ورزش رزمی فیلیپین  یا "کالی یا آرنیس" چیست؟

ورزش رزمی کالی، آرنیس و اسکریمااین اسم ها سبک مختلف ورزش رزمی بومی کشور فیلیپین است.

به گزارش ایمنا، ورزش رزمی کالی، آرنیس و اسکریما اسم سبک‌های مختلف ورزش رزمی ملی کشور فیلیپین است. کالی از جنوب، آرنیس از شمال و اسکریما متعلق به مرکز کشور فیلیپین است. در کالی دوازده منطقه مبارزه و در اسکریما هشت یا نه و آرنیس هم دارای چهار تا شش منطقه مبارزه وجود دارد.

ورزش کالی به عنوان مادر هنرهای رزمی کشور فیلیپین شناخته می‌شود. کالی از جزیره‌ی مکتان در ایالت سیبو کشور فیلیپین شروع شد.شکل‌های مختلف سبک رزمی کالی در بازی‌های محلی و رقص‌های مردم کشور فیلیپین مشخص است.

زمان حمله اسپانیا به فیلیپین، لاپو لاپو قهرمان فیلیپینی با استفاده از هنر اسکریما، فریدیناند ماژلان اسپانیایی و سربازانش را شکست داد. زمانی که اسپانیایی‌ها مردم فیلیپین را شکست دادند، تمرین این هنر بومی را در کنار کلیه ورزش‌های رزمی دیگر ممنوع کردند و انجام هرنوع ورزش رزمی جرم به حساب میامد اما مردم فیلیپین به تمرین آن در زیر زمین و در حالت خفا ادامه دادند و آن را در رقصی به نام Sakuting با نقاب‌های مبدل، تظاهر و نمایش کردند.

در اسکریما و آرنیس، مبارزان بیشتر از میله یا چوب و در کالی، از تیغه یا شمشیر استفاده می‌شود.

مبارزان این هنر رزمی مبارزه با دستان خالی و استفاده از ضربات مشت، لگد و یا گلاویز شدن با حریف یا استفاده از چوب کوتاه و یک خنجر بلند با حریف خود به مبارزه می‌پردازند در مواردی هم از دو اسلحه به صورت همزمان که شامل یک شمشیر و یک خنجر می‌باشد، استفاده می‌کنند.

سلاح‌های قابل انعطاف همچون شلاق، طناب دندانه‌ای، سلاح‌های پرتابی مانند کمان و تفنگ بادی نیز از جمله سلاح‌هایی است که در انواع سبک‌های مبارزه در این ورزش استفاده می‌شوند.

در سبک آرنیس عمدتاً از میله‌هایی با جنس چوب یا نوع خاصی از بامبوی فیلیپینی به نام راتان به طول هفتاد سانتی متر و قطر دو سانتی متر استفاده می‌شود. البته طول این میله‌ها از سی تا ۲۲۰ سانتیمتر متغیر است.

در هنرهای رزمی فیلیپین استفاده از آرنج، زانو، لگدهای کوتاه و مشت در هنگام ایجاد فاصله بسیار نزدیک بین دو مبارز قانونی و آزاد است. ضربه با سر و شانه، ضربه با آرنج و زانو، گرفتن حریف و پرتاب او نیز آزاد است.

در این هنر رزمی در زمان ضربات دفاعی و هنگام حمله همه حرکات، مسیرها و زاویه‌های انتخابی مهم هستند. در این هنر رزمی فیلیپین استفاده مستقل از دست‌ها و یا دست‌ها و پاها همراه باهم و اجرای تکنیک‌ها، نیازمند تمرینات زیاد و کسب تجربه بسیار است.

کد خبر 454588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.