انیمیشن؛ هنری که دنیا را تسخیر کرد

بیست و هشتم اکتبر هر سال را روز جهانی انیمیشن می‌نامند؛ صنعتی که در حال حاضر، بخش بسیار بزرگی از سینمای دنیا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آسیفا یا انجمن سازندگان و دوستداران فیلم‌های انیمیشن از سال ۲۰۰۲ روز ۲۸ اکتبر (۷ مهر) را به عنوان روز جهانی انیمیشن نام‌گذاری کرده است؛ این روز به منظور بزرگداشت اولین نمایش عمومی به شکل تئاتر نوری، توسط شارل امیل ریناد در سال ۱۸۹۲ نام‌گذاری شده است.

در سال ۱۹۸۵، سینماتوگراف ساخته شده توسط برادارن لومیر، ابداع ریناد را از کانون توجهات خارج کرد اما پس از چندی، تولید انیمیشن‌ها با دوربین‌های فیلمبرداری نیز شروع شد و از نمایش‌های عمومی فاصله گرفتند.

انیمیشن‌ها روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند و جایگاه مهم‌تری را در صنعت سینما به خود اختصاص می‌دهند؛ از والت دیزنی، پیکسار و دریم وورکس در آمریکا که شاهکارهایی مثل تام و جری، میکی موس یا شرک را خلق کرده‌اند تا انیمه‌های ژاپنی که در سایه تلاش‌های هایائارو میازاکی به اوج خود رسیده و مخاطبان زیادی را مجذوب خود کرده‌اند، انیمیشن‌ها همیشه به عنوان یک راه خوب برای انتقال پیام به مخاطبین خود که معمولاً کودکان هستند شناخته می‌شوند.

این صنعت در ایران روز به روز در حال پیشرفت است و با توجه به اهمیت روزافزون تاثیر آن، داستان‌های بزرگ دینی مذهبی و حتی داستان‌های شاهنامه، با آثاری فاخر در این صنعت برای مخاطبان کودک و نوجوان روایت شده و پیام‌های خود را به این نسل انتقال می‌دهد.

البته صنعت انیمیشن با توسعه در سال‌های اخیر، دیگر فقط جذب مخاطب کودکان را دنبال نمی‌کند و امروزه انیمیشن‌هایی تولید می‌شوند که مخاطبان آنها صرفاً بزرگسالان هستند و این آثار هنری نیز با استقبال خوبی روبرو می‌شوند.

همه ساله، بنیاد آسیفا با کمک یکی از انیماتورهای بزرگ، پوستری را برای این روز طراحی می‌کند که نشان دهنده دید این شخص و کشورش نسبت به هنر بزرگ پویانمایی است؛ پوستر سال ۲۰۲۰ این روز جهانی نیز توسط رجینا پسوآ، انیماتور سرشناس پرتغالی طراحی شده است.

در توضیحات این پوستر آمده است:

نوری که از کلاهی سحرآمیز بیرون می‌آید.نور گسترش انیمیشن در جهان است. این کلاه توسط آبی فیجو، خالق روز جهانی انیمیشن گرفته شده است و این پوستر، به جادو و تاریخ صنعت انیمیشن اشاره می‌کند.

رجینا پوسوآ در مورد این پوستر می‌گوید: من از ایده اینکه بتوانیم تصاویر زیبا را به حرکت درآوریم به وجد آمدم. من به ماجراجویی در این راه ادامه خواهم داد و از کودکی و مردم اطرافم الهام خواهم گرفت.

وی در مورد جنبه تاریخی طراحی این پوستر گفت: من فکر می‌کنم که در حال حاضر، اهمیت یاد دادن تاریخ این هنر به نسل جوان بسیار زیاد است؛ چیزی که با خودکار و کاغذ طراحی می‌شود و قدرتی که این طراحی دارد یک مثال خوب برای انتقال نظر، ایده و عقاید به دیگران است.

کد خبر 451404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.