ترامپ دست به شورش خیابانی می‌زند؟

برخی از منابع نزدیک به رئیس جمهور آمریکا گفته‌اند که در صورت رد شکایات ترامپ، وی به جای قبول شکست، هوادارانش را به شورش خیابانی دعوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهور آمریکا از جو بایدن، رقیب دموکرات خود شکست خورد برخی نزدیکانش می‌گویند که وی قصد دارد در ایالت‌های مختلف کارزار خیابانی راه بیندازد و هم‌زمان شکایات خود را در دادگاه همچنان پیگیری کند.

نشریه آکسیوس روز گذشته گزارش داده است که رئیس جمهور آمریکا آگهی فوت کسانی را نشان داده که مدعی است در انتخابات ۲۰۲۰ به اسمشان رأی به صندوق انداخته شده است.

این نشریه ادامه می‌دهد که طبق داده‌ها و تحقیقات بسیار گسترده، ثابت شده که نشانی از تقلب در آرای پستی وجود ندارد؛ بنابراین ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات، مخصوصاً در رأی‌های پستی پایه و اساس مستند ندارد.

قاضی‌های فدرال ایالات متحده نیز آخرین تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای توقف شمارش آرا در جورجیا و پنسیلوانیا را رد کردند و توئیتر نیز ادعاهای وی درباره انتخابات را با برچسب منحرف کننده، سانسور کرد.

دونالد ترامپ در توئیتی که روز شنبه منتشر کرد ادعا کرد برنده انتخابات بوده و با حروف بزرگ نوشت: «من با اختلاف رای زیاد برنده این انتخابات هستم» بلافاصله؛ پس از آن و بعد از اعلام قطعی و رسمی نتایج انتخابات، جو بایدن نخستین نطق بزرگ تلویزیونی‌اش را انجام داد.

یکی از مشاوران کارزار انتخاباتی ترامپ در مصاحبه با آکسیوس گفته است که "گروه حامیان انتخاباتی رئیس جمهور در دور دوم قصد دارند به زودی پیامک‌هایی حاوی نشست‌های مرتب خبری، اخبار اقدام قانونی وی در این زمینه و البته مطالبی مانند نکات مهم گفت‌وگوها و دعوت از افراد مهم برای صحبت در تلویزیون" برای مردم ارسال کنند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است که کارزار ترامپ دنبال جذب بودجه برای پیگیری اقدام قانونی رئیس جمهور علیه فرایند رأی‌گیری کالج الکترال است. این کارزار تاکنون با فرستادن ایمیل‌هایی برای حامیانش از آنان خواسته برای پرداختن هزینه‌های دادگاه در ایالت‌هایی مانند آریزونا، پنسیلوانیا و جورجیا کمک مالی کنند.

ترامپ شب گذشته نیز در توییت‌هایی از پیگیری‌های حقوقی ستاد انتخاباتیش خبر داد. وی ابتدا در توییتی نوشت: "مشخص شدن حدود تخلف آرا حتی بیشتر از حد انتظار است. شمارش تعداد بسیار زیادی از آرا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گوش به زنگ باشید. "

ترامپ دقایقی بعد توییتی در مورد آرای اخذ شده در ایالت نوادا منتشر کرد و نوشت: نوادا منجلابی از آرای جعلی بوده است. مت شلاپ و آدام لاکسالت چیزهایی پیدا کرده‌اند که وقتی علنی شوند کاملاً شوک‌آور خواهند بود.

وی در آخرین توئیت خود نیز از بررسی‌های تیم حقوقی‌اش در ایالت پنسیلوانیا گزارش داد و گفت: ویسکانسین بسیار خوب به نظر می‌رسد. بررسی از نظر آماری به کمی وقت نیاز دارد و به زودی اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس مطبوعاتی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه انتخابات هنوز تمام نشده است، گفت که "فرایند شمارش صحیح آرا تازه آغاز شده است. ما برای احقاق حق تمام مردم آمریکا مبارزه می‌کنیم. "

وی در ادامه گفت که تنها یک حزب در آمریکا با تأیید هویت رأی دهندگان و تأیید امضا و سایر شاخص‌های هویتی رأی دهندگان مخالف است و تلاش می‌کند ناظران را از اتاق شمارش آرا خارج نگاه دارد و آن حزب دموکرات است.

سخنگوی کاخ سفید در پایانبه این نکته اشاره کرد که تیم ستاد انتخاباتی ترامپ تنها خواستار اوج شفافیت است.

سناتور میچ مک کانل از حزب جمهوریخواه و رئیس اکثریت مجلس سنا در صحن مجلس از گفتن تبریک به بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب خودداری کرد و گفت که هنوز نتایج قطعی هیچ ایالتی اعلام نشده است و ترامپ می‌تواند به شمارش آرا اعتراض کند.

اما در کنار همه این حمایت‌ها، بسیاری معتقدند که بدنه حزب جمهوری خواه در برابر اعتراضات ترامپ سکوت کرده و گویی شکست وی در انتخابات را پذیرفته است که از نمونه‌های آن می‌توان به حمایت جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و همینطور سناتور میت رامنی از بایدن اشاره کرد؛ البته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ نیز در نشستی از تأیید سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی وجود تقلب در انتخابات خودداری کرد.

شاید همین حمایت نکردن هم حزبی‌های ترامپ باعث شده است که وی از پشتیبانی دوستانش ناامید شده و به سمت تحریک هوادارانش برای شورش خیابانی برود؛ البته این اولین باری نیست که برای پیشبرد اهداف خود دست به برپایی شورش خیابانی زده است و در ماهای گذشته نیز برای اعتراض به اعمال قرنطینه به دلیل شیوع بیماری کرونا در برخی ایالات‌ها، هوادارانش را به شورش علیه فرمانداران این ایالات فراخواند.

فارغ از اینکه ترامپ نتیجه را بپذیرد یا خیر، قوانین پیچیده ایالات متحده، وی را مجبور می‌کند که در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ که روز ادای سوگند جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید است، کاخ سفید را ترک کند و سوال اساسی این است که این روند به صورت مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد یا رئیس جمهور آمریکا با ایجاد شورش، ایالات متحده را با چالش جدیدی روبرو خواهد کرد؟

کد خبر 454505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.