مشارکت بیش از ۱۵ هزار خانوار لاهیجانی در طرح تفکیک زباله

معاون خدمات شهری شهردار لاهیجان گفت: در حال حاضر تفکیک زباله از مبدا در این شهر توسط نیروهای شهرداری انجام می‌شود و بیش از ۱۵ خانوار تحت پوشش این طرح هستند.

امین رشیدی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری لاهیجان کار تفکیک زباله از مبدا را از سال ۱۳۸۸ توسط نیروهای واحد خدمات شهری آغاز کرد و با ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندان در این زمینه بسیار موفق بود، اما به دلیل مشکلات مالی شهرداری مدتی این اقدامات کمرنگ شد تا اینکه در اواسط دهه ۹۰ شهرداری با شرکت بخش خصوصی کار تفکیک را از سر گرفت، اما این شرکت عملکرد ناموفق داشت و کار متوقف شد.

وی افزود: شهرداری در سال گذشته دوباره با یک شرکت بخش خصوصی قرارداد همکاری امضا کرد و حدود دو هزار خانوار را تحت پوشش تفکیک زباله از مبدا قرار داد، اما این شرکت هم در اجرای طرح موفق نبود.

معاون خدمات شهری شهردار لاهیجان عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری با هفت نیرو، یک خودرو و کارگاهی که در اختیار دارد هر هفته کار تفکیک زباله را در این شهر انجام می‌دهد و در این راستا حدود ۱۵ هزار خانوار را تحت پوشش طرح تفکیک زباله قرار داده است.

رشیدی‌نژاد اضافه کرد: شهرداری در سال گذشته در خصوص تفکیک زباله در مدارس و نانوایی‌ها با برگزاری کلاس‌های آموزشی، ساک‌های پارچه‌ای و همچنین کیسه‌های جمع آوری زباله خشک مخصوص خودرو را در بین شهروندان توزیع کرده است.

وی ادامه داد: در لاهیجان روزانه یکصد تا ۱۲۰ تن زباله تولید می‌شود و در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از این زباله توسط شهرداری تفکیک و پسماند تر در محل دفن زباله در روستای تموشل این شهرستان دفن می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار لاهیجان تصریح کرد: وجود وانت‌بارهای دورهگرد جمع آوری پسماند یکی از مشکلات اصلی شهرداری‌ها در طرح تفکیک زباله است. علیرغم اینکه در حوزه مدیریت پسماند، ضابط قضائی وجود دارد اما در این زمینه جریمه‌های بسیار کمی برای متخلفین در نظر گرفته شده است که عاملی بازدارنده نیست.

رشیدی‌نژاد تاکید کرد: تا زمانی که عواملی بازدارنده برای جمع‌آوری کارگاه‌های غیرمجاز و وانت‌بارهای دوره‌گرد جمع‌آوری پسماند وجود نداشته باشد، شهرداری‌ها در کار تفکیک زباله از مبدا به هیچ عنوان موفق نخواهند شد.

به گزارش ایمنا، لاهیجان حدود یکصد هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان واقع شده است.

کد خبر 453066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.