۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۸
شهری که شهربازی ندارد!

خواسته آنان رویایی شده که هر بار به بهانه‌ای به کابوس بدل می‌شود، آن‌ها از ساده‌ترین خواسته کودکی محرومند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکان این شهر سال‌هاست شور و شوق خود را بین آهن قراضه‌های پیر شهربازی جا گذاشته‌اند تا مگر کسی به حرمت پاکی کودکی و شور جوانی، نور امیدی به دل‌های آنان بتاباند. در تمام این سال‌ها هر کس گذرش به دریاچه «کیو» و چراغ‌های خاموش شهربازی خرم‌آباد می‌افتد، ناخودآگاه از خود می‌پرسد که چرا این شهر با دارا بودن همه ظرفیت‌های گردشگری منحصر به فرد، یک محیط استاندارد تفریحی ندارد؟

مدیریت ضعیف، علت تأخیر در احداث شهربازی

سلیمان میرزاپور، دکترای برنامه‌ریزی شهری و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت پارک‌های بازی‌های شهر خرم‌آباد، می‌گوید: قدیمی‌ترین شهربازی این شهر، کیو نام دارد که به دلیل مدیریت ضعیف هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: این شهربازی که مالکیت آن سال‌ها با شکایت معارضان بخش خصوصی مواجه بوده است به شهرداری بازگردانده شد و برای نوسازی و بهسازی به سرمایه‌گذار سپرده شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بنده به عنوان پژوهشگر موفق نشده‌ام به اسناد قرارداد این پروژه دست پیدا کنم، تصریح می‌کند: شفافیت مالی و اسناد قراردادهای از این نوع باید برای شهروندان قابل دسترسی باشد تا اگر ادعا یا اخباری در جامعه در خصوص اختلاف بین سرمایه‌گذار و شهرداری پیش آمد، تشخیص درستی یا نادرستی آن برای افکار عمومی راحت باشد.

میرزاپور گفت: بعد ازسال‌ها بلاتکلیفی، وضعیت نوسازی و بهسازی شهربازی کیو مشخص نیست و مدیریت شهری باید در این زمینه روشنگری کند.

وی با بیان اینکه منطقه کیو دارای فضای سبز مناسب و محیط نوستالژی برای شهروندان است، عنوان می‌کند: نوسازی و بهسازی این محل باید با ظرافت خاصی انجام شود تا اشتباهاتی مانند تبدیل میدان کیو به زیرگذر تکرار نشود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احداث شهربازی استاندارد در شهر خرم‌آباد بسیار با اهمیت است، خاطرنشان می‌کند: اکثر فضاها در این شهر بکر است و تجهیزات زیادی در آن‌ها وجود ندارد، بنابراین تجهیز شهربازی در منطقه کیو و سایر مناطق شهر خرم‌آباد بسیار ضروری است و قابل قبول نیست که یک شهربازی بعد از چند دهه فعالیت وضعیت نامناسبی داشته باشد.

میرزاپور با بیان اینکه با وجود ایجاد فضاهای بازی خصوصی در این شهر هر ناحیه و منطقه به یک شهر بازی مدرن نیاز دارد، خاطرنشان می‌کند: کودکان زیادی در این شهر هستند که مکان مجهز و مدرن و استاندارد برای بازی در اختیار ندارند، بنابراین بهسازی و نوسازی شهربازی کیو بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، عنوان می‌کند: این وضعیت همیشگی نیست و پس از رفع محدودیت‌ها و پایان دوران پاندمی کرونا، باید محلی برای تجدید روحیه و نشاط کودکان وجود داشته باشد.

نور امیدی در تاریکی

مصطفی ترابی، سرمایه‌گذار شهربازی کیو خرم‌آباد با بیان اینکه این شهربازی حدود ۲۳ هزار مترمربع مساحت دارد، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود این شهربازی در مدت ۱۵ ماه نوسازی و بازسازی شود.

وی اضافه می‌کند: در فاز یک این طرح ۶۰ تا ۷۰ درصد دستگاه‌ها نصب و دور آن حصارکشی شده است و سردر نصب خواهد شد.

سرمایه‌گذار شهربازی کیو خرم‌آباد با بیان اینکه علاوه بر شهربازی، رستوران سنتی این مجموعه نیز با اختصاص هزینه‌ای بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاکنون پنج دستگاه بازی در شهربازی نصب شده و ۸۰ درصد از عملیات نصب سایر دستگاه‌ها انجام شده است.

ترابی با بیان اینکه هزینه تجهیز این شهربازی ۴۵ میلیارد تومان است، اظهار می‌کند: فاز دوم طرح نیز ۱۵ ماه بعد از تحویل کامل زمین توسط شهرداری آغاز خواهد شد.

وی می‌گوید: پیست دوچرخه‌سواری، ماشین تاب اسکای و ترن هوایی برای استفاده از جذابیت‌های دریاچه کیو و پارکینگ در شهربازی نصب شده است.

از محکومیت شهرداری تا آغاز دوباره پروژه

زهرا نظری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه مشکلات شهربازی کیو یک سال قبل از آغاز فعالیت دور پنجم شورای اسلامی وجود داشته است، عنوان می‌کند: در این مدت اعضای شورای شهر پیگیر موضوع بودند، اما از طرف واحد حقوقی شهرداری اعلام شد که علیه سرمایه‌گذار قبلی طرح شکایت شده و پرونده در مراحل نهایی صدور حکم است.

وی خاطرنشان می‌کند: سال گذشته شهرداری خرم‌آباد بر اساس حکم دادگاه محکوم به پرداخت دو میلیارد تومان به «زنجی بیرانوند» بابت فرسودگی دستگاه‌های بازی شد؛ البته دلیل این پیشامد نیز قرارداد ناقصی بود که سال ۹۴ با محکوم‌له به زیان شهرداری منعقد شده بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تصریح می‌کند: این قرارداد به گونه‌ای تنظیم شده بود که برای دستگاه‌های مستهلک شده، دادگاه شهرداری را محکوم به پرداخت دو میلیارد تومان از اموال عمومی به سرمایه‌گذار قبلی کرد که نهایتاً اعضای شورا مستقیماً به ماجرا ورود پیدا کردند و در چندین جلسه با حضور سرمایه‌گذار، ۶۵۰ میلیون تومان تخفیف گرفتیم و با پرداخت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در زمان سرپرستی آقای بردبار، شهربازی را از توقیف آزاد کردیم و به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری چندین بار به فراخوان عمومی گذاشتیم که در نهایت بهمن سال ۹۸ به روش BOT به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد.

نظری با بیان اینکه قرار بود ۱۰ روز پس از تصویب قرارداد در کمیته تطبیق فرمانداری، شهربازی برای بازسازی و نوسازی در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار گیرد، عنوان می‌کند: از آنجا که زمین ۲۳ هزار متری پروژه از طرف شهرداری به سرمایه‌گذار تحویل داده نشد، باز هم اجرای این طرح به تأخیر افتاد تا اینکه وسایلی که از قبل در شهربازی مانده بود از طرف شهرداری از طریق مزایده عمومی به حراج گذاشته شد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و بروز مشکلاتی در خصوص وثیقه سرمایه‌گذار باز هم فعالیت‌ها به تعویق افتاد.

وی با بیان اینکه طبق قول سرمایه‌گذار فاز نخست پروژه شهربازی قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌گوید: در حال حاضر آزمایش‌های مکانیک خاک انجام شده طرح‌ها آماده و تأیید شده است؛ سردر ورودی نیز در حال آماده شدن است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه دوره مشارکت در سرمایه‌گذاری ۱۰ سال است، عنوان کرد: طول مدت تکمیل این پروژه حداکثر ۱۵ ماه است و طبق قراردادی که بسته شده تضمین‌های لازم برای کار از جمله وثیقه سه میلیارد تومانی از طرف مشارکت کننده و سرمایه‌گذار گرفته شده که در این ۱۰ سال حدود ۱۹ میلیارد تومان عاید شهرداری می‌شود که به این ترتیب منبع درآمد پایداری هم ایجاد خواهد شد.

نظری ادامه می‌دهد: در سال نخست بعد از بهره‌برداری بیش از ۷۰۰ میلیون تومان سهم شهرداری خواهد بود و هر سال ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد؛ دو ماه بعد از پایان ۱۰ سال هم طبق قرارداد، سرمایه‌گذار باید آن را در اختیار شهرداری قرار دهد.

وی با بیان اینکه بعد از پایان قرارداد مشارکت، تمام اموال غیرمنقول مانند تأسیسات شهربازی و ساختمان‌ها متعلق به شهرداری است، اضافه می‌کند: سرمایه گذار موظف شده است بر اساس این قرارداد ۲۹ میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کند که برای خرید جدیدترین وسایل بازی، ساخت ابنیه، زیرساخت‌ها، تجهیزات الکترونیکی و نورپردازی محوطه براساس نقشه‌های که در طرح اولیه ارائه شد هزینه خواهد شد.

کد خبر 452645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.