نقش گوش در حفظ تعادل افراد چیست؟

تعادل انسان تحت تأثیر سه عامل مهم قرار دارد؛ حس بینایی، مخچه و قسمت تعادلی گوش، وظیفه برقراری تعادل را در افراد برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حس شنوایی زودتر از سایر حواس به وجود می‌آید و آخرین حسی است که از کار می‌افتد؛ از این رو توجه به سلامت حس شنوایی از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه شنوایی سنجی در بدو تولد انجام می‌شود و ضرورت دارد تا دوران سالمندی حداقل سالی یکبار انجام بشود. اگر مشکلات شنوایی در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و روند درمانی انجام شود، امید بهبودی شنوایی بسیار بالاست، با پیشرفت علم تحولات اساسی در ظاهر سمعک‌ها رخ داده و استفاده از آن برای افراد راحت‌تر از گذشته شده است. در همین خصوص با غزال شکوهی فر، کارشناس ارشد شنوایی شناسی گفت و گویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

از چه زمان سنجش شنوایی را شروع کنیم؟

در دنیای امروزی از بدو تولد وضعیت شنوایی نوزاد در بیمارستان سنجش و بررسی می‌شود. این سنجش در سه مرحله است که مرحله نخست بدو تولد، مرحله دوم یک ماهگی و سومین مرحله، سه ماهگی است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان درمان مشکلات شنوایی قبل از ۶ ماهگی است، زیرا این دوران طلایی باعث می‌شود گفتار و زبان نوزاد حفظ شود.

سنجش شنوایی در بزرگسالی چگونه است؟

بزرگسالان حداقل باید سالی یک مرتبه برای سنجش شنوایی خود به کلینیک‌های شنوایی سنجی مراجعه کنند. در این کلینک ها به وسیله دستگاه مرسوم ادیومتر تست شنوایی انجام شده و در صورت شناسایی مشکل در گوش، گام‌های درمانی آغاز می‌شود.

نقش گوش در حفظ تعادل افراد چیست؟

تعادل انسان تحت تأثیر سه عامل مهم قرار دارد؛ حس بینایی، مخچه و قسمت تعادلی گوش، وظیفه برقراری تعادل را درافراد برعهده دارند. زمانی که فردی دچار سرگیجه می‌شود تعادل او تا حدی بر هم می‌خورد. در بسیاری مواقع منشأ بروز سرگیجه مربوط به مشکلات گوش است. در اکثر اوقات وقتی فرد با علامت سرگیجه به کلینیک شنوایی مراجعه می‌کند، علت آن با انجام تست‌ها مشخص شده و درمان صورت می‌گیرد که بیش از ٨٠ درصد درمان‌ها موفقیت آمیز بوده و فرد را از سرگیجه نجات می‌دهد. علامت سرگیجه در بیماری‌های مربوط به گوش مانند بیماری منیر، سرگیجه وضعیتی خوش خیم، تومور آکوستیک و التهاب عصبی تعادلی بروز می‌کند. زمانی که بیمار به کلینیک شنوایی مراجعه می‌کند، با انجام تست سرگیجه منشأ بیماری مشخص شده و سپس اقدامات درمانی می‌شود.

علت اصلی وزوز گوش چیست؟

روند درمان وزوز گوش در حیطه توانبخشی انجاممی‌شود. وزوز گوش، حالتی است که صدای سوت و زنگ در گوش فرد احساس می‌شود و آرامش را از او سلب می‌کند. این مشکل در زمان خواب و محیط‌های ساکت فرد را بیشتر آزار می‌دهد. برای رفع این مشکل افراد باید به کلینیک شنوایی مراجعه کنند تا علت وزوز مشخص شود. در بسیاری از مواقع علت این مشکل کم شنوایی است که با تجویز سمعک برطرف می‌شود. غیر از سمعک روش‌هایی مانند صوت درمانی، مدیتیشن و روش‌های روان شناختی بسته به نوع مشکل می‌تواند وزوز گوش را برطرف کند.

مزیت نسل جدید سمعک‌ها چیست؟

نسل قدیم سمعک‌ها سایز بزرگی داشت و صدای سوت سمعک برای اطرافیان و خود فرد آزار دهنده بود، اما با پیشرفت علم سمعک‌های نوین تولید شد که علاوه بر داشتن کانال‌های مناسب پردازش صدا، سایز کوچکی دارند. از این رو فرد ترغیب بیشتری برای استفاده از سمعک پیدا می‌کند. سایز سمعک‌های نوین به اندازه یک بند انگشت است. امروزه استفاده از سمعک بیش از ٩٠ درصد مشکلات شنوایی را برطرف می‌کند و لذت شیرین شنیدن را به فرد هدیه می‌دهد. بنابراین در جامعه نباید بین استفاده از عینک و سمعک تفاوتی وجود داشته باشد.

کد خبر 453391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    4 1
    درود بر خانم شکوهی ،سپاسگزارم.مثل همیشه موفق باشید. استفاده کردم.