از تعیین تکلیف وقفی‌بودن اراضی محله فردوان تا ایجاد حوزه گردشگری در غرب

شصتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصفهان فردا امروز _جمعه نهم آبان‌ماه ۹۹_ با حضور شهردار اصفهان، معاونان شهردار، مدیران مناطق و جمعی از منتخبین شورای معتمدین مناطق شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید، معتمدان از مناطق یک، سه، چهار، هشت، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ به بیان مشکلات و دغدغه‌های منطقه مورد نظر خود پرداختند.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از این نشست همراه با نکات و مسائل بیان شده از سوی معتمدان است:

توجه به سرمایه‌گذاران در شهر

«بیگی» به عنوان نخستین نفر در بین معتمدان منطقه یک و یکی از هتل‌داران شهر دغدغه خود را اینگونه اظهار کرد:

حسی که نسبت به سرمایه‌گذار در استان وجود دارد، نباید به منزله منافع شخصی فرد دیده نشود زیرا منافع سرمایه گذار منجر به رشد اقتصادی شهر و حتی کشور می‌شود.

باید به سرمایه‌گذاران به طور ویژه توجه و مسیرهای سرمایه گذاری برای آنها هموار شود تا شاهد گریز سرمایه‌ها از شهر نباشیم.

یکی از مشکلات بزرگ در خیابان شهید بهشتی کمبود پارکینگ است، از این رو باید نسبت به احداث پارکینگ در این خیابان اهتمام بیشتری شود.

به نمایندگی از جامعه هتل‌داران، درخواست می‌کنیم با توجه به شرایط فعلی مراکز اقامتی تحت تأثیر شرایط کرونایی، مجوز لازم برای ایجاد سقف سبک در فضاهای باز حیاط یا پشت بام این مراکز تا ۵۰ مترمربع برای انجام بخشی از پذیرایی را در آن محیط صادر شود.

حمایت از مراکز فرهنگی و افزایش مراکز

«خانم دهقانی» از معتمدان منطقه سه از کمبود تعداد مراکز فرهنگی در این منطقه سخن گفت:

با توجه به تعداد کم مراکز فرهنگی و فرهنگسراها در منطقه سه لزوم ایجاد مکان‌های جدید با تخصیص اعتبارات ورد نیاز احساس می‌شود.

مراکز فرهنگی فعال موجود نیاز به حمایت بیشتری دارد که امیدواریم این مهم در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

لزوم آموزش مستمر کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف

«پویان‌فر» از معتمدان منطقه چهار با درخواست از شهردار اصفهان برای استمرار آموزش کارکنان شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، گفت:

پیشنهاد می‌شود آموزش کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف انجام شد تا تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب به آنها بهتر از گذشته انجام شود.

در منطقه چهار فضای سبز گسترده‌ای وجود دارد که توسط پارکبانان و باغبانان نگهداری و در شرایط کم‌آبی به خوبی محافظت و نگهداری می‌شود و جای قدردانی دارد البته باید به موضوع استفاده بهینه از منابع آبی توجه بیشتری داشته باشند.

روکش آسفالت بسیاری از خیابان‌ها نیاز به ترمیم دارد تا وقوع تصادفات و مشکلات ترافیکی کاهش یابد.

منطقه چهار به شدت نیازمند فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه است که انتظار می‌رود با تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای این اقدام گام اساسی برداشته شود.

تعیین تکلیف وقفی‌بودن اراضی محله فردوان

«خراسانی» معتمد منطقه هشت از محله فردوان در این جلسه خواستار تعیین تکلیف وقفی‌بودن اراضی محله فردوان شد و گفت:

به جهت اعلام وقفی بودن اراضی محله فردوان بدون اطمینان از صحت موضوع، دستور توقف انجام فعالیت ساختمانی و اقدامات عمرانی از سوی اوقاف صادر شده در حالی که در شهر دو محله فردوان (یکی فردوانِ ماربین و دیگری فردوان تالیجرد) وجود دارد که محله فردوانِ تالیجرد دارای امامزاده است، بنابراین باید حدود فردوان مشخص و مدارک بررسی شود.

۱۴ هزار نفر افراد کم درآمد ساکن در محله فردوان بضاعت مالی ندارند بنابراین انتظار می‌رود جلسات بررسی برای رفع مشکل وقفی بودن اراضی این محله برگزار شود.

برای اجرای امتداد خیابان آیت الله صادقی حدفاصل پل خرازی تا ابتدای خیابان سپه اقدامی نشده و با توجه به ترافیک خیابان امام خمینی (ره) باید در دستور کار قرار گیرد.

از مدت‌ها قبل پل عابر پیاده مکانیکی محله فردوان خراب شده که انتظار می‌رود برای تردد افراد خردسال و کهنسال تعمیر شود.

اختیارات شهرداران به عنوان مدیران مناطق کاهش یافته است، بنابراین باید راهکار بهتری اندیشیده شود تا مردم برای انجام کارهای کوچک نیاز به مراجعه به شهرداری مرکزی نداشته باشند.

از سقف هواکش‌های مترو می‌توان به عنوان تابلوهای تبلیغاتی استفاده کرد تا این فضاهای نازیبا به فضایی برای زیباتر شدن شهر تبدیل شود.

ایجاد حاشیه امن در غرب اصفهان

«بابا صفری» از معتمدین منطقه ۱۱ خواستار ایجاد حوزه گردشگری در غرب اصفهان شد و اظهار کرد:

قدمت فرهنگی و تاریخی منطقه ۱۱ بر کسی پوشیده نیست چرا که سابقه شهرداری مستقل از سال ۱۳۴۰ در کنار شهر اصفهان را دارد.

واقع شدن در غرب شهر و اهمیت فضای سبز منطقه برای ایجاد شرایط مطلوب برای شهر اصفهان و همجواری با شهر خمینی شهر می‌طلبد ضرورت‌هایی مورد توجه قرار گیرد.

بستر مناسب در این منطقه برای ایجاد حوزه گردشگری در غرب اصفهان وجود دارد و در این راستا طرح ویژه گردشگری آماده اجرا است.

ایجاد حاشیه امن در غرب اصفهان به لحاظ همجواری با منطقه مهاجرنشین خمینی شهر ضروری است.

بخشی از اراضی غرب منطقه با بخشی از اراضی در منطقه آتشگاه معوض شده و در واقع یک معامله غیر بوده، بنابراین انتظار می‌رود این اراضی باز گردد.

منطقه ۱۱ پایگاه فرهنگی و ورزشی مناسب ندارد، از این رو فضاهای فرهنگی و ورزشی متناسب با شأن منطقه باید ایجاد شود.

تزریق بودجه از شهرداری مرکزی برای اجرای پروژه‌های در دست اقدام، ساماندهی اراضی منطقه از طریق کمیسیون منطقه پنج، تسریع در اجرای پروژه شهرک مبل اصفهان به عنوان یک طرح استانی، آزادسازی اراضی پراکنده با کاربری آموزشی در طرح آموزش و پرورش و یکپارچه سازی آن برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی منطقه از دیگر درخواست‌ها است.

حمایت دولت برای بازسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد

«باقری» از معتمدین منطقه ۱۲ با اشاره به کمک دولت برای احیای بافت‌های فرسوده گفت:

برای احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کمک دولت لازم است و شهرداری به تنها بی بدون کمک شهرداری قادر به احیای و بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نیست.

از سوی دیگر نیازمند اصلاح قوانین مربوط به بافت‌های فرسوده توسط دولت و سایر دستگاه‌ها و کمک تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هستیم.

تعیین طرح تفصیلی منطقه ۱۳ برای کاهش اختلاف طبقاتی

«صافی» از معتمدین منطقه ۱۳ به وجود فاصله طبقاتی زیاد در این منطقه اشاره کرد و مهمترین راهکار آن را تعیین هر چه سریع‌تر طرح تفصیلی منطقه دانست.

در بعضی از نقاط منطقه ۱۳ مردم درگیر ایزوله کردن پشت بام با استفاده از کاه‌گل هستند، در حالی که نقاط دیگری وجود دارد که ساکنان آن هر چند ماه یکبار ایزوگام منزل خود را تعویض می‌کنند و اختلاف طبقاتی زیاد است.

آبان‌ماه سال گذشته در جریان ناآرامی‌ها بیشترین ناهنجاری و تخریب در منطقه ۱۳ اتفاق افتاد زیرا اختلافات طبقاتی زیاد است، بنابراین باید طرح تفصیلی و جامع منطقه هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان از محل صرفه‌جویی هزینه‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای تهیه وسایل کمک آموزشی جهت استفاده کودکان مناطق محروم شهر قابل تقدیر است، اما می‌توان بخشی دیگر از منابع درآمدی شهرداری را برای معیشت قشرهای مختلف مردم در مناطق آسیب دیده و کمتر برخوردار شهر یا کارگران فصلی اختصاص داد.

بر اساس آمارها، شهرداری اصفهان در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف برق داشته که قابل تحسین است.

علیرغم شرایط سخت اقتصادی و کرنایی پروژه‌های مختلف عمرانی در شهر فعال است که نشان از مدیریت صحیح مدیران شهری دارد.

بیش از هشت نهر بزرگ در مناطق ۱۳، پنج و شش وجود دارد که باید احیا شود و داشته‌های مردم که قنات‌ها یکی از آنها به شمار می‌رود، بازگردانده شود.

با توجه به پیر شدن جمعیت شهر، لزوم افزایش پارک‌های محلی احساس می‌شود، همچنین مسیر پیاده‌روها باید برای تردد شهروندان باز باشد و از سد معبر صنوف مختلف جلوگیری شود.

♦ برای دوچرخه سواری مردم تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود، ضمن اینکه افزایش تعداد بازارهای کوثر، احداث میادین میوه در چهار گوشه شهر برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رفع قوانین دست و پاگیر در شهرداری

«صادقی» از معتمدین منطقه ۱۴ از وجود برخی قوانین دست و پا گیر برای مدیران مناطق شهرداری گفت:

متأسفانه قوانین پیچیده و دست و پاگیر مانع فعالیت مطلوب مدیران مناطق شهرداری شده است.

شهرنشینی قوانین خاص خود را دارد بنابراین شهر اصفهان نیز باید از قوانین خاصی برخوردار باشد تا افرادی که قصد مهاجرت یا حاشیه نشینی دارند، این قوانین را رعایت کنند، همچنین قوانین باید متناسب با سرانه شهر برنامه‌ریزی شود.

باید شهرداری یا ناحیه جداگانه برای حصه در نظر گرفته شود تا رسیدگی لازم به این محله انجام و مسافران در بدو ورود به شهر زیبایی لازم را احساس کنند.

منطقه ۱۴ ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه دارد، البته باید جهاد کشاورزی نسبت به تغییر کاربری اراضی بایری که از ۵۰ سال قبل در آن کشت انجام نشده، مجوزهای لازم را صادر کند.

تخصیص بودجه برای اتمام آزادسازی‌های مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر

«قریشی» معتمد منطقه ۱۵ خواستار تخصیص بودجه مورد نیاز برای اتمام آزادسازی‌های مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر و بازگشایی گره‌های ترافیکی در این منطقه شد و گفت:

منطقه ۱۵ ورودی شرقی اصفهان است و باید دارای نماد قابل قبول و ویژه باشد تا خاطره خوبی در ذهن مسافران به یادگار بماند.

پروژه سردار شهید سلیمانی به عنوان یک طرح شهری با تدبیر شهرداری در حال اجرا است که باید از شهرداری به جهت انجام این اقدام بزرگ قدردانی کرد؛ امیدواریم این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد و نقطه کور ترافیکی این منطقه به واسطه وجود میدان مرکزی میوه و تره بار، باغ رضوان، شهرک صنعتی جی و فرودگاه شهید بهشتی مرتفع شود.

باید حلقه حفاظتی شهر هر چه زودتر کامل شود، البته برای تحقق آن لازم است اعتبارات مورد نیاز تأمین شود تا آزادسازی‌ها زودتر به اتمام برسد و مسیر رینگ بازگشایی شود.

کمربند شمال شهر در منطقه ۱۵ واقع شده که بخش زیادی از آزادسازی‌های آن انجام شده است، اما در بودجه سال آینده باید اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آزادسازی‌ها در نظر گرفته شود تا گره کور حلقه ترافیکی این نقطه از شهر باز شود.

کد خبر 452542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.