خوزستان و  چهارمحال و بختیاری با انتقال آب مشکل دارند یا اصفهان؟!

" می دانید حساسیت ها روی اصفهانی ها خیلی زیاد است؛ در کشور ما خوزستانی ها با اصفهانی ها درگیرند، چهارمحالی ها با اصفهانی ها درگیرند ولی هیچ وقت این چهارمحال و خوزستان با ما درگیر نشدند. ما در جلسات گذشته با این ها کنار می آمدیم، حتی چهارمحالی ها گفتند ما کمک به شما می کنیم ولی به اصفهان نه! "

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار فیلم کوتاهی از جلسه گزارش خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده رود که ۲۶ تیرماه سال جاری در استانداری یزد با حضور مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و نماینده این استان برگزار شده بود، موجب بهت و حیرت افکار عمومی و اعتراض فعالان محیط زیست شد.

در این ویدئو که پیشتر در آپارات منتشر شده است در بخش کوتاهی از جلسه سخنان تأمل برانگیزی بین مدیرعامل شرکت آب و نیرو و نماینده یزد درباره طرح انتقال آب خرسان سه رد و بدل می‌شود!

بهروز مرادی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ابتدا خواستار رسانه‌ای نشدن موضوع انتقال آب خرسان می‌شود و ادامه می‌دهد "ما تجربه اصفهان را داریم و با توجه به اینکه این طرح هنوز مطالعاتش تکمیل نشده است و بحث زیست محیطی به سرانجام نرسیده است باید این فعالیت‌ها را دور از هیاهو و جنجال رسانه‌ای دنبال کنیم. چون خوزستانی‌ها و فضای مجازی خیلی روی این طرح‌های انتقال آب حساس هستند و با هیاهو و غوغا سالاری سعی می‌کنند جلوی این طرح‌های انتقال آب را بگیرند.

خواهش می‌کنم که هرگونه تصمیمی که در این جلسات گرفته می‌شود به دور از جنجال و هیاهو رسانه‌ای باشد و هرگونه تصمیمی در این جلسه گرفته می‌شود همین جا بماند تا ما بتوانیم با خیال راحت و آسوده کار خود را انجام دهیم. کارهای مطالعاتی را تکمیل و اقدامات تأمین مالی را با تشکیل کمیته‌ای پیگیری کنیم و با همکاری یکدیگر این طرح به سرانجام برسانیم."

در ادامه اما محمد صالح جوکار، نماینده یزد از تشکیل کمیته‌ای برای اخذ مجوز زیست محیطی این طرح در کوتاه‌ترین مدت خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: "می‌دانید حساسیت‌ها روی اصفهانی خیلی زیاد است در کشور ما خوزستانی‌ها با اصفهانی‌ها درگیرند، چهارمحالی‌ها با اصفهانی‌ها درگیرند ولی هیچ وقت این چهارمحال و خوزستان با ما درگیر نشدند. ما در جلسات گذشته با اینها کنار می‌آمدیم، حتی چهارمحالی‌ها گفتند ما به شما کمک می‌کنیم ولی به اصفهان نه! حساسیت روی اصفهان است؛ روی این حساب ما تبعات کمتری داریم و می‌توانیم مسائلش را در سطح مجلس هم رفع کنیم."

جزئیات موضوع این جلسه برخلاف خواسته مدیر شرکت آب و نیرو از هیاهوی رسانه‌ها و غوغاسالاری فعالان فضای مجازی و فعالان محیط زیست دور نماند؛ حتی اگر گفته‌ها و تصمیمات ایشان در همان جلسه باقی می‌ماند هم به قول معروف شتر سواری دولا دولا نمی‌شود! چگونه می‌خواهند پروژه‌ای عظیم که چهار استان را درگیر می‌کند از دیده‌ها مخفی کنند؟ چطور می‌توان از آغاز پروژه‌ای سخن گفت که هنوز مطالعات زیست محیطی و تبعات اجتماعی آن تکمیل و بررسی نشده است؟ مگر می‌توان خرابی و ویرانی بسیاری از روستاها و منابع طبیعی و آوارگی صدها نفر را "چراغ خاموش" پیش برد؟

"سد خرسان سه" یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون است که از سال ۱۳۸۶ مطرح شده و روی رودخانه‌ای به همین نام در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدا مخالف اجرای این پروژه بوده است زیرا به گفته فعالان محیط زیست و کارشناسان منابع طبیعی با اجرای این پروژه، ۲۴ روستا در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با بیش از ۸۰۰ خانوار را آواره و بیکار می‌کند و اضافه بر نابودی ظرفیت‌های گردشگری آبشار آتشگاه و تحت تأثیر قرار دادن بیش از ۲۶ اثر تاریخی و طبیعی، بخش‌های از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری و همچنین بخش‌هایی از منطقه حفاظت شده دنا را به زیر آب خواهد برد و باعث آوارگی حدود ۹ هزار نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.

از ابتدا درباره احداث این سد که در نزدیکی مرز مشترک استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان قرار دارد اختلاف نظرهایی بین مقامات سیاسی وجود داشته است اما رفتار مسئولان و مقامات استان چهارمحال و بختیاری که در رابطه با سد و تونل‌های انتقال آب استان اصفهان موضع مخالف دارند درباره این سد متفاوت و قابل تأمل است.

برای مثال محمدعلی نکونام، امام جمعه و نماینده ولی فقیه چهارمحال و بختیاری که از مخالفان پروژه انتقال بهشت آباد به زاینده رود اصفهان است، پنج سال پیش در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت سد یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و پیشرفت در کشور است. سد خرسان سه در چهارمحال و بختیاری به دلیل مشکلات زیست محیطی متوقف شده که مسئولان استان باید برای آغاز عملیات اجرایی این سد بیشتر تلاش کنند.

سرمایه‌گذاری عظیمی تاکنون برای ساخت این سد شده است و طولانی شدن عملیات اجرایی سد خرسان سه، منجر به تحمیل خسارت فراوان به دولت و مردم می‌شود. بنابراین باید به سرعت موانع موجود بر سر راه احداث این پروژه را برداریم تا بیش از این مردم و دولت با مشکل مواجه نشوند."

این در حالی است که اجرای دو پروژه سد و تونل انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد سال‌هاست به دلیل مخالفت‌های شدید نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و فعالان زیست محیطی کشور در هاله‌ای از ابهام است. در این مدت فضای رسانه‌ای و سیاسی برای جلوگیری از اجرای این طرح‌ها موفق بوده‌اند و محمد صالح جوکار نماینده یزد به این نکته اشاره می‌کند که "چهارمحالی‌ها و خوزستانی‌ها با اصفهانی‌ها درگیرند، حساسیت‌ها روی اصفهان است و ما تبعات کمتری داریم و می‌توانیم مسائل را در مجلس رفع کنیم."

صحبت‌های نماینده یزد این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که اگر فعالان محیط زیست، نمایندگان و مسئولان چهارمحال و بختیاری و خوزستان با انتقال آب به یزد مشکلی ندارند پس علت هجمه‌ها و مخالفت‌های چند ده ساله با اصفهان چیست؟ مشکلشان با انتقال آب است یا اصفهان؟! در حالی که سال‌ها قبل با وعده‌های پوچِ " انتقال آب به حوضه زاینده رود" از اصفهان به یزد منتقل شد و صنایع و اراضی کشاورزی گسترده یافت و زمینه اشتغال جمعیت بیشتری که شامل مهاجران خوزستانی و چهارمحالی در اصفهان بود نیز فراهم شد تا امروز که شاهرگ حیاتی اصفهان خشکیده و زمین، قلب تاریخی ایران را می بلعد و هوایی برای نفس کشیدن نیست، مسئولان چشم خود را بروی اصفهان ببندند و در گرداب کم آبی به حال خود رهایش کنند تا کشاورز اصفهانی در غم نان و گاوخونی در تقلای آب چشمه اشکشان بخشکد و نماینده یزد با خیال آسوده بگوید: حساسیت‌ها روی اصفهانی‌هاست!

پروژه انتقال آب از حوضه آبریز کارون به فلات مرکزی که با نام "بهشت آباد" شناخته می‌شود از دهه ۸۰ مطرح و با وجود اختلاف نظرها این پروژه در سال ۱۳۹۰ کلنگ زده شد. با این حال به دلیل اختلاف‌های شدید بین استان‌ها به ویژه انتقادهای بخشی از اهالی چهارمحال و بختیاری و خوزستان این طرح از سال ۹۳ برای سال‌ها بلاتکلیف ماند. در ابتدا کل تخصیص پروژه سد و تونل بهشت آباد ۵۸۰ میلیون متر مکعب و شامل اصفهان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری بود اما پس از بازنگری یزد و کرمان از این پروژه کناره‌گیری کردند و کل تخصیص آن به ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای اصفهان و چهارمحال و بختیاری کاهش یافت و اکنون اصفهان در سایه بی اعتنایی‌ها برای اجرای پروژه از اعتبارات استانی هزینه می‌کند.

اما آیا واقعاً فعالان زیست محیطی کشور، خوزستان و چهار محال و بختیاری مخالف انتقال آب هستند؟ زیرا اگر اجرای طرح‌های انتقال آب محکوم است باید موضع گیری در برابر هر یک از آنها باید یکسان باشد.

چرا مخالفان انتقال آب بر اجرای طرح بن- بروجن از حوضه کم آب زاینده رود و یا انتقال و شیرین سازی آب از خلیج فارس و کارون برای طرح‌های توسعه‌ای یزد چشم خود را می‌بندند؟ علت یک بام و دو هوای مدعیان مخالف انتقال آب چیست؟

کد خبر 452363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 32
  • نظرات غیرقابل انتشار: 133
  • علیرضا مختاری فر IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    11 42
    با سلام بایک توافق نامه بین مردم نه مسوولان صورت گیرد ومنتفع جمعی در نظر گرفته شود اینجانب با طرح پژوهشی بدون عواقب سیاسی می توانم جهت اجرا ‌عملیات آغاز کنیم .بعنوان مثال مردم آب بدهند ‌زمین واب دریافت نمایند
  • رضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    تاسف واژه کمی هست در مقابل نمک ناشناسی و کینه ورزی قومیتی،و اصفهان تنهای تنها درهجوم نفرت پراکنی های خوزستان و چهارمحال بی دفاع رها شده.زنده باد اصفهان
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      81 37
      کمتون بود؟؟؟؟
    • حجت الله IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      68 5
      سلام بردارم من وتو در یک کشتی نشسته ایم سوراخ کردن کشتی به ضرر هردومان است هم ما می میریم وهم نسل آینده را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      98 95
      اصفهان اب رو برای شرب نمیخواد برای تفریح و گردشگری و برنج کاری میخواد و مفت هم میخواد ببره
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      95 62
      چرا جرت میگی انتقال اب تا همیجاشم کل خوزستانو خوشکونده بابا چرا نمیفهمید
    • خوزستانی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      85 37
      من قضاوت رابه شما می گذارم فقط یک هفته دراهواززندگی کن ازآب آن مصرف کن در فضای سبز(خاکی)آن قدم بزن بعدخودت دوست عزیزقضاوت کن،ضمنایادآوری می کنم خوزستان جلگه است ومحل سرازیرشدن آب تااینجا که طبیعت خداوندراتخریب کردیم بس نیست؟!چقدرخودخواهی ؟چقدرخودپرستی؟!
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      3 15
      خخخخخخخ
    • ارشیا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      82 61
      واقعا نمک نشناسن ببین امروز چه تعداد خوزستانی و چهارمحالی در اصفهان زندگی می کنند و چه تعداد در یزد.
    • ایرج IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      69 41
      اگر اصفهان خوب نیست!چرا استانهای هجوارزمین واملاک رادراین شهر تاریخی میخرند شتر سواری دولادولا نمیشود،
    • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      53 31
      نیمی از جمعیت اصفهان را بختیاریها وخوزستانیها هستند
    • ل IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      33 20
      خوزستانی های عزیز که از وضع بد شهرهاتون گله دارید،منصف باشید. وقتی استاندار و شهردار شما درست کار نمیکنه به اصفهانی‌ها چه ربطی داره آخه؟! تو شهر اصفهان که شهردار داره واقعا کار میکنه، تمام بودجه اش از خود مردم تامین میشه. بیاید ببینید برای ساخت یه خونه، صاحبش رو بیچاره می‌کنند. شهردار پل‌های روی جوی های کنار خیابان رو جمع کرد. بعد گفت هر کی پل میخواد بیاد مجوز بگیره. یعنی باید پول بدی تا بتونی یه پل روبروی مغزتون داشته باشید. از این نمونه ها زیاده.
    • DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      17 12
      دارند با اب اصفهان در کاشان پرورش ماهی ودر یزد تولید کاشی وسرامیک میکنند که هردو بسیار اب برهست آیا نبابد اول بهشت اباد راهاندازی میشد بعدانتفال به شهردیگر صورت میگرفت ب شرب مردم اصفهان توریسم وزیست محیطش ظلم بسیار شد
  • شریف IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    83 45
    سلام اگر خوزستان آب زیاد دارد چرا مجوز برداشت آب به کشاورزان راه نمیدهند آیا خون مردم اصفهان و یزد رنگینتر هست اینقدر هزینه مردم خوزستان آب شرب مشکل دارند تبعیض تا کجا
  • اصفهانی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    81 75
    خوبه خوزستانی ها آمدند اصفهان ساکن شدند توی فولادشهر و شاهین شهر.
  • ر IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    خیلی از مردم چهارمحال و خوزستان در استان اصفهان ساکن هستند و مشغول به کار، تو تمام اداره ها و کارخانه های استان اصفهان هفتاد درصد کارگران و کارمندان و مسئولینش مال استان های چهارمحال و خوزستان هستند
  • رضا IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    اصفهانیا بس که خود خواه هستن...چهرمحال و خوزستان خودشون با کمبود آب مواجه ان...زمینهای اطراف زاینده رو باید خشک بشن و یه عده گرسنه بمونن چرا ؟ چون سی و سه پل باید آب داشته باشه که اصفهانیا دلشون نگیره...حتما باید این همه چمن و درختهایی که بدون در نظر گرفتن اقلیم کاشتن آبیاری بشن تا زیبا ترین شهر باشن...معلومه که نمیزارن...اصفهانیا فکر کردن با نفوذ و پولی که دارن میتونن حق استانهای محرومو بخورن
    • محمد US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      53 40
      بحث دل گرفتن نیست اصفهان نصف جمعیتش الان خوزستانی چهار محالی هستند و صنعت توریست و ارز آوری آن و شناخت ایران در جهان ب همین رودخانه بستگی داره طرف از هر کشوری بیاد اصفهان بعد دیدن آثار باستانی ب طبیعت بکر چهار محال سفر میکنه و این ایجاد شغل از یک توریست برای ده نفر منافع ملی رو باید در نظر داشت
    • حمید IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      22 39
      واقعا متاسفم اصفهان فقط حق آبه خودش را میخواهد بیدار شید
    • A IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      21 49
      سلام.همه حرف از خودخواهی میزنن و... ولی آب اصفهان حق آبه بود که از سرچشمه نباید دست میخورد و باید اجازه داده میشد مسیر خودش رو به شکل قدبم طی کنه اگر آب به یزد برده نشده بود الان مشکل نبود الان هوای اصفهان خشک و بده شابد مثل خوزستان واضح نباشه ولی تنفس سخته.از طرفی اگر به آب کارون هم دست بزنن با مدیریت غلط کارون رو هم خشک میکنن و‌وضعیت خوزستان بدتر مبشه.فکر کنم بهتر مردم چهارمحال یک مقدار از مصرفشون و باغاتی که توی منطقه سامان در مناطق نامناسب در دولت نهم و دهم کاشتن کم کنن تا آب ب اصفهان برسه و مشکلی برای خوزستان هم پیش نیاد
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      7 27
      مردم شرق اصفهان برنج کار هستند. کسانی هستند که زکات میدادند. ولی الان بخاطر نبود آب فقیر شده اند. آب برای رسیدن به شرق اصفهان ناچار از سی و سه پل هم میگذرد
  • حجت الله IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    75 12
    امان ازروزی که تخصص کنار برود ورفتار غیر کارشناسی به کرسی بنشیند انتقال آب از چهارمحال وبختیاری مساوی با نابودی استان خوزستان وچهارمحال وبختیاری وخوزستان وکهکیلووبویر احمدواصفهان و.... چراکه نظریه تمام دانشمندان دنیا اثبات کرده که نباید طبیعت را دستکاری کرد زدن تونل ویا سد در بام ایران چهارمحال وبختیاری زدن شاهرگ حیاتی انسانهاست دوروزه بین نباشیم به آیندگان چه جوابی دارید.
    • سحر FR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      45 68
      اون روزی که برای یزد از اصفهان آب می بردند، دو روزه بین نبودند؟ نه؟!
    • DE ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      16 22
      سلام چرا از جنبه تاریخ نظر نمیدهید به خاطر همین اب ورود زاینده رود مردم ساکن شدن وشهر تشکیل شده واسه اب بوده هر تمدنی که هر جا به وجود میومده در روزگار قدیم یه دلیلش رودخونه واب بوده
  • رباب IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 5
    چرا نظر ماثبت نمیشه بازم دقل
  • رباب IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    38 43
    خدایی چی داره این همه بهش میرسن حالا تهران حق خوزستان بخوره از اب اشامیدنی که بیشترین رودخانه را داره تانون خوردن که گندم کشور تامین میکنه ما نون ذرت وسیاه میخوریم، بازم نوش جونش پایتخته دیگه ابروی کشوره ولی خدایی اصفهان چی..
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    58 45
    خوزستان هرچی داشت ازش گرفتن تنها استان مظلومی که دارای ثروت زیاد از منابع طبیعی و گاز و نفت هست اما مردمش فقیرترین مردم وبیکار هستن
    • بی بی جون IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      16 14
      خود کرده را تدبیر نیست .
  • محمد US ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    86 74
    این دست بی نمک مردم اصفهان است ک بیشترین شهید جنگ را تقدیم کردند و بیشترین جنگ زده را پذیرفتند و کارخانه جات بزرگ اصفهان خونه های مجانی به جنگ زده ها بخشیدند و آمار بگیرید از تعداد چهار محالی ها و خوزستانی های شاغل در صنایع اصفهان و البته بیشترین مالیات پرداختی مردم اصفهان ب دولت
  • سید رسول سیدین IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    49 26
    با سلام خدمت مردم شریف ایران به آگاهی می‌رساند که پروژه‌های ذکرشده در این مقاله هم‌ارز نیستند و تفاوت ماهوی دارند. سد بهشت‌آباد به دلایل ذیل هیچاه نباید احداث شود: ۱. ایجاد این سد سبب آوارگی جمعیت کثیری از مردم غیور بختیاری ازجمله کاج و رستمی و کانونهای جمعیتی پیرامون خواهد شد. ۲. آثار میراثی بسیار برای همیشه زیر آب خواهد رفت و درواقع می‌توان گفت نابود خواهد شد ازجمله تپه باستانی بهشت‌آباد. ۳. زمینهای حاصلخیز مزروعی و زاغی بسیار غرقاب خواهد شد. ۴. تخریب‌های زیست محیطی ریز و درشتی را به دنبال خواهد داشت. دست‌کم جانوران و گیاهان حوضه آبگیر سد نابود خواهند شد و تأثیر عمیقی روی زیست‌بوم منطقه خاهد گذاشت. با سپاس فراوان
  • سینا IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    41 4
    سلام عزیزان. اگر همه طرح ها و اقدامات دولت با مشورت و صحبت با کارشناسان معروف کشور و حتی جهان انجام شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. نظر شما چیه دوستان
  • سید رسول سیدین IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    31 17
    با سلام دوباره نکته‌ای باقی‌مانده که به اختصار می‌نویسم. طرح انتقال آب بن-بروجن اولا یک طرح اتتقال آب درون استانی است و دلیل آن برای تأمین آب آشامیدنی شهرستان بروجن و شهر شهرکرد و مسیر بین راه است. لازم است بدانید که مدت‌هاست آب شرب شهر بروجن مخاطره‌آمیز شده است هم به‌دلیل کمبود و هم به‌دلیل نیتراته شدن. سپاس فراوان
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      8 4
      من خودم با اینکه چهارمحالی هستم با طرح بن بروجن مخالفم ،چرا که بروجن اصلا در حوضه آبریز زاینده رود نیست (مثل یزد و رفسنجان و کاشان).خود کوهرنگ و منطقه لاران (شامل روستاهای مرغملک، هارونی ،سودجان و...)که در حوضه آبریز زاینده رود هستند هیچ حق برداشت آبی ندارند . بیشترین حق برداشت آب را شهرستان سامان انجام داده که بارندگی چندانی نداره ودر حق مردم کوهرنگ و لاران جفا شده .اگر در سالهای گذشته به مردم اردل و لردگان رسیدگی شده بود به سمت بروجن مهاجرت نمی کردن که نیاز آبی شهر دره بالا ،بهتر است از سمت اردل یا لردگان( با لوله )بهشون آب داده بشه .
  • علی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    42 36
    چراغی که به خانه رواست بر مسجد حرام است! امسال توی خوزستان حدود ۵۰ درصد از اراضی کشاورزان رو مجوز کشت برنج ندادن، میگن کمبود آب داریم! اگه اینطوره چرا آب کارون رو به اصفهان صادر کردن؟
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    65 35
    سلام نماینده یزد باید بیشتر مطالعه کنه وبفهمه که ما مردم ایران مدیون اصفهانیم اینهمه شهید اصفهانی وخوزستان یادش بیاره آزادی خرمشهر را وآغوش بازه اصفهان را در زمان جنگ مامردم چهارمحال اصفهان راشهرخودمان میدونیم ۵۰درصد چهارمحال دراصفهان ساکنندوشاغل نماینده یزد آب راگلالود نکن ایندفعه خودت تو قلاب میفتی انشالله زنده باد چهارمحال اصفهان خوزستان و ایران
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    50 35
    تمام ساکنین شاهین شهر فولادشهر مجلسی بهارستان ویلاشهر واصفهان .چهارمحالی وخوزستانی هستند
  • رحیمی DE ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    61 45
    خوزستانی ها و چهار محالی ها با اصفهانی ها رابطه بد دارند اما توی استان اصفهان خانه دوم دارند و کلیه خرید ما یحتاجشان را از اصفهان تهیه میکنند
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    63 30
    سلام در زمان جنگ خوزستان بیشترین شهید را اصفهان تقدیم کرد، در شهر ها و روستاهای اصفهان مردم خانه هایشان را با مردم جنگ زده تقسیم می کردند کارخانه جات اصفهان پیوسته از چهار محال و بختیاری نیروی کار جذب می کند عزیزان همه جای ایران سرای من است دست بردارید کسی با مردم اصفهان مشکل نداره حداقل مرد باشید و بساط تفرقه را جمع کنید
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    46 11
    علت مخالفتها خشک کردن یک منطقه درقبال آبادی منطقه دیگراست !
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    46 5
    تفرقه ای دیگربین مردم چگونه بین بختیاری واصفهانی وغیره نفاق کینه ایجادمی کنندو اگرکارهابابرنامه وکارشناسی شده ودرست باشد هیچ ایرانی از آبادشدن ایران ناراحت نیست و همه ایرانی می شویم بختیاری واصفهانی ویزدی وغیره ندارد.
  • شهاب IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    31 30
    شما ک فک میکنین ما خوزستانی ها غرض ورزی داریم کاش میومدین وضعیت کارون میدیدین بعد این حرف و میزدین خودمون کم ابیم اب اشامیدنی درست نداریم اونپقت چرا باید همین مقدار ابی هم ک واسمون میاد و بدیم شما بخورین خب وقتی اب نیست چ اصراری کشاورز شما محصول بکار اونم برنج ک اب زیادی میخواد
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      19 11
      آقای نسبتا محترم .چی میگی تو ؟ مگه سال گذشته آب کارون تا زیر نافت نیومده بود؟؟ اصفهانیا اومدند با تجهیزات نجاتت دادند. برنج کاری اصفهان یک میلیونیوم خوزستان هست . چگونه است که خوزستان سالانه هزاران هکتار زمین جدید به زیر کشت برنج میبرد ولی برنجکاری اصفهان زیر سوال است؟
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      7 9
      اصفهان رتبه چهارم تولید برنج را داره ،خوزستان سوم، خوب چرا برنج کاری را به شمال واگذار نمی کنید به جاش درخت بادام یا پسته و... که آب کمتری نیاز داره بکارید هم زحمت کمتری داره هم درآمد بیشتر ،
  • مسلم IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    30 2
    ما خودمون در فاصله ۳کیلومتری از رودخونه خرسون هستیم ولی آب حتی برای خوردن هم نداریم.
  • مسعود IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    36 21
    وقتی خیلی ازمردم خوزستان ازنعمت آب بی بهره هست چطورتوقع انتقال اب به جایی دیگه داریم.وقتی خودقالیباب هم امدرفت ودیدک مااب داریم ولی مردم ازاب بهره ی نبرده اندتعجب کرد
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    40 1
    متاسفم. مسئولان نباید قومیتی فکر کنند. وباعث نابودی کشور بشوند. چرا کسی چیزی نمیگوید؟ چرا طبیعت زیبای کشورمان را میخواهند نابود کنند. جالب است حالا یزد که چند هزار سال در کم آیی بوده بروید باغ و بهشتش را ببینیر و ۰هار محال و خوزستان و اصفهان را بخشکانید.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    27 36
    اصفهان یه مقدار از فضای سبزش کم کنه مشکل آبش حل میشه
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      25 6
      آبیاری فضای سبز اصفهان قطره ای است.اصفهاپ به علت قرار گیری در منطقه کویری حیاطش را مدیون زاینده رود است با خشکی زاینده رود اصفهان بیشترین امار ابتلا ب سرطان و ام اس در ایران را پیدا کرد...
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      4 33
      منظورت آبیاری بارانی است؟؟؟؟باریک الله خوب کمش کنید .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    37 36
    زنده باد چهارمحال
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    81 31
    آیا اصفهانیها با خود فکر کرده اید چرا جمعیت خوزستان رو به کاهش هست و به سمت اصفهان مهاجرت میکنن؟! ما مردم خوزستان بی انصاف نیستیم ولی از تبعیض و کم لطفیها نسبت به خوزستان بیزاریم . یا حق
  • هادی سعید IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    13 4
    مدیر و ادمین محترم چرا هر چی کامنت فرستادم یکیشم نشون ندادی نکنه توام با اونایی
  • ارشیا IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    44 21
    خوزستان به اندازه کل ایران آب دارد ولی از سوء مدیریت مدیران خودشان رنج می برد و مدیران برای پوشاندن ضعف هایشان آدرس اشتباه می دهند و تقصیر را گردن اصفهان می اندازند.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    26 3
    به امید خدا جنگ آب را هم کلید بزنید تا شر و نکبتی دیگر برایمان به ارمغان بیاورد بساط تفرقه وکینه ورزی کور را بچینید اگر خود را ایرانی میدانید، یک گروه کارشناس مستقل از هر سه استان تشکیل دهید تا با بررسی همه جوانب خصوصا حفظ طبیعت و مناطق کشاورزی فعال یک جمع بندی ونظر نهایی را بدهد وهمه به آن تمکین کنند حتی اگر به نابودی شهر من نصف جهان باشد.
  • ابراهیم IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    41 37
    باسلام من یک اصفهانیم. اون روزی که برادرانم چون شهید کاظمی تو خوزستان جون می کندند تا بعثی ها رو بیرون کنند و خوزستانی های آواره به شهراشون برگردند همشون می گفتند کشورم... وطنم... دوما اگه اب اومد تو اصفهان میوه ها و دیگر محصولاتش هم میاد تو خوزستان پس این حرفا برا ما مسلمونها نازیباست مواظب حرف زدنمون باشیم.
    • خوزستان سرزمین حماسه AU ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      10 4
      آقا ابراهیم، حرف شما درست ، اصفهان در دوران دفاع مقدس زیاد شهید تقدیم کرده ، اما این رو هم فراموش نکن که تمام موشکها و بمباران رژیم عراق در خوزستان و روی سر مردم بی دفاعش اتفاق افتاد ، و مردم دیگر شهر ها از جمله اصفهان این رنج و تحمل نمیکردن ، الان شما مردم خوزستان و ببینی همه اشون مضطرب و بی حوصله هستن چون اثرات زمان جنگ در مردمشون نمایان هست
  • مجید IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    18 2
    ساخت سدوانتقال آب بدترین روش درچهارمحال بختیاری است،چرا؟!وفتی سدهای بادریاچه های وسیع وحجم مخزن چندمیلیاردی درمناطق کوهستانی وبرفگیراحداث می شودمیزان رطوبت هواتغییروحالت شرجی ایجادکه هرچه شرجی ورطوبت هوابیشترشودموجب کاهش برف وسریع ذوب شدن آن می شوددرنتیجه به مرورزمان تغییرات شدید آب وهوائی اتفاق می افتدکه همان میزان کم بارش برف وبران های مداوم وتدریجی ازبین می رودوبارش کم درمدت خیلی طولانی وباران های سیل آسامخرب وویرانگرجایگزین بارش برف وباران تنظیم شده می شود
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    17 1
    عزیزان آب سالم حق همه ی مردم است این حرف ها ودعوا ها بخاطر عدم نگاه ملی به آب است که هرکسی به خودش اجازه می دهد قسمتی از این آب خداداد را غارت کند خوزستان وچهارمحال واصفهان ویزد مردمانش از دیر باز مشترکات فرهنگی واقتصاد زیای داشته اند وبسیار وقیحانه است عده ی با نظرات ناسیونالیستی به اختلافات دامن می‌زنند
  • محمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    28 24
    مردمی که درطول سالیان گذشته ازچهارمحال به اصفهان مهاجرت کرده‌اند آیاحق طلب دارندیانه پس لازم است نسبت به انتقال خودشان هم همکاری نمایند
    • احمدرضا IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      15 0
      تا حالا فکر کردی به این که چرا جمعیت استان های خوزستان و چهارمحال داره کم میشه
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      1 8
      جمعیت کجا کم میشه ،ما که ندیدیم
  • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    10 0
    مشکل فقط مدیریت الان دارند برا کرمان و یزد ۸۰۰ کیلومتر لوله و تاسیسات میکشند که آب دریای عمان ببرند وسط ایران در حالی که خوزستان چسبیده به دریا مثل کشورهای عربی کارها تو این کشور همه بر عکسه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    34 44
    امروز کسانی برای اصفهان خط و نشان می‌کشند و کمر به ویرانی آن بسته‌اند که خود از امکانات بی نظیر این استان (نظیر مسکن، شغل و ...) استفاده می‌کنند
  • سعید IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    13 0
    کاش به مساله آب نگاه ملی میشد تا این مساله موجب اختلاف افکنی بین استانها و قومیتها نشود.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 1
    چه دلیلی دارد که یک طرح اینقدر اسیب بزند واینقدر هزینه برای مردم داشته باشد میتونید از مهندسین لایق استفاده کنید
  • US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    19 0
    چقدر راحت بین مردم تفرقه درست میکنند و مردم ما هم راحت به جون هم میوفتن.
  • ایران IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    7 22
    اصفهان هزینه پرداخت کنه بابت انتقال آب
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      15 23
      رودهایی هستند در جهان که از کشوری شروع شده و از بین کشورهای مختلف عبور میکنند و کسی بابت ان هزینه دریافت نمیکند چطور شما بابت زاینده رود از اصفهان هزینه میخواهید؟
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    24 7
    آب را از چهارمحال به اصفهان ببرید اما نه از دل زمین که همه آبهای دشت چهارمحال را با خود ببرید.آب را ببرید با لوله از روی زمین که به منطقه خسارت وارد نشود و آبهای زیر زمینی منطقه چهارمحال دست نخورده و برای کشاورزی این منطقه استفاده شود.
  • موسوی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    25 26
    بله حساسیت روب اصفهانی هاست چون همین اصفهانی ها بودند که با تقدیم ۲۳۰۰۰ شهید که بالاترین تعداد در کشور است در دفاع مقدس اجازه الحاق خوزستان به عراق را ندادند... همین لشکر امام حسین اصفهان و فرمانده رشیدش حاج حسین خرازی و لشکر نجف اشرف و خرازی بودند که خرمشهر را پس گرفتند...
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      7 2
      دست شما درد نکنه که کمک کردید ولی اگه خوزستان را می گرفتن بعد نوبت اصفهان بود و امروز زمینی نبود که سر آبش بحث باشه احتمالا ما هم آواره کشورهای دیگه بودیم ،بحث سر محیط زیست و کشاورزی و حق آبه و مهاجرت و مسائل اجتماعی است همه را باهم قاطی نکنیم .
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    5 4
    بخشنده باش تا خدا هم ببخشه وقتی مردم خودشون به هم دیگه رحم نمیکنن خدا بهمون رحم کنه؟ یه زمانی گفتن قراره خشکسالی بیاد مردم دیوار به دیوار هم یه پنجره کوچیک ساختن که زمان قحطی به هم کمک کنن وقتی خدا دید که مردم چطور در حق هم بخشنده ان آن سال بیشتر از هرسال دیگه ای باران ورحمت فرود آورد قوم گرایی رو بزارید کنار ماهمه یه خانواده ایم
  • شبانی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    8 4
    مردم و مسوولین چهارمحال با انتقال آب بهشت آباد مشکل ندارند با نوع انتقال مشکل دارند. این پروژه قرار است آب سد بهشت آباد را از نزدیکی شهر اردل توسط یک تونل زیر زمینی به قطر 12 متر! و عمق 60 متری زمین و طول 65 کیلومتر و با گذر از زیر 5 دشت مهم استان چهار محال آب را به اصفهان منتقل کند. این تونل به مثابه یک زه کش بزرگ در طول مسیر صدها چشمه، چاه و قنات را خواهد خشکاند و با قطع دو گسله باعث خطرزلزله خواهد شد. میتوانند این کار را از طریق لوله و از روی سطح انجام دهند کسی هم مخالف نیست
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      2 0
      دو تاش یکیه متوجه نیستید بارندگی ها نسبت به ده، دوازده ،سال قبل نصف شده ،الان وسط آبان هستیم کو بارندگی ،اگه با لوله همین آب را هم بردن چندسال دیگه از حرفتون پشیمون میشید،سطحی نگر نباشید ،الان که دارن از خلیج فارس به یزد و کرمان آب میدن،خوب آب زاینده رود را برگردانن .
  • ایرانی IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    8 29
    واقعا این کامنتا جای تاسف داره وبیشتر از اون سکوت اصفهانیا و بی خیالیشون.زاینده رود به دلیل انتقال اب و مصرف بی رویه و مغرضانه بالا دست خشک شدو هیچ کس را خیالی نیست.فقط وقتی بارندگی شدید میشه اونوقت متوجه میشید که چقدر سدهای خوزستان پر اب هستن انگار یادتون رفته که سد دز در خطر شکستن بود .التماس تفکر ...
    • امیر IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      9 44
      واقعا اصفهانی ها همیشه مظلوم واقع شدن بیشترین شهید رودادن توی دفاع مقدس نقشهای مهمی داشتن دردفاع از کشور اب زاینده رودشون رفت برای شهرهای دیگه پذیرای خوزستانیها بودند توی جنگ حالا با این همه اب به اصفهان میخواند اب ندند زنده باد اصفهان
  • عیارم IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 0
    نظرات رو خوندم متاثر شدم من اصفهان ب دنیا امدم پدر بزرگم چهارمحالی و پدرم زاده خوزستان ساکن شاهین شهر حدودا صد و ده نظر غیر قابل انتشار برای ادمهایی ک روزنامه خوان هستند حالا اینترنتی ک دیگه بدتر دامن بزنید ب اختلافاتی ک مطمینند با بصد و غرضه دقت نکردید ک کدام طرح ابی ما درست بوده و بدون اشکال خانه از پای بست ویران است حالا ب هم بتازید همه میدونیم مشکلات چیه هر شهری داره با چی دست و پنجه نرم میکنه کی میخواییم متحد بشیم کی دخالت نکنیم و بسپاریم ب نماینده های کارشناسی بلد مطمین منتخبمون کامنت های خارج نشین ها رو بخونید و دست بردارید التماس تفکر
    • لاله IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      4 0
      برا اینکه هیچ کارشناس منصفی پیدا نمیشه ک بدون غرض نظر بده و اینکه استانهای محروم مثه ادامای فقیر میمونن کسی تحویلشون نمیگیره ک بخاد برا اونا جانب داری کنه
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    6 26
    دوستان همه‌ی ایران سرای من است، چطوره نزدیک به ۶تا۷سدزدند تا آب رابه خوزستان ببرند، کسی صداش درنیومد، حالا که نوبت اصفهان شد مشکل داره؟
    • محمدمهدی IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      6 0
      میشه یه سد نام ببرید که اب به خوزستان انتقال داده شده باشه
    • بهزاد IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      5 4
      سدهاي كارون٣، كارون٤، دز، كرخه كه سدهاي اصلي و بزرگ خوزستان هستند كه تمامي اين سدها مالامال و لبريز از آب است. آب را پشت سدها در منطقه اي گرم نگه داشته و تبخير ميكنند و سپس در سد عظيم گتوند، همه ي اين آب ها را به آب شور تبديل ميكنند به علت وجود ستون هاي نمكي. آبهايي كه در مجموعه سدهاي خورستان ذخيره كرده اند، هم اكنون،٨٣برابر آبي است كه در سد زاينده رود وجود دارد. اينكه اين همه آب را براي هيچ ذخيره و تبخير ميكنند و به شما نميدهند هم حتما تقصير اصفهان است!!!!! فقط يكبار اين سدها را ببين.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    مثل اینکه مقاله را نخواندید بحث سر سد خرسان در لردگان است که از یاسوج سرچشمه می گیره شما سر چهارمحال بحث می کنید.
  • حامد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 3
    طرح خوب و کاربردی بود برای این استان ها ولی متاسفانه بخاطره دلایلی که فقط تو کشور های جهان سوم هست انجام نشد امیدوارم روزی برسه که مردم ما واقعیت هارو با منطق و عاقلانه درک کنند و ایرانی یکدست و موفق داشته باشیم
  • سعیده IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 1
    نظر ما چی شد؟؟؟!!!!
  • اهوازی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 0
    جنابی ک میگی آب کارون تا بالای ناف اومد .... باید خدمتتون عرض کنم این بخاطر بی تدبیری مسولین و عدم مدیریت آب سد ها بودش کارون هم اصلا عمق نداره و تا دو قطره بارون میاد اوضاع خراب میشه بخاطر پر ابی نیس
  • اهوازی IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    5 0
    شما ک میگی برو پسته بکار فقط ب این فک کن چطور میشه اینجا پسته کاشت دوما آب هوای خوزستان بخاطر دستکاری تو طبیعت خیلی از قبل گرمتر شده
  • DE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 11
    زمان جنگ اصعهان بیشترین شهید را داد وبسیاری از خوزستانیهای جنگ زده را پدیرا بود که ساکن ومالک شده اند الان اینهمه ظلم وجفا براصفهان روا نیست توریسم اصفهان نابود شده برنجکاری صدساله لنجان نابوده سده در عوص خوزستان با اب زاینده رود برنجکاری راه انداخته اند در بازار اصفهان دیگر برنج لنجان نداریم بجاش فراوان لرنج خوزستان داریم که کیفیت هم نداره
  • زهرا US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    6 9
    همون حواست باشه بچه ها ما باید فدای شما بشن ؟ مگه کم فضای سبز دارین این همه فضای سبز با چی آبیاری میشه؟ مگه مجبورین وسط کویر کشاورزی کنید یا کارخونه بسازید ؟ ما بخاطر شما باید با دستگاه اکسیژن و اسپری زنده بمونیم انسانیتتون کجا رفته آخه این همه سرمایه می‌تونه صرف شیرین کردن آب خلیج فارس شه مثل امارات و خیلی از جاها دیگ که این کار و انجام میدن
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    درمازندران برسر انتقال آب سدفینسک چه جنجال های راه افتاد...در اردبیل برسرانتقال آب ارس به تبریز...اما درخوزستان آب در روبه اصفهان وقم واراک بردن واب کارون رو به اصفهان وکرمان ویزد...ماتا اینجای کار خیلی خویشتنداری کردیم اما دیگه بسه....آب شرب نداریم تالاب ها خشک شده رودها کم آب... وریزگردها که از تالابهای خشکیده بلند میشه امکان زندگی رو گرفته....درواقع عامل مهاجرت خوزستانی ها به اصفهان خود طرح های انتقال آب بوده...حجم طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز حدودسه میلیارد متر مکعب آب هست...شماها با این حجم آب دقیقا تو اصفهان چکار میکنید بهتر نیست اول مشخص بشه...مگه هرروز افتتاح کارخانه های اببر ذوب آهن و فولاد در داخل کویر چه سودی دارد...کاشان ویزد وکرمان مگه تو کویر نیستند پس با کدام آب صنایع فولاد راه اندازی میکنن...شماها مگه نمی گویید آب شرب نداریم پس صنایع کاشی و سرامیک یزد با کدوم آب هست...کرمان صنعتی با کدوم آب..کاشان واراک وقم چی...آیا طرح های کمال صالح وقمرود یک دو... چشمه لنگان وخدنگستان.. کوهرنگ یک دو سه..بهشت آباد وخرسان سه...وجدیدا طرح تنگ سرخ یاسوج از سرچشمه کارون به شی