کرونا ویروس باعث پیری مغز می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا بر مغز انسان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مغز افراد تقریبا ۱۰ سال پیرتر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری کرونا بر عملکرد مغز افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند و از ۸۴ هزار فرد بهبود یافته از بیماری کرونا یا افراد مشکوک به کرونا آزمون‌های شناختی گرفتند. این آزمون‌ها شامل سوالاتی برای اندازه‌گیری توانایی حل مسئله، حافظه کاری، توجه انتخابی و پردازش عاطفی می‌شد.

محققان با بررسی نتایج آزمون‌ها به این نتیجه رسیدند که افراد بهبود یافته از بیماری کرونا در آزمایش‌های شناختی مغز بد عمل کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که شدت بیماری کرونا، ارتباط مستقیمی با کاهش عملکرد شناختی مغز افراد دارد. کسانی که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری بودند و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کردند، نمره متوسطی در آزمون‌های شناختی گرفتند که نشان می‌داد مغز آن‌ها ۱۰ سال پیرتر شده است.

به گفته محققان حتی افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کردند نیز ممکن است با مشکلات شناختی مغز مزمن رو به رو شوند. نتایج این مطالعه با موضوع مه مغزی که بسیاری از بهبود یافتگان بیماری کرونا حتی پس از گذشت چندین ماه به آن مبتلا بودند، مطابقت دارد. این افراد اعلام کردند که نمی‌توانستند بر کاری که انجام می‌دهند یا کاری که قبلاً انجام می‌دادند، تمرکز کنند.

لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا تأثیرات بلند مدت بیماری کرونا مشخص شود. یکی از مشکلات مهم مطالعه جدید این است که عملکرد شناختی افراد را پیش از ابتلاء به بیماری کرونا ارزیابی نکرده است.

کد خبر 453575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.