ارائه محصولات رصدخانه شهری اصفهان به نخبگان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: محصولات رصدخانه شهری اصفهان به ذی نفعان و مخاطبان در سطوح مختلف از جمله نخبگان و موثران شهری، مراکز علمی داخلی و خارجی، مسئولان حکومتی، رسانه‌ها و مردم ارائه می‌شود.

علیرضا صادقیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رصدخانه شهری، شبکه‌ای از ذی‌نفعان است که مسئول تأمین، تحلیل و انتشار داده‌ها در مجموعه معناداری از شاخص‌ها بوده و در سطوح مختلف محلی، ملی یا منطقه‌ای عمل می‌کند.

وی گفت: رصدخانه شهری اصفهان نقطه کانونی برای پایش شهری در سطح محلی خواهد بود و به عنوان زیرمجموعه‌ای از رصدخانه شهری جهانی وابسته به سازمان ملل است که برای تحلیل داده‌های شهری در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی راه‌اندازی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه بسیاری از شهرهای جهان در حال حاضر برای پاسخگویی به بحران نیاز اطلاعات صحیح و مفید و پایش روندهای شهری اقدام به تأسیس رصدخانه شهری می‌کنند، ادامه داد: مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد ایده تشکیل این رصدخانه را در شهرها داده است و هدف از اجرای چنین طرحی، استفاده از داده‌های به‌روز و دقیق برای تصمیم‌گیری در مورد شهرها است.

وی گفت: در رصدخانه شهری شاخص‌ها و داده‌های مرتبط با خط مشی‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد و این رصدخانه در واقع پروژه تکمیل شده رصدخانه فرهنگی _اجتماعی اصفهان است.

صادقیان اظهار کرد: پیش‌تر و در سال‌های اخیر رصدخانه شهر اصفهان در حوزه فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شد و در این زمینه فعالیت می‌کرد، اما در تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه اصفهان امضا شده است، فعالیت‌های این رصدخانه همه حوزه‌های شهری را در بر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه محل استقرار رصدخانه شهری اصفهان در مرکز نوآوری دانشگاه اصفهان در فضایی دو هزار مترمربعی خواهد بود و زیر نظر شهرداری اصفهان فعالیت خواهد داشت، ادامه داد: قرارداد نهایی این اقدام بین وزارت علوم و شهرداری اصفهان در آینده نزدیک امضا خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رصدخانه شهری در بیش از ۵۰ کشور جهان وجود دارد که اکثر آنها در سطح محلی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: رصدخانه شهری اصفهان برای شناخت دقیق از وضعیت حال و آینده شهر اصفهان، تسریع و تسهیل در دسترسی به اطلاعات شهری، گسترش و تقویت شبکه تعاملی مدیران، نخبگان و مردم و جامعه محلی، ترویج فرهنگ سنجش و پایش و تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات ایجاد می‌شود.

صادقیان تصریح کرد: این رصدخانه اطلاعات به‌روز و کلیدی را در زمینه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی، مدیریت شهری، مسائل محیط زیستی و ابعاد فرهنگی برای کمک به سیاست‌گذاری‌های آگاهانه‌تر در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری داده‌ها و شاخص‌ها و اعتبارسنجی آنها، مرحله تحلیل اطلاعات آغاز می‌شود، گفت: اطلاعات به دست آمده مستندسازی و بصری‌سازی شده و برای استفاده در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

کد خبر 451407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.