توجه ویژه به ۱۱ محله حاشیه‌ای خرم‌آباد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد به۱۱ محله حاشیه‌نشین این شهر با مساحت تقریبی ۲۱۹ هکتار خبر داد.

زهرا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از معضلات و مشکلات شهرها مطرح بوده و پیامد توسعه ناهمسو و بدقواره شهری است، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان پا را فراتر گذاشته و حاشیه‌نشینی را «بیماری خاموش» یا «بیماری نهفته» شهرها و برخی هم از آن به عنوان «آپاندیس شهری» یاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اغلب سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها شکل می‌گیرند، افزود: حاشیه نشینی در واقع سکونت بخشی از شهروندان در نقاطی از شهر است که مورد غفلت واقع شده و کیفیت و شرایط زندگی در آن به شدت پایین آمده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه حاشیه‌نشینی مانند سایر پدیده‌های اجتماعی علل و عوامل مختلفی داشته و تک عاملی نیست بلکه به چند عامل وابسته است، تصریح کرد: حاشیه‌نشینان افرادی کم درآمد هستند که از روستاها به شهر مراجعه کرده‌اند اما برای سکونت در بافت مرکزی شهر استطاعت مالی ندارند.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل گسترش حاشیه‌نشینی، مهاجرت افراد کم درآمد از روستاها به شهر و به امید دسترسی به فرصت‌های شغلی، کسب درآمد بیشتر و دسترسی به تسهیلات و امکانات شهری است، ادامه داد: تبعیض‌های اجتماعی و فرهنگی، افزایش شکاف طبقاتی، فقر مادی، بیکاری و افزایش جمعیت نیز از عوامل پدیدآورنده حاشیه‌نشینی است.

نظری با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری خرم‌آباد در راستای توجه به این مناطق، افزود: سعی شده با برقراری ارتباط نزدیک و برگزاری جلسات متعدد در مناطق حاشیه‌نشین میان مدیریت شهری و مراکز تسهیلگری، گروه‌های محلی، انجمن‌های مردم‌نهاد و گروه‌های کارآفرینی و نیز اجرای برنامه برای این مناطق با همکاری اداره راه و شهرسازی با هدف کاهش فاصله فرهنگی و اقتصادی بین مرکز و حاشیه شهر، به توسعه مناطق حاشیه‌نشین کمک شود.

وی با بیان اینکه همه ارگان‌ها وظیفه دارند بودجه‌ای خاص را به مناطق حاشیه‌ای اختصاص دهند، گفت: مجموعه مدیریت شهری خدماتی چون آسفالت معابر و شبکه‌های دفع آب‌های سطحی در مناطق پاچنار، جهانگیر آباد، ماسور، فلک الدین، پشته حسین آباد را اجرا کرده و برخی طرح‌ها نیز در این مناطق در دست اجراست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به توسعه مراکز فرهنگی و تفرجگاهی در مناطق حاشیه‌ای شهر، راه‌اندازی سرای محله در منطقه گل سفید که مرکز توسعه محلی است، توسعه کتابخانه و سراهای محله در ماسور، کرگانه، دره گرم و احداث فضاهای سبز محله‌ای در فلک الدین، محله ماسور، پشته حسین آباد ساحلی دره گرم را از جمله این اقدامات دانست.

وی از توجه ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد به ۱۱ محله حاشیه‌نشین این شهر با مساحت تقریبی ۲۱۹ هکتار خبر داد و افزود: همواره سعی شده در توزیع امکانات شهری توازن و عدالت رعایت شود و حتی توجه بیشتری به مناطق حاشیه‌ای داشته‌ایم.

نظری به مهمترین برنامه در دست اقدام حوزه بازآفرینی شهری با مشارکت یک بانک خصوصی و اداره راه و شهرسازی و استانداری اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم شش هکتار از املاک منطقه علی آباد را با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و سرمایه گذاری یک بانک خصوصی تملک و بازآفرینی کنیم تا بافت ناکارآمد این محله که یکی از محلات بسیار قدیمی و کمتر توسعه یافته خرم آباد و همچنین پیشانی و ورودی شهر است به یک بافت کارآمد تبدیل شود.

کد خبر 454274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.