کسی مثل فیرحی وقتی به رویارویی دین قشری می‌رفت، روشنفکرانی هم که ضد مذهب بودند نمی‌توانستند در برابر استدلال‌های علمی مبتنی بر تاریخ و علم سیاست حرفش را نشنیده بگیرند. این خصوصیات فیرحی را متفاوت کرده بود.

ابطحی تاکید کرد: ایران و اسلام بیش از هر زمان دیگری به این فصل‌الخطاب‌های علمی برای نفی تحجر و سنگوارگی نیاز داشت آن‌هم زمانی که لحظه به لحظه گروه‌های افراطی وارد منطقه می‌شوند. فیرحی فضای این فرقه‌ها را می‌شناخت و مرتب در مقاله‌هایش مبانی آنها را نقدمی‌کرد. اهانت و حملات تند کار ساده‌ای است، اما به چالش کشاندن دلیل و ریشه‌های تفکر غلط افراطی‌ها، امر مهمی است که فیرحی در کتاب‌ها و نوشته‌های خود به آن می‌پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فیرحی در داخل هم به مبارزه هدفمند و علمی با افراطی‌گری دینی و پیدا کردن راه‌حل‌های اعتقادی فراتر از گفت و شنودهای سیاسی می‌پرداخت. آرای وی موقرانه در اردوگاه مبارزه با افراط و خشونت قرار داشت. آن قدر متقن سخن می‌گفت که کمتر کسی در مصاف رویارویی علمی می‌توانست با وی رقابت کند. کرونا این موجود ذی‌قیمت را از جامعه ربود.

کد خبر 454970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.