تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک n۹۵ در اصفهان/با ادعای داروی کرونا کاسبی می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کذب بودن دستیابی برخی به داروی درمان کرونا، گفت: با راه‌اندازی ۱۵ شرکت تولید ماسک در استان به ۲۰۰ هزار ماسک در روز رسیده است، همچنین سامانه دارویاب با تحت پوشش قرار دادن ۹۰۰ داروخانه به زودی دراستان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل اصلانی پیش از ظهر یکشنبه (۱۱ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص دارو و تجهیزات حفاظتی در دوران کرونا ویروس، اظهار کرد: از روز ۳۰ بهمن سال گذشته که با تشخیص اولیه بیماری کرونا در استان قم وارد فاز جدیدی در کشور شدیم و روز دوم اسفندماه اولین جلسه را با حضور استاندار در دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم داشتیم و تنها سه شرکت تولید ماسک سه لایه جراحی در استان اصفهان وجود داشت که تولید روزانه این شرکت‌ها ۶۰ هزار ماسک بود و امروز این رقم به شش میلیون ماسک رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون ماسک ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور را تأمین می‌کنیم، افزود: طی شش ماه نخست امسال ماه مسئولیت تولید ماسک ۲۵ دانشگاه علوم پزشکی در کشور بر عهده معاونت غذا و داوری اصفهان بود و تعداد سه شرکت تولیدکننده به ۵۱ مورد رسیدند که استان‌های کرمانشاه، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان جز این استان‌ها بوده است.

افزایش شرکت‌های تولیدکننده ماسک در اصفهان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید ماسک با کیفیت برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اکنون نیاز ۳۸ بیمارستان، مرکز درمانی، دانشگاه‌ها، شبکه‌های بهداشت و معاونت‌ها و مرا کز درمانی به صورت متمرکز در استان اصفهان تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: در حوزه تولید ماسک سوپاپ دار باید توجه داشت که این نوع ماسک برای صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موقع بازدم کل محتویات ریه بیرون ریخته می‌شود و این نوع ماسک نباید برای بیماران و کادر درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود.

معاون غذا و داروی استان اصفهان، گفت: روزانه ۲۰۰ هزار ماسک n۹۵ در اصفهان تولید می‌شود و روزهای اول اسفند ماه سال گذشته شرکت تولیدی در استان اصفهان برای ماسک n۹۵ نداشتیم و در اسفند تنها تعداد دو هزار عدد از این ماسک را تولید کردیم و در حال حاضر با راه‌اندازی ۱۵ شرکت روزانه ۲۰۰ هزار عدد از این ماسک تولید می‌شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز این نوع ماسک نیمی از کشور در استان اصفهان تولید می‌شود که از استانداردهای خوبی برخوردار است، همچنین قیمت ماسک سه لایه جراحی در حال حاضر با قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده و در داروخانه‌ها موجود است، باید توجه داشت که تأمین و تولید این ماسک با وزارت صمت است و قیمت گذاری توسط این سازمان انجام می‌شود و در روزهای نخست شیوع کرونا چاره‌ای جز تولید ماسک پارچه‌ای نداشتیم، در فروردین حدود ۲۰۰ هزار ماسک پارچه‌ای به صورت روزانه تولید شد.

اصلانی تصریح کرد: امروز ماسک جراحی سه لایه به اندازه کافی وجود دارد و تولید روزانه در ایام عید به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه رسید و اکنون انواع ماسک در داروخانه‌ها برای استفاده عموم مردم در معرض فروش قرار دارد.

فروش ماسک بیش از ۱,۳۰۰ تومان تخلف است

معاون غذا و داروی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: نظارت بر تولید و توزیع ماسک نیز در دستور کار است در این زمینه به عنوان مطالبه‌گر جدی در کنار سازمان صمت هستیم و برای تولید ماسک نیز تیم سه نفره با حضور نماینده صمت و سازمان غذا و دارو و قاضی سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده که بر این امر به شدت نظارت دارند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر توزیع ماسک در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست، گفت: فقط نظارت بر توزیع ماسک در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی بر عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است، توزیع ماسک در سایر مکان‌ها مورد تأئید ما نیست.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز قیمت ماسک در اصفهان تا ۱۵ هزار تومان نیز افزایش یافت، اضافه کرد: اکنون تهیه ماسک بیش از ۱,۳۰۰ تومان تخلف است و باید متخلفان به مراکز قضائی معرفی شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تولید مواد ضدعفونی کننده در اصفهان، اظهار کرد: روزهای اول اسفندماه سال گذشته مصرف مواد ضد عفونی کننده بسیار افزایش پیدا کرد و توانستیم در این زمینه به ثبات برسیم و هفته چهارم اسفندماه با توجه به تقاضای مردم تولید مواد ضد عفونی را در اولویت داشتیم و در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین این مواد نداریم، حتی از اردیبهشت ماه اعلام کردیم که توان صادرات مواد ضدعفونی کننده را نیز داریم.

وی با تاکید بر اینکه مردم در خصوص عرضه اقدام بهداشتی در صورت مشاهده هرگونه تخلفی می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند، تصریح کرد: از این طریق شهروندان می‌توانند تخلفات را به ما گزارش دهند و کارشناسان جوابگوی سوالات مردم هستند.

۶۰۰ واحد صنفی تجهیزات پزشکی در اصفهان تحت پوشش علوم پزشکی نیستند

وی با بیان اینکه ۶۰۰ واحد صنفی تجهیزات پزشکی در اصفهان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیستند، افزود: این تعداد واحد صنفی تجهیزات پزشکی در استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نبوده و این اصناف در روزهای اول شیوع کرونا پاسخگوی مردم نبودند و انبارهایشان را نیز بسته بودند و تنها داروخانه‌ها به طور تمام وقت جوابگوی شهروندان بودند.

اصلانی در خصوص مواد ضدعفونی کننده بی نام و نشان در بازار، گفت: در این زمینه نگرانی ما متانول بود که عوارضی از جمله نابینایی و مرگ داشت که البته در استان اصفهان وضعیت مناسبت‌تری را نسبت به دیگر استان‌ها داشتیم اما در استان‌های فارس و خوزستان طی مدتی تعداد مرگ ومیر ناشی از مصرف متانول بیشتر از کرونا بود و در اصفهان تلفات کمتری داشتیم.

وی افزود: در مجموع به ۳۸ شرکت در استان اصفهان در بحران شیوع کرونا مجوز تولید مواد ضدعفونی کننده داده شد که تعدادی از آنها کار خود را پایان داده و با تعدادی نیز در حال ادامه همکاری هستیم،

سامانه دارویاب اقلام دارویی ۹۰۰ داروخانه را اطلاع‌رسانی می‌کند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «دارویاب» در اصفهان، اظهار کرد: در این زمینه ۹۰۰ داروخانه را تحت پوشش قرار داده‌ایم و بعد از برگزاری دوره آموزشی برای پزشکان این سامانه فعال می‌شود تا شاهد کاهش مراجعه کننده‌ها به داروخانه‌ها باشیم.

وی در خصوص توزیع اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در اصفهان، تاکید کرد: به نسبت جمعیت مجوز داروخانه در هر شهر صادر می‌شود، در کل کشور ۱۲ هزار داروخانه وجود دارد و در شهر اصفهان ۴۲۰ باب داروخانه داریم که در استان اصفهان این آمار ۹۸۰ باب به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بید گل است که ۵۰ داروخانه به صورت شبانه روزی فعالیت دارند.

اصلانی با اشاره به اینکه در استان اصفهان تعداد انگشت شماری داروخانه در استان اصفهان در وضعیت ضعیف قرار دارند، اظهار کرد: هر هفته در کمیسیون ماده ۲۰ وضعیت این داروخانه را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره کمبودهای دارویی در استان اصفهان، گفت: در حال حاضر ۱۱ قلم دارو که وارداتی است که در داروخانه‌ها موجود نیست و این ۱۱ قلم داروی نایاب است و ۱۴ قلم دارو نیز کمیاب است. برای جبران کمبود ۱۱ قلم داروی نایاب همه ۹۰۰ داروخانه استان را رصد می‌کنیم تا بتوانیم این دارو را تهیه و در اختیار بیماران قرار دهیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: در زمینه کمبود دارویی در استان اصفهان به شرایط کشور رسیده‌ایم و این در حالی است که در نوروز ۹۸ در کشور ۲۰ قلم دارو کمبود داشتیم و در استان اصفهان تنها پنج قلم دارو کمبود بوده است.

کمبود انسولین در اصفهان نداریم

اصلانی در خصوص داروهای انسولین در کشور، گفت: سه شرکت در کشور در زمینه تولیدات این دارد فعالیت دارند که مصرف داخلی ندارد، نوومیکس، گلارژین و نورورپیت مورد نیاز در کشور است که در حال حاضر در استان اصفهان در این زمینه هیچ کمبودی نداریم و در انبارها برای مثال چهار هزار جعبه پنج تایی نوومیکس وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که در اصفهان کارخانه‌ای ساختیم برای تولید داروی انسولین که سازمان غذا و دارو در ابتدا مجوز فعالیت نداد اما با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بود اسفند سال گذشته این شرکت آغاز به کار کند که به دلیل کرونا امکانپذیر نبود و در حال حاضر نیز بر سر قیمت دستگاه‌ها با این شرکت به مشکل برخورده‌ایم، اما تا دو هفته گذشته هم پیگیر مسائل گمرکی این موضوع بودیم.

وی با بیان اینکه قیمت قلم انسولین در اصفهان ۳۵ هزار تومان است، ادامه داد: در این زمینه ۹۰ درصد هزینه را بیمه پرداخت می‌کند و با تخفیف بیمار سه هزار و ۵۰۰ تومان می‌پردازد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از آبان سال گذشته مشکل کمبود انسولین نوومیکس را داشتیم و تصمیم گرفتیم سهمیه بندی داشته باشیم، افزود: این مشکل به وجود آمده نیز به علت این بود که سهمیه کاشان را از قم تأمین نکرده بودند و ما مجبور شدیم سهمیه کاشان را نیز بدهیم که البته این مشکل در حال حاضر برطرف شده است.

اصلانی درباره تولید کیت تشخیص سریع کرونا و استان اصفهان، گفت: در این خصوص جلساتی برگزار شده و تا پایان هفته جاری بر روی آن تحقیقات لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث داروهای بیماران کرونایی خوشبختانه تولیدات داخلی با فعالیت سه شرکت را داشتیم، اضافه کرد: تفاهم نامه‌ای هم با معاونت درمان داریم و بر مبنای سهمیه و با توجه به تعداد بیماران در بیمارستان‌ها و اعلام معاونت درمان توزیع دارو در داروخانه‌های بیمارستانی صورت می‌گیرد که اکنون وضعیت به ثبات رسیده و به مرحله صادرات دارویی هم رسیدیم.

به نام داروی کرونا کاسبی می‌شود

اصلانی با اشاره به ادعای بیش از ۲۰ مورد تولید داروی کرونا در اصفهان در شرایط کنونی، اظهار کرد: ادعای این داروها برای از بین بردن ویروس کرونا بوده و تاکنون هیچیک از این داروها مورد تأئید ستاد علمی کرونای کشور نبوده است.

معاون غذا و داروی استان اصفهان گفت: همه موارد ادعا شده را به تهران ارسال کردیم و تولید کنندگان داروها با عنوان داروی کرونا فروش‌های زیادی داشتند و به نوعی در این وضعیت اپیدمی کاسبی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص واکسن و داروی آنفلوانزا افزود: داروی آنفلوانزا در داروخانه‌های اصفهان توزیع نشده همچنین ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد و به استان اصفهان ۷۵ هزار دوز واکسن سهمیه رسید که از این مقدار ۱۹ هزار دوز در بین کادر درمان و پزشکان بیماران کرونایی و ۲۰ هزار برای مادران باردار و تعدادی برای گروه‌های پرخطر و بیماران هموفیلی و پنج هزار و ۶۰۰ دوز برای افراد تحت پوشش بهزیستی و یک هزار و ۵۰۰ دوز هم برای زندانیان توزیع شد.

معاون غذا و داروی استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود و کمتر از سه درصد نیاز دارویی را از کشورهای اروپایی و هند وارد می‌کنیم.

اصلانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی از نظر تولید دارو وضعیت مناسبی داریم و با داشتن قابلیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه داروسازی تولید دارو و عرضه آن به بازار در کوتاه‌ترین مدت زمان صورت می‌گیرد.

کد خبر 452989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.