ارائه خدمات آب به روستاهای اصفهان با سامانه ۱۵۲۲/ فاضلابی وارد سد زاینده رود نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۵۲۲ برای ارائه خدمات غیرحضوری به روستاییان استان، گفت: پرونده ۹۵ درصد از ۲۵۰ هزار مشترک روستایی در ۸ ماه اخیر بایگانی الکترونیک شده است‌ و از این پس می توانند خدمات آب را از طریق سامانه هوشمند ۱۵۲۲ دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم امینی در نشست خبری صبح امروز - چهارشنبه ۲۱ آبان ماه- با اشاره به یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان اصفهان، اظهار کرد: این طرح که در مجموعه وزارت نیرو سال‌ها مطرح بود با کمک دولت و مجلس سال گذشته اجرایی و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری با شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی ادغام شدند. با انحلال مجموعه آب و فاضلاب روستایی در طرح یکپارچه سازی، سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان شکل گرفت.

وی اهداف وزارت نیرو از طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب را کاهش هزینه‌های جاری، کوچک سازی و چابک سازی مجموعه و امکان استفاده از تجهیزات برشمرد و افزود: این اتفاق سبب شد از تأسیسات مشترک استفاده کنیم و بهره‌وری از امکاناتی که با پول بیت‌المال ایجاد شده است، افزایش یابد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان نزدیک کردن سطح و کیفیت خدمات آبی روستا به شهر را از دیگر اهداف ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی دانست و گفت: کاهش بار هزینه‌ها و انتقال آن به بخش عمرانی سبب ایجاد عدالت اجتماعی در حوزه خدمات آب و فاضلاب در روستاها می‌شود.

امینی با اشاره به اینکه استان اصفهان در طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب پیشرو بوده است، افزود: مجموعه آب و فاضلاب استان امسال به دلیل ایجاد سامانه ۱۵۲۲ در جشنواره شهید رجایی یکی از دستگاه‌های برتر در زمینه خدمات الکترونیک شناخته شد. از این رو تاکید کردیم که سامانه ۱۵۲۲ برای روستاهای استان نیز راه اندازی شود تا روستاییان برای دریافت خدمات کوچک مانند تغییر نام، قبض المثنی و یا حتی خدمات اولیه مثل درخواست انشعاب آب و فاضلاب نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌ها و شهرها نداشته باشند و از طریق سامانه تلفنی ۱۵۲۲ خدمات دریافت کنند.

راه اندازی سامانه ۱۵۲۲ برای خدمات غیر حضوری مشترکان روستایی

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه ۱۵۲۲ روستایی نیازمند زیرساخت‌هایی بود و باید تمام پرونده‌های آب و فاضلاب روستایی اسکن و بایگانی می‌شد که خوشبختانه در هشت ماهه گذشته پرونده ۹۵ درصد از ۲۵۰ هزار مشترک روستایی بایگانی الکترونیک شده است و از این پس می‌توانند خدمات آب را از طریق سامانه هوشمند ۱۵۲۲ دریافت کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: در شرایط همه‌گیری کووید ۱۹ که باید رفت و آمد ها کاهش یابد، سامانه ۱۵۲۲ برای در خانه ماندن و دریافت خدمات مشترکان استان راه اندازی شد تا از کرونا در امان بمانیم و از سوی دیگر ارائه خدمات غیرحضوری موجب رضایت‌مندی روستاییان باشد.

مدیریت مصرف آب در همه‌گیری کرونا ضروری است

امینی در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش مؤثر آب در حوزه سلامت، تصریح کرد: کارکرد آب در حوزه سلامت و پیشگیری، تأمین و توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب به توجه بیشتر در جامعه و کشور نیازمند است زیرا در شرایط کنونی که با ویروس کرونا رو به رو هستیم، روزانه افراد باید به شستشوی دست اقدام کرده و پروتکل‌ها را رعایت کنند که بسیاری از این موارد بهداشتی به جز ماسک زدن به آب بازمی گردد و این امر کار شرکت‌های آب و فاضلاب را مضاعف کرده و سبب شده که فعالیت‌های این شرکت‌ها متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود کرونا مصرف آب افزایش یافته و در تابستان با دشواری‌هایی رو به رو بودیم، امروز نیز مصرف آب نسبت به سال قبل متفاوت‌تر است که از همه مردم می‌خواهیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدیریت مصرف آب دقت کنند زیرا شرایط سد زاینده رود خوب نیست.

بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان تابستان ۱۴۰۰ بهره برداری می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه از سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ نیاز آب شرب و بهداشت ۵۶ شهر و ۳۳۰ روستای استان تأمین می‌شود، درباره آخرین وضعیت سامانه دوم آبرسانی اصفهان، گفت: این پروژه باید سال ۱۳۸۷ تکمیل و تحویل می‌شد که به لحاظ مشکلات مالی و بین استانی امکان پذیر نبود اما در دو سال گذشته تمام انرژی مدیریتی استان و تلاش استاندار اصفهان برای اجرای سامانه دوم آبرسانی و بهره برداری آن بوده است؛ پیش بینی همکاران ما این است که تا تابستان سال آینده بخش کوچکی از این پروژه را بهره برداری کنند.

امینی با بیان اینکه اصفهان ۱۰ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: اصفهان تحت فشار و هجمه‌ها است زیرا می‌گویند صنایع آب بَر باعث خشکی زاینده رود شده است در حالی که در پنج سال گذشته صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه، نیروگاه شهید منتظری و به تازگی نیروگاه اسلام آباد در زمینه استفاده از پساب در صنعت ورود پیدا کردند و اگر صنعت اصفهان زنده است. همه مصارف آب تولیدات و خطوطشان به زاینده رود باز نمی‌گردد برای مثال در پالایشگاه اصفهان، فاضلاب شاهین شهر در حد آب مقطر تصفیه می‌شود و این پالایشگاه ۲۵ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند.

آبرسانی پایدار به دهاقان و گلشن و ۱۳ روستا در قالب پویش "الف-ب، ایران"

وی همچنین به طرح‌های آبرسانی روستایی اصفهان در قالب پویش" الف- ب، ایران" اشاره کرد و افزود: طرح آبرسانی دهاقان، گلشن و ۱۳ روستا تا پایان اسفندماه سال جاری در این پویش به بهره برداری خواهد رسید، این طرح هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اصلاح شبکه‌های روستایی در طرح ۳۰۰/۱۰۰

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: پس از ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی استان، اصلاح شبکه‌های روستایی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت، از این رو در طرح ۳۰۰،۱۰۰ "سیصد-صد" ۳۰۰ کیلومتر شبکه انشعاب آب روستایی در ۱۰۰ روز اجرا می‌شود.

امینی یادآور شد: آب شرب برخی روستاهای استان در تابستان‌ها و بخشی از سال از طریق آبرسانی سیار تأمین می‌شود که با این طرح بخشی از روستاها به تأسیسات شهرهای نزدیک متصل خواهد شد و زمینه را برای تأمین آب پایدار و با کیفیت فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نشت‌یابی و پیمایش در حوزه شهری استان نشان داده که میزان آب بدون درآمد ۱۶.۱ درصد است، افزود: نشت و پرت آب در روستاها بالاست و یکی دیگر از اهداف ما در طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب کاهش پرت آب و آب بدون درآمد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب سبب شد که بخشی از هزینه‌های جاری دولت کم شود و پرسنل کاهش یابد که برخی به شرکت غیر دولتی منتقل شدند و برخی از افراد پست‌های خود را از دست دادند؛ این موضوع حواشی ایجاد کرد که اصل اهداف طرح را تحت‌الشعاع قرار داد.

امینی با اشاره به آبرسانی پایدار ۳۲ روستا در شش ماهه نخست امسال، گفت: تا پایان امسال این عدد به ۷۰ روستا خواهد رسید که در قالب طرح ۳۰۰۱۰۰ است.

توسعه شبکه فاضلاب در ۱۸ روستای اصفهان

وی با بیان اینکه یکپارچه سازی باعث تحول در آب و فاضلاب روستاها خواهد شد، گفت: طرح فاضلاب ۱۱ روستا در فلاورجان با همکاری ذوب آهن احداث می‌شود و این فاضلاب در ذوب آهن استفاده و مصرف آب این واحد صنعتی کمتر خواهد شد این در حالی است که در کل کشور حدود ۶۰ روستا داریم که شبکه فاضلاب دارند اما در استان اصفهان حدود ۱۸ روستا طرح شبکه فاضلاب اجرا می‌شود و برنامه ما این است که تعدادی از روستاهای اطراف صنایع استان را به این قراردادها ملحق کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب در سال جاری، افزود: در حوزه روستایی در شش ماه اول سال جاری، ۱۷۳ کیلومتر توسعه شبکه آب و ۶۹ کیلومتر اصلاح شبکه در استان انجام شد که به جز طرح ۳۰۰/۱۰۰ است و اگر این طرح‌ها با کمک ظرفیت دهیاری‌ها و بسیج سازندگی اجرا شود به بیش از ۳۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

امینی با بیان اینکه ۶۵ کیلومتر لوله گذاری فاضلاب روستایی و پنج کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۱۰ هزار و ۱۷۹ فقره انشعاب جدید به مشترکین اضافه شده و در بخش فاضلاب نیز ۹ هزار و ۱۱۸ فقره بوده است.

نگرانی برای تأمین شرب نداریم

وی با اشاره به اینکه توزیع آب استان برعهده شرکت آب منطقه‌ای است، گفت: بیشترین دغدغه و فشاری که تابستان امسال وارد کردیم در حوزه تأمین آب شرب بیش از چهار میلیون نفر مردم اصفهان و استان‌های همجوار بود که شش میلیون نفر می‌شود که از سد زاینده رود شرب و بهداشت این جمعیت تأمین می‌شود. تمام تاکید وزارت نیرو و استاندار اصفهان رعایت خط قرمز آب شرب ۲۰۰ میلیون متر مکعب" بود اما برای ماه‌های پیش رو با توجه به اینکه بارش‌ها در بالادست آغاز شده است و ما امید داریم اگر به همین نحو پیش برویم مشکلی را در حوزه تأمین آب شرب و بهداشت نداشته باشیم ولی مدیریت مصرف آب باید در تمام مقاطع سال رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه آزمایشگاه دوم آب و فاضلاب استان به زودی در محل چاه‌های فلمن به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌ها را در یک برنامه یک ساله تحت پوشش بالاترین استاندارد ارزیابی کیفیت آب قرار خواهیم داد و برنامه ایمنی و کنترل کیفی آب که تا امروز برای شهر اصفهان بود در همه استان اجرا می‌شود و بی شک مردم روستا تفاوت را خواهند دید که مشکلات در حوزه کیفی نیز با یکپارچه سازی رفع خواهد شد. چند روستا در نجف آباد، رحمت آباد، علی آباد و … که از آب چاه استفاده می‌کردند به تازگی به طرح آبرسانی اصفهان بزرگ وصل شده است و آب باکیفیت مصرف می‌کنند.

هیچ گونه فاضلاب خامی وارد سد زاینده رود نمی‌شود

امینی درباره ورود فاضلاب چادگان به سد زاینده رود، گفت: تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مربوط به استان همدان بود و هیچ گونه فاضلاب خامی از روستاها، شهر چادگان و فریدون‌شهر وارد سد زاینده رود نمی‌شود زیرا این مناطق سال‌ها است که چاه‌های جذبی دارند.

وی ادامه داد: اگر آبی از این شهرها و روستاها به زاینده رود وارد می‌شود، آب‌های سطحی است، از سوی دیگر تصفیه خانه بابا شیخعلی پیشرفته است و توان تصفیه دارد و حتی ریز آلاینده‌ها از نیز چک می‌شود؛ همچنین در تصفیه خانه آب اصفهان اوزون کلر استفاده می‌شود و نگرانی برای کیفیت آب وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از پیشرفته‌ترین تأسیسات فاضلاب در چادگان راه اندازی خواهد شد، گفت: این پروژه برای تکمیل به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کد خبر 454811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.