تقدیر از نمایندگان سینمای ایران در بزرگ‌ترین جشنواره فیلم آسیا

سینمای ایران رقابت در بیست‌وپنجمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان» را با کسب ۳ جایزه به پایان رساند.

به گزارش ایمنا، بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان که پیش‌تر به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود، از ۳۰ مهر تا ۹ آبان محدود اما به صورت حضوری در کره‌جنوبی برگزار شد.

ماحصل رقابت هشت نماینده سینمای ایران در این جشنواره، سه جایزه بود. مردن در آب مطهر ساخته نوید محمودی محصول مشترک ایران و افغانستان و کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی که در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا رقابت می‌کردند، جایزه کیم جی سوک جشنواره بوسان را به خانه آوردند.

فیلم مردن در آب مطهر به کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید و جمشید محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند. در کشتارگاه به کارگردانی عباس امینی، تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و بازی مانی حقیقی، امیرحسین فتحی، باران کوثری، حسن پورشیرازی و حامد علیپور نیز روایتی متفاوت از مشکلات اجتماعی موجود در کشور ارائه می‌شود. این فیلم در نخستین حضور بین‌المللی خود در جشنواره بوسان نمایش داده شده بود.

جایزه کیم جی سوک به یاد برنامه‌ریز فقید این جشنواره نامگذاری شده است و هر ساله با هدف کشف و تشویق فیلم‌های آسیایی به دو فیلم از ۱۰ فیلمی که از بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا انتخاب شده‌اند، اهدا می‌شود. به هر کدام از دو فیلم منتخب یک جایزه نقدی ۸ هزار و ۸۵۰ دلاری تعلق می‌گیرد.

مینا کشاورز نیز با هنر زندگی در خطر جایزه ۸ هزار و پانصد دلاری Mecenat جشنواره بوسان برای بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد. هنر زندگی در خطر که تاکنون در جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) و جشنواره شفیلد انگلیس نیز به نمایش درآمده محصول مشترک ایران و آلمان است و به مقوله خشونت خانگی می‌پردازد.

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی بوسان روز جمعه با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد و در بخش رقابتی موج نو جایزه اصلی به طور مشترک به فیلم توازن از ژاپن و فیلم سه محصول مشترک قزاقستان، کره و ازبکستان تعلق گرفت.

جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان (BIFF) هر ساله با میزبانی از ستارگان و دیگر عوامل صنعت سینمای آسیا و جهان به مدت ۱۰ روز در شهر بندری بوسان برگزار می‌شود. اما این رویداد سینمایی امسال میهمانی ناخوانده داشت که تمام معادلات را به هم زد. با توجه به شیوع کرونا، در جشنواره امسال از مراسم افتتاحیه، فرش قرمز، جشن‌های اختتامیه و رویدادهای مختص طرفداران خبری نبود. مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها اجازه فروش بلیت به اندازه یک چهارم صندلی‌های هر سالن را می‌داد و تمام تماشاگران باید در هنگام پخش فیلم‌ها ماسک می‌زدند. علاوه بر این، بخش‌های مختلف این جشنواره از جمله بخش داوری، نشست‌های خبری، بازارهای فیلم و انجمن‌های گفت‌وگو نیز به صورت برخط برگزار شدند.

با وجود محدودیت‌های بهداشتی، برخی فیلم‌های این رویداد سینمایی در سینما سنتر بوسان نمایش داده شده و در ۱۰ روز برگزاری جشنواره، حدود ۲۰ هزار و ۱۰۰ نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند. مجموع تماشاگران آنلاین رویدادهای مختلف این جشنواره نیز به ۳۰ هزار و ۲۰۰ رسید.

بوسان قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در کره‌جنوبی است که از سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شده و طی این ۲۵ سال، به یکی از معتبرترین جشنواره‌های آسیایی تبدیل شده است.

تیم ایران در جشنواره بوسان ۲۰۲۰ چند نماینده داشت؟

به جز سه فیلمی که جایزه گرفتند، سینمای ایران با دست پر راهی جشنواره بوسان شده بود. فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی که جایزه فانوس جادویی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد و جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده را برای روح الله زمانی جوان به ارمغان آورد، در بخش اسطوره‌های این دوره از جشنواره بوسان و در کنار آثار برخی از کارگردانان مطرح سینمای جهان به نمایش گذاشته شد.

خورشید آخرین ساخته مجیدی، زندگی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست افغان را به تصویر می‌کشد. کودکان و نوجوانانی که به واسطه موقعیتشان به شدت در معرض سوءاستفاده‌ها و آسیب‌های مختلف قرار دارند و نیاز است دیده شوند؛ نوجوانان و کودکانی که به‌رغم تمام ناملایمات زندگی همچنان می‌دوند و امید خویش (اگرچه واهی) را حفظ می‌کنند و هر روز می‌جنگند.

ایران در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیا نیز به جز مردن در آب مطهر و کشتارگاه دو نماینده دیگر نیز داشت؛ در این بخش فیلم عنکبوت به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و شیطان وجود ندارد از محمد رسول اف به نمایندگی از سینمای ایران رقابت کردند.

شادی کرم رودی با فیلم هرگز، گاهی، همیشه تنها نماینده ایران در بخش فیلم کوتاه آسیایی جشنواره بوسان بود. این فیلم درباره دختری به نام ترنج است که با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

علاوه بر مینا کشاورز، یک مستندساز دیگر نیز در کاروان نمایندگان سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم بوسان حضور داشت. مستند فرزندان شب ساخته بهروز نورانی پور در اولین حضور بین‌المللی خود موفق شد به فهرست فیلم‌های منتخب جشنواره بوسان راه یابد. فرزندان شب که زندگی کودکان سرباز در جنگ‌ها را روایت می‌کند، در اولین نمایش ملی خود آذرماه ۹۸ در بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت روی پرده رفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 452684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.