سهم «میکرو آپارتمان‌ها» از بازار جهانی ۲۰۲۴

طراحی و ساخت آپارتمان‌های کوچک یا همان «میکرو آپارتمان‌ها» در کشورها و شهرهای مختلف به دلیل سبک زندگی و قوانین موجود در آنها، تعاریف مختلفی دارند. اما طی چند سال اخیر پذیرش بازار جهانی کمی تغییر یافته و به سوی جذب این واحدهای بسیار کوچک پیش رفته است.

به گزارش ایمنا، به طور معمول یک میکرو آپارتمان بین ۱۲ تا ۳۲ مترمربع بوده و متشکل از یک اتاق نشیمن و بعضاً یک اتاق خواب است که به شکل مبله بین ۱۲ تا ۲۴ ماه اجاره داده می‌شوند. این نوع آپارتمان کوچک به گونه‌ای طراحی شده که آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و سایر امکانات عمومی در یک سطح مسطح بدون فاصله چندانی در کنار هم قرار می‌گیرند. این واحدهای کوچک در مناطق شهری می‌توانند مزایایی را برای سازنده داشته باشند. اگرچه ساخت این واحدهای میکرو در هر مترمربع هزینه بالاتری را برای سازنده در بردارند، اما به دلیل رونق در بخش اجاره آنها و درآمد بالا، می‌توانند هزینه مضاعف ساخت را به سرعت جبران کنند. این مقاله را که پیش‌تر در «سیزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

این آپارتمان‌های میکرو درواقع زندگی کوچک را ترویج داده‌اند که آن هم به دلیل تغییر سبک زندگی بسیاری از جوانان مجرد، بازنشستگان، نوع رفت و آمدها در مسافت‌های طولانی شهری و زوج‌های جوانی است که با هزینه پایینی تشکیل زندگی داده و تمایل دارند دسترسی‌های شهری آسان‌تری داشته باشند.

همچنین در شهرهای بزرگ هزینه‌های املاک و مستغلات و اجاره بها افزایش می‌یابد و تراکم شهری نیز بالا می‌رود و به همین دلایل، واحد خرد و کوچک یک راه حل فزاینده جذاب خواهد بود. تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا پیش بینی شود بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میلادی ارزش بازار جهانی آپارتمان‌های میکرو و کوچک حدود ۵.۸ میلیارد دلار رشد پیدا کند.

تمام کشورهای دنیا با این تغییر سبک زندگی در طول چند سال اخیر رو به رو و به همین دلیل مجبور به ایجاد تغییر در روند ساخت و سازها و نوع شهرنشینی شده‌اند. اداره آمار فدرال ایالات متحده آمریکا نیز در گزارش رسمی خود پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، یک نفر از هر چهار نفر تنها زندگی خواهند کرد که این امر یک چشم‌انداز بسیار متفاوت از رویکرد این قرن است. از این رو افراد مجرد در کانون زندگی مستقل قرار گرفته و برای امرار معاش خود ترجیح می‌دهند در خانه‌های کوچک و میکرو زندگی کنند.

۵ دلیل رشد ساخت آپارتمان‌های کوچک در جهان

افزایش میزان تقاضا: این روزها با توجه به رشد سریع جمعیت و تغییر در ساختار شهرنشینی، سبک زندگی مجردها و زوج‌های جوان نیز تغییر یافته و همین امر موجب افزایش حجم میزان تقاضا برای اجاره انواع خانه و آپارتمان‌های کوچک شده است. البته بسیاری از دولت‌ها این موضوع را ناامیدکننده عنوان کرده‌اند و چندان موافق با این دگرگونی در نحوه زندگی و تغییر در روند ساخت و سازها نیستند. کشورهایی همچون آلمان، سوئد، اتریش، ایرلند و لهستان از سال ۲۰۱۸ میلادی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آپارتمان‌های میکرو را داشتند. آلمان نیز یکی از کشورهایی است که پیش‌بینی شده زندگی مجردی در آن تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۹.۳ میلیون نفر برسد که این رقم بسیار نگران‌کننده خواهد بود. از این رو از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، حجم معاملات آپارتمان‌های کوچک تا ۸۵ درصد به ویژه در شهرهای برلین، هامبورگ و فرانکفورت رشد پیدا کرده و ارزش آن به ۱.۱ میلیارد یورو رسیده است.

موقعیت ساخت: اکثر میکرو آپارتمان‌ها در مراکز شهرها و فضاهای اداری و تجاری خاص ساخته می‌شوند که جوانان شاغل، دانشجویان و زوج‌های جوان به منظور رفت و آمد آسان و دسترسی به مراکز مختلف، آنها را انتخاب می‌کنند. شهرهای بزرگ که امکانات لازم را در خود جای داده‌اند، شاهد رشد جمعیتی بالا هستند و از این رو بسیاری از افراد به خصوص دانشجویان مهاجر برای دسترسی آسان به همه این امکانات ترجیح می‌دهند از آپارتمان‌های میکرو با هزینه پایین‌تر استفاده کنند.

گروه‌های سنی مختلف با اهداف متفاوت: سبک زندگی جوانان, بازنشستگان، زوج‌های جوان و سفرهای شغلی و مکرر در مسافت‌های مختلف سبب شده تا بازار میکرو آپارتمان‌ها با طیف وسیعی از افراد مختلف با اهداف و خواسته‌های متفاوت رو به رو شود. اما مشترکات بین همه این افراد مکان مناسب، مبله طبیعی و اجاره کوتاه مدت این آپارتمان‌های کوچک است. همچنین این نوع سرمایه گذاری خرد می‌تواند فرصت‌های چندوجهی را برای تمام نسل‌ها به وجود آورد که هرکدام اهداف مختلفی را برای مصرف‌کننده در پی خواهند داشت.

نیاز سرمایه اولیه پایین: با توجه به رشد سریع جمعیت و ایجاد اختلاف طبقاتی در سطح بسیار بالا، تمامی افراد تمایل دارند که به یک امنیت اقتصادی نسبی دست پیدا کنند. حال بازار آپارتمان‌های کوچک برای افراد مجرد و زوج‌های جوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دستیابی به این هدف کوتاه‌مدت اقتصادی است. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند که این بازار می‌تواند سبد سهام افراد را با سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات متنوع کند.

سودآوری در حین سرمایه‌گذاری ایمن: اندازه و ماهیت این آپارتمان‌های کوچک به گونه‌ای است که هزینه کمتری را نیاز دارد و در عین حال سوددهی خوبی می‌تواند داشته باشد. این میزان سوددهی با توجه به هزینه صرف شده، از امنیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی نیز برخوردار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سود دوم این بازار هم مربوط به اجاره آن است که به دلیل پایین‌تر بودن، می‌تواند برای افرادی با درآمد پایین صرفه‌جویی اقتصادی را در برداشته باشد.

با تمام این اوصاف برخی از کارشناسان و مسئولان دولتی در اروپا، توسعه بازار آپارتمان‌های کوچک و میکرو را چندان خوشایند نمی‌دانند و این روند صعودی را مانعی برای افزایش کیفیت سطح زندگی افراد و خانوارها عنوان کرده‌اند.

کد خبر 452664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.