همه چیز در مورد واکسن کرونای شرکت فایزر/ کدام کشورها واکسن تولید کرده‌اند؟ 

شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا در تلاش هستند واکسن موثری برای مقابله با ویروس کرونا تولید کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همانطور که مشخص است واکسن‌ها باید سه مرحله آزمایش بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارند تا به مرحله تولید انبوه برسند. معمولاً مراحل تولید یک واکسن بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد، سریع‌ترین واکسنی که تاکنون تولید شده برای بیماری اوریون بوده که روند تولید آن چهار سال طول کشیده است. حتی پس از تأیید شدن واکسن هر بیماری، مراحل توزیع، قیمت گذاری و اولویت بندی آن نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. با توجه به اینکه ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال گسترش است، شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا در تلاش هستند این مراحل را سریع‌تر به پایان برسانند. در ادامه به بررسی واکسن‌های مورد آزمایش چندین شرکت مختلف برای مقابله با ویروس کرونا می‌پردازیم:

واکسن شرکت Novavax

واکسن شرکت Novavax که NVX-CoV2373 نام دارد، در تاریخ ۲۴ سپتامبر سال جاری مرحله سوم از آزمایشات بالینی خود را در انگلستان روی ۱۰ هزار داوطلب آغاز کرد. ۴۰۰ نفر از داوطلبان نیز واکسن آنفلوآنزا را به همراه این واکسن دریافت کردند تا میزان ایمنی ایجاد شده از هر دو واکسن ارزیابی شود. واکسن شرکت Novavax پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا را با نانوذراتی که دارای شکل خاص بودند، ترکیب می‌کند. این ترکیب سلول‌های سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و به فرد تزریق می‌شود تا در برابر ویروس کووید -۱۹ ایمن شود. تأثیرگذاری این واکسن در مرحله اولیه آزمایشات بالینی مورد تأیید قرار گرفته و نتیجه آن در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده است.

واکسن شرکت Moderna Therapeutics

واکسن شرکت Moderna Therapeutics با عنوان mRNA-1273 از طریق تزریق بخش‌هایی از مواد ژنتیکی ویروس به نام mRNA به سلول‌های انسانی تولید شده است. پس از تزریق این واکسن، پروتئین‌های ویروسی در بدن ایجاد می‌شود که بسیار شبیه به پروتئین‌های ویروس کرونا هستند، بنابراین سیستم ایمنی بدن برای تشخیص این ویروس آماده‌سازی می‌شود. این واکسن باید دو مرتبه و به فاصله چهار هفته دریافت شود تا فرد در برابر ابتلای بیماری کرونا ایمن شود. شرکت Moderna Therapeutics در تاریخ ۲۷ جولای اعلام کرد که فاز سوم آزمایشات بالینی واکسن خود را آغاز کرده است. نتایج اولیه مرحله اول آزمایشات نشان می‌دهد که بدن افراد با دریافت این واکسن پادتن‌های ویروس کرونا را تولید کرده است و سلول‌های T نسبت به واکسن واکنش نشان داده‌اند. شرکت سازنده این واکسن اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۱ به بعد سالانه ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن را تولید خواهد کرد.

واکسن شرکت Sinovac

برای تولید واکسن شرکت Sinovac که CoronaVac نام دارد، از ویروس غیرفعال شده کرونا استفاده شده است. هرچند ویروس غیرفعال شده نمی‌تواند باعث بروز بیماری شود، اما قادر است واکنش سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. شرکت سازنده این واکسن در تاریخ سوم جولای مجوز شروع مرحله سوم را دریافت کرد. در حال حاضر نیز نتایج به دست آمده در مرحله دوم در حال بررسی است. نتایج اولیه آزمایش این واکسن روی میمون‌ها نشان داده است که CoronaVac باعث تولید پادتن‌هایی می‌شود که قابلیت نابودسازی ۱۰ گونه از ویروس کووید -۱۹ را دارد. نتایج به دست آمده در فاز دوم نیز نشان داد که این واکسن بدون بروز هیچ عوارض جانبی خاصی باعث تولید آنتی بادی در بدن افراد می‌شود. در مرحله سوم آزمایش بالینی این واکسن نیز تقریباً ۹ هزار فرد مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

واکسن شرکت فایزر (Pfizer)

واکسن شرکت فایزر (Pfizer) که BNT162b2 نام دارد، از نوع mRNA است. نتایج فاز اول و دوم آزمایشات نشان می‌دهد که این واکسن باعث تولید پادتن و تحریک سلول‌های T نسبت به ویروس کووید -۱۹ می‌شود. نتایج اولیه مرحله سوم آزمایش بالینی نیز نشان می‌دهد که این واکسن در نود درصد موارد مانع ابتلای افراد به بیماری کرونا شده است. داوطلبان این آزمایش که بیش از ۴۳ هزار نفر از ۶ کشور جهان بودند، دو دوز از واکسن را دریافت کردند. پس از گذشت ۲۸ روز، بیش از ۹۰ درصد آن‌ها در برابر ویروس ایمن شدند. تنها ۹۴ نفر از شرکت کنندگان این آزمایش بیمار شدند، البته این افراد به هیچ نوع عارضه جانبی جدی مبتلا نشدند. شرکت فایزر قصد دارد درخواست صدور مجوز اضطراری کند تا هر چه سریع‌تر از این واکسن استفاده شود. بر اساس برآوردهای انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۰، پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۳ میلیارد دوز از واکسن شرکت Pfizer در تمام دنیا عرضه خواهد شد.

انتشار خبر موفقیت تولید این واکسن، شاخص معادلات جهانی نفت و بورس را تحت تأثیر قرار داده است. این شرکت که در آمریکا و بلژیک فعالیت دارد، قول داده است که ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را در صورت تأیید تولید کند. یورونیوز و دویچه وله از کمپانی داروسازی آلمانی بایانتک" در کنار شرکت فایزر نام برده‌اند. بنابر اعلام این دو شرکت داروسازی، میزان کارایی این واکسن با مقایسه تعداد مبتلایان در گروه کنترل با شمار افرادی که پس از تزریق واکسن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند به دست آمده است. در بیانیه مدیرعامل شرکت فایزر درباره واکسن تولیدی آمده است: "ما باور داریم که با گذشت بیش از هشت ماه از آغاز بدترین همه گیری جهانی در بیش از یک قرن اخیر، اکنون گامی مهم برای جهان با هدف مبارزه با بیماری "کووید ۱۹" برداشته شده است."

ترجمه از: پگاه بهادران باغبادرانی، مترجم ایمنا

کد خبر 454479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.